Hemingway achterna

hemingway

Is het de mooie kop van de man? Is het zijn levensstijl? Zijn het zijn boeken of is het de tragiek en dramatiek van zijn leven? Ik weet het niet precies. Misschien is het iets van al dat. Ernest Hemingway blijft voor mij een grote inspiratie. De avonturier, womanizer, jager, visser, schrijver, waaghals, dwarsligger en doordouwer is met ‘The old man and the sea’ in mijn leven gekomen om er nooit meer uit te vertrekken. Vaak voel ik me vreemd verwant met hem, wellicht omdat ik een diepere laag lees in dat geweldige boek dat ook nog eens aantoont dat literatuur niet verwant is aan het aantal pagina’s maar aan de ziel van wat geschreven is. Het volgende gedicht beschrijft mijn gevoel.

Hemingway achterna.

Als ik vaar droom ik over hem.
Over hoe ik zijn metgezel ben.
Samen op jacht naar tonijn.
Of zwaardvis en zielepijn.
Hij is oud, ouder dan ik.
Met een wilde baard of sik.
Gerimpeld gezicht, zoveel gezien.
Een loner of lover zelfs misschien.
Als ik vaar en niet meer stevig sta
wil ik ‘t liefst Hemingway achterna.

Alice © 2009

2 reacties op “Hemingway achterna

  1. O zeker heb ik zin om jou (ooit) te vergezellen op het grote water. Er zijn er weinig waarmee ik dat zou willen maar met jou altijd.

    Liefs,
    Alice

Reacties zijn gesloten.