Ik heb een nieuwe.

Jazeker, een nieuwe.
De oude was kapot en dat is niet handig voor een gereedschap dat ik dagelijks gebruik.
Dus heb ik een nieuwe.
Het is een mooie glimmende en, natuurlijk, is ze (want het is een zij) sneller dan de vorige. Er kan ook meer in en ze ziet er ook nog eens beter uit. Niet dat alles aan haar een verbetering is hoor want in tegenstelling tot wat ik gewend ben kan ze van de buitenwereld alleen geluiden opvangen als ze niet zelf geluiden naar de buitenwereld stuurt. Voor mij is dat wel belangrijk dus daar moet ik wat extra voor rommelen om haar zover te krijgen dat ook dat probleemloos gaat.

Ze spreekt, als ik dat wil, ook verschillende ‘talen’.

Mijn MacBook Pro die mijn oude MacBook vervangt is een behoorlijk veelzijdige dame. Die oude witte had zo langzamerhand meer kapotte dan nog werkende onderdelen. Accu dood, adapter kreupel, DVD drive permanent van slag en tenslotte het scherm naar de knoppen. Het was dus over. Met het nodige kunst en vliegwerk is nu dus die nieuwe. Geen witte meer maar een aluminium versie en dus een prima slagwapen tegen ongewenste vijandelijkheden. ‘s Nachts verlichte toetsen waardoor er ook geen lampje meer aan hoeft naast mijn bed als ik schrijf.

Wat ik ook wel aardig vindt is de mogelijkheid om gemakkelijk andere systemen dan dat van Apple te draaien. Windows 7 loopt er goed op en Linux ook. Puur voor de lol, ik kan het soms niet laten, heb ik er wat mee gespeeld. Wat me duidelijk maakte waarom ik geen Windows computer gebruik en waarom ik Linux, zelfs in een visueel fraaie SUSE variant toch niet zal omarmen. Windows 7 op zo’n mooie MacBook oogt toch wat povertjes en Linux bekoort me niet door het bepaald niet vernieuwende karakter. Het bracht me ook op de gedachte dat ik dat Linux waarschijnlijk gewoon niet leuk vind omdat het toch al met al een verlate kopie van andere werelden is naar mijn mening. Geen toepassingen op Linux die een aardverschuiving teweeg brachten. Wat me na een dagje rommelen toch maar weer snel terugbracht naar het mij vertrouwde en lekker werkende OSX.

Omdat structureel werken aan de grote schrijfwerken (toneelstuk en roman) niet zo goed lukken om voor de hand liggende redenen houdt ik me maar even bezig met het zo goed mogelijk samenstellen van mijn gereedschap voor de komende jaren. De set programma’s op mijn MacBook bevat in ieder geval FireFox omdat ik nog een tweede browser naast Safari wil gebruiken voor het bouwen van websites (Wat ook de voornaamste reden is om die Windows en Linux versies op de computer te hebben). Tekstverwerken gebeurt bij voorkeur met Mellel, een pakket dat bijna niemand kent maar gewoon een recht toe recht aan oplossing is voor veelschrijvers. Natuurlijk is er Pages voor documenten met een sterke visuele inhoud en NeoOffice voor het geval ik moet uitwisselen met die Office gebruikers elders. Het pakket wordt amper gebruikt. Foto’s doe ik niet met iPhoto maar met Aperture op de Mac. Ik kan er meer mee en voor de snelle grafische bewerking is er GraphicConverter. Garageband en Guitar Rig voor het rommelen met mijn elektrische bas of het maken van begeleidingstracks voor op het podium. Presenteren doe ik niet veel meer maar als dat het geval is dan is het Keynote. Spreadsheets maak ik nauwelijks dus Numbers voldoet. Voor de fun iTunes en Spotify en VLC om films te bekijken. Vuze om ze te pakken te krijgen overigens. Af en toe wat rommelen met iMovie als er een filmpje in elkaar moet worden gezet. De communicatie gaat via Mail, Skype en Twitteren doe ik in een browser. Websites ontwikkel ik met Artisteer, een pakket waarmee ik WordPress templates kan bouwen en dat is de basis voor de sites die ik maak. Natuurlijk zijn er nog allerlei kleine programmaatjes die ik gebruik omdat ze het leven net even gemakkelijker maken.

Maar het belangrijkste pakket voor het komende half jaar is Celtx. Een pakket dat alleen scriptschrijvers kennen. Celtx is geweldig. Het formatteert een tekst met simpele handelingen en veel intelligentie als vanzelf tot een script volgens de geldende normen voor de layout van scripts. Iets wat in onwillekeurig welke tekstverwerker een drama is. Het aardige van Celtx is overigens dat het zowel voor OSX als Linux en Windows beschikbaar is. Voor noppes.

De oude MacBook, doet in ingeklapte toestand nu dienst als desktop computer. Geen slecht tweede leven dunkt me.

Alice © 2010

