Script Frenzy 2010

Na NaNoWriMo 2009 met als gevolg de nu – eindelijk – bijna geredigeerde versie van de roman ‘Droomvlucht Afrika’ is het in april tijd voor Script Frenzy 2010. Wat? Ja, precies. Eén maand van 30 dagen om een script te schrijven van 100 pagina’s. Toeval (?) wil dat ik deze dagen bezig ben met de opzet van een toneelstuk dus dat komt goed uit.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een beetje vals speel door al een verhaallijn en personages te hebben en doordat ik al schrijfoefeningen doe in het schrijven van scènes maar ik beloof het echte script pas op 1 april te beginnen te schrijven. Hand op mijn hart, echt waar. Geen woord dat in het definitieve script gaat komen dat van voor 1 april aanstaande is. En het is geen 1 april grap. Vorderingen zijn te volgen op www.scriptfrenzy.org.

Even wat over het stuk.

De werktitel is Handtassen Mafia en het is een moderne samensmelting van twee Griekse mythen met een twist. Zowel de Amor en Psyche van de Berber Apuleius als de De Androgyne Mythe uit de bundel ‘De Gouden Ezel’ van de Griekse blijspelschrijver Aristophanes die in Plato’s ‘Symposium’ wordt naverteld, worden door mij gebruikt en in een modern jasje gestoken. Het verhaal wordt getransponeerd naar de modewereld van tegenwoordig. De Londense modescene om precies te zijn. Het wordt een verhaal van een bekend modeimperium met goddelijke status dat zich bedreigt voelt door een nieuw hot modehuis van een jonge ontwerpster. Op de achtergrond speelt de financiële crisis waardoor het voor iedereen moeilijker is geworden om in de markt te blijven. Er is liefde in het spel en gender verwarring. Het resultaat is een lovestory en een (Griekse) tragedie van enorme proporties. De uitdaging is om recht te doen aan de Griekse klassieken en toch de moderne plaatsing te realiseren inclusief een filosofisch gevecht met Plato over gender.

Het stuk zal in het seizoen 2011 – 2012 op de planken moeten komen als een drieakter, onder regie van Claudia van Rooij en productie via de stichting Strass Theater in Amsterdam.

Ben ik gek dat ik er weer voor ga? Ik denk het.

Alice

2 thoughts on “Script Frenzy 2010

Reacties zijn gesloten.