Kleine meisjes worden groot

femme 2

Het leven is voor sommige kids niet gemakkelijk tegenwoordig. Ook mijn drie lievelingen hebben het in hun jonge levens bepaald niet gemakkelijk. Zonder op de details in te gaan spelen gezondheid, gepest, schoolproblemen en negatieve aandacht allemaal een rol. En natuurlijk is het leven als zoon of dochter van een vrouw met een transgender achtergrond niet altijd even eenvoudig. De ellende is dat je als ouder het vaak niet kunt voorkomen dat je eigen problemen hun weerslag hebben op het leven en het levensgeluk van je kinderen. Al zou je ze nog zo graag willen beschermen. Als ouder voel je je dan vaak onbekwaam, zwak en in ieder geval te kort schieten.

Wat niet wil zeggen dat ik niet van mijn kinderen hou natuurlijk.

Gelukkig is het heus niet allemaal kommer en kwel. We krijgen weliswaar een onevenredig portie gedoe toebedeeld maar we kunnen plezier maken en blij zijn. Af en toe lekker gek doen, leuke dingen samen doen en liefst af en toe iets onverwachts uitspoken. Het houdt het leuk onderling. Mijn manier van om gaan met mijn kinderen (opvoeden vindt ik een te paternalistische term) is ze toch ook confronteren met allerlei zaken in de samenleving die niet zo vanzelfsprekend zijn, omgevingen die ze ‘normaliter’ niet snel zouden ervaren. Popconcerten, tentoonstellingen, kunst maar ook lekker uit de bol gaan of juist genieten van het onverwachte door bijvoorbeeld een strandwandeling op een raar tijdstip of bij slecht weer zijn dingen die ik graag met ze doe.

Mijn twee oudste kinderen zijn geen kinderen meer in veel opzichten. Soms is dat jammer, soms is dat mooi. Zo heb ik vandaag een paar foto’s van mijn dochter gemaakt omdat het zo uit kwam en de stemming er naar was. Meestal levert dat een gewoon plaatje op maar zo af en toe iets bijzonders. Vandaag heb ik haar getrakteerd op een look met Ellis Faas’ lipstick. Het licht was goed en de pose klopte zomaar ineens. En dan krijg je een foto van een meid die opbloeit tot heel wat anders dan een doorsnee meisje. Ineens is ze een hele mooie dame. De fotografe is er trots op. Om meer dan één reden.

100_2964_2

Een klein meisje is groot aan het worden en het is prachtig om dat van dichtbij mee te maken.

Alice © 2009

3 thoughts on “Kleine meisjes worden groot

Reacties zijn gesloten.