Snipverkouden

verkouden.jpg

Het is weer eens zover. Ik ben snipverkouden. Meestal duurt dat een paar dagen waarvan de eerste de heftigste is. Dat was dus vandaag. Zulke dagen verlopen ongeveer als volgt.

’s Morgens vroeg, heel vroeg, word ik wakker. Tranende ogen, loopneus en zo meer. Maar vooral doodmoe na een nacht in bed wentelen en veel hazen slaapjes in plaats van lekker doorslapen. Dus rond een uur of zes laat ik me mijn bed uit glijden om naar de badkamer te waggelen. Anderhalve meter is gelukkig te overzien. Eenmaal de badkamer binnen gestrompeld ga ik op op zoek naar de Hot Coldrex. Shit, da’s waar ook. Had ik moeten kopen eerder deze week, vergeten dus. Mijn keel is een beetje stroef dus een glaasje water en tijmsiroop dan maar.

Even nadenken, vandaag niet naar het werk want de week zit er alweer op. Moet het nog rustig aan doen. Gelukkig, want ik denk niet dat ik langer dan twee minuten in de auto kan zitten. Hatsjoe! Ik slenter maar weer terug naar bed en laat me neervallen met mijn hoofd ongeveer op het kussen. Slapen gaat niet lukken dus klik ik de radio maar aan zonder op te kijken naar het apparaat. Radio 4, lekker relaxed in ieder geval. Ik ben vast van plan om heel erg langzaam wakker te worden en als dat niet lukt is het ook best.

Een paar uur later wordt ik weer wakker. Het is al laat op de ochtend, het ontbijt kan in iedere geval niet meer. Brunch nog wel. Ik bedenk me dat als ik blijf liggen mijn neus niet loopt en als ik ga staan de sluizen daarboven open gaan. Maar ja het wordt toch wel tijd om een verticale positie in te nemen. Met wat moeite lukt dat en ik manouvreer me opnieuw naar de douche om even flink lang onder de regenbui te gaan staan. Meestal helpt dat als ik – hatsjoe! – verkouden ben. Het warme water doet me goed en ik begin tot mijn positieven te komen. Ik zou wel eeuwig onder de sproeier willen staan. Even later droog ik me toch maar al niezend af en scharrel wat kleren bij elkaar. Geen make up vandaag, we houden het puur natuur. Even geen gedoe hoor.

Ik neem me voor om te proberen een heel inproductieve dag te gaan doorbrengen, dat moet me wel lukken. Beetje muziek luisteren, lezen, wat schrijven misschien en rustigjes aan het huis opruimen. ’s Middags belt de dame van de korfbalbond over het interview wat ze aan het regelen is. Erg leuk gesprek, ze zijn er daar echt mee bezig. Sophie belt ook nog even zoals afgesproken. Na een lome middag is in ieder geval het huis weer een beetje opgeruimd en heb ik wat gewerkt aan de voorbereiding van de interviews die ik de komende weken ga houden. Het wordt tijd om te koken. Niks ingewikkelds want dat zie ik niet zitten nu. Dus het wordt dan maar een simpele macaronischotel met wat verse groente want dat kan ik nog net opbrengen. Ik maak er meteen maar een ovenschotel van want mijn smaakpapillen werken op halve kracht dus een beetje stevige schotel kan geen kwaad. Na zo’n drie kwartier is het tijd om te eten. Bord op de schoot, Law & Order aan. Heerlijk! Een beetje moord en bovenjacht doen een mens goed.
De hele dag door heb ik uit meligheid mijn niezen geteld. Het zijn er nu inmiddels negenenzestig, pfff. Het eten was goed, Law & Order ook. Daarna veel thee, wat muziek en nog wat schrijven en dan is het wel mooi geweest. Ik denk dat ik morgenochtend maar even het strand op ga, wat zoute lucht er doorheen laten gaan helpt altijd en natuurlijk Hot Coldrex kopen. Na drie keer niezen vraag ik me af waarom het bijna altijd drie niezen zijn en vindt ik het tijd worden om mijn bed in te duiken. Pilletje er in en dan maar hopen dat de slaap wel wil komen. Morgen ook maar kalmpjes aan doen. Wordt wel een leuke dag want er staan een paar ontmoetingen op de rol dus er is iets om naar uit te kijken.

Hatsjoe! Nies nummer drieenzeventig.

(M)alice © 2008

5 thoughts on “Snipverkouden

  1. Wat een leuk boeiend verhaal heb je ervan gemaakt..leuk om te lezen en heel herkenbaar🙂
    Leest lekker weg…schrijven zit in je bloed denk ik! ga zo door

  2. Beste

    Tweede paragraaf, eerste zin : “ik wordt” graag zonder t, dus “ik word”. Dank !

    Mvg

  3. Volgens mij is dat al eens onderzocht op de Universiteit van Harderwijk. Weet niet meer door wie overigens.

Reacties zijn gesloten.