Droomjurk

2627697Droomjurk

Ik ben gek op mooie kleren. Op zich niets bijzonders natuurlijk want welke vrouw is dat nu niet? Het nadeel van een lijf als het mijne is dat de leukste kleren niet zomaar passen. Ook dat ik niets bijzonders want confectie past bijna niemand perfect. Daarom waren er vroeger kleermakers en naaister. Het zelf maken van kleren is met de lage prijzen van kleding iets wat we verleerd lijken te zijn. Het collectieve geheugen is nu eenmaal niet bestand tegen lage lonen landen en de H&M.

Sinds een paar weken volg ik een naaicursus bij @artgrrl, in mijn kring bekend om haar fabuleuze ‘Biemolds’. Modecreaties en kunst die doet verbazen. Van zo iemand wil ik wel leren om nu eindelijk die droom van een jurk te maken die al jaren in mijn hoofdje rondspookt. De ultieme fiftiesjurk. Maar dan wel naar deels eigen ontwerp en gemaakte van de goede materialen en op de goede manier. Zelfgemaakt dus aangepast aan mijn lijf.

Het leuke hiervan is dat mijn moeder als voormalig ‘modiste’ en dochter van een naaister van Scheveningse klederdracht ineens opbloeit en enthousiast wordt. Alleen al het doorbladeren van een patronenboek en het (nog een keertje voor alle zekerheid) opmeten van mij zorgde voor de nodige spontane kreten. En nu ben ik dus zomaar ineens hard bezig met ontwerp, patroon, potlood, papier, centimeter, lineaal, spelden en krijtjes. Omdat mijn moeder in de fifties adolescent was weet ze precies wat ik bedoel met de jurk die ik graag wil hebben. Ze ging er helemaal van glimmen en er rolden allerlei spontane adviezen uit voor de verschillende stoffen, kraagvormen, keuze van petticoat (hoort er immers bij) en kleuren. Het is jaren terug dat ik mijn lieve moeder zo enthousiast heb gezien.

Dracht 1Scheveningse ‘zondagse’ dracht

In deze lamlendige periode van langzaam herstel, gedoe rond werk en inkomen en nog allerlei andere vervelende zaken is dit een heel erg welkome afwisseling waarvoor ik @artgrrl wel heel erg dankbaar ben. Moeder en dochter die samen kletsen over het maken van een geweldige jurk. Ik dacht dat het nooit meer zou gebeuren. Voor mij geen Scheveningse dracht – hoewel ik het best wel een keertje zou willen dragen hoor – maar dus een geweldige fifties jurk. De inspiratie voor de jurk is Dior’s ‘New Look’ uit het begin van de vijftiger jaren. Een sterk silhouet met een duidelijke taille die geaccentueerd wordt door de wijd uitvallende rok. De eigen details hebben vooral te maken met de plaatsing van coupenaden, de verwisselbare kragen en de stofkeuze. Hoe het allemaal precies gaat worden weet ik nu nog niet maar dat zal de komende weken wel duidelijk worden. Later deze zomer zal ik in ieder geval die droomjurk hebben. Zelf ontworpen, zelf gemaakt.

1950fashDior’s ‘New Look’

Alice © 2009

