Dezelfde fout

zz

Soms komt er een song langs met een tekst die me niet onberoerd laat. Sommige singer/songwriters kunnen er wat meer van dan gemiddeld. James Blunt is er één van. Zijn teksten vindt ik zo mooi dat ik ze graag in het Nederlands hertaald zie. En dat is dus wat ik de komende tijd maar eens ter hand neem. Te beginnen met ‘Same mistake’.

Deze hertaling is voor jou, mijn liefste vriendin. Gewoon omdat ik blij ben dat jij bent wie je bent.

‘Dezelfde fout’ beschrijft de wanhoop achter het maken van telkens weer dezelfde fout, die verkeerde keuze waardoor je langzaam de weg verder kwijt raakt en uiteindelijk alleen maar wilt weten of dat ooit nog zal veranderen. Of er ooit een toekomst komt. De originele tekst is zo mooi dat ik gepoogd heb daar niet te ver vanaf te dwalen ondanks het verschil in ritmiek tussen het engels en het nederlands.

‘Dezelfde fout’

Zag de wereld draaiend in mijn bed en opnieuw was er geen slaap.
Ik loop de deur uit naar de straat; bekijk de sterren, het is laat.
Herinner al mijn fouten weer, dus ga ik maar.
Hallo, hallo. Waarom moet het nu weer zo?
Mijn hoofd tolt een keer of tien. Mijn hart is zwaar. Kan jij het zien?
‘k raak ’t spoor van mezelf kwijt, dus ga ik maar.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe.

Ik stuurde mannen op de vlucht, slechts eentje kwam er van terug.
Hij had mijn vijand daar gezien. Was ik dat zelf soms misschien?
Had ’t plan met een scherp mes, dus ga ik maar.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe.

Ik vraag je niet meer om een tweede kans,
Schreeuw ’t uit zo hard als ik maar kan.
Geef me een reden want ik wil geen keus.
Ik maak toch weer dezelfde fout… opnieuw.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe.

Heel misschien zien we elkaar ooit, voor een gesprek in plaats van tekst.
Geloof mijn beloften niet want, houden zal ik ze niet.
Mijn spiegelbeeld zit in de weg, dus ga ik maar.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe.

Ik vraag je niet meer om een tweede kans,
Schreeuw ’t uit zo hard als ik maar kan.
Geef me een reden want ik wil geen keus.
Ik maak toch weer dezelfde fout.

Ik vraag je niet meer om een tweede kans,
Schreeuw ’t uit zo hard als ik maar kan.
Geef me een reden want ik wil geen keus.
Ik maak toch weer dezelfde fout… opnieuw.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe, a-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe zag de wereld draaiend in mijn bed
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe en opnieuw was er geen slaap.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe ik loop de deur uit naar de straat.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe kijk naar die ster.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe zie, daar valt ie omlaag.
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe en vraag me af…
A-hoe-hoe-hoe-hoe-hoe is het nog ver?

Alice © 2009

En hier is nog even het origineel:


One thought on “Dezelfde fout

  1. Pingback: Intimacy « ……… Writers Block

Reacties zijn gesloten.