Fotoshoots

ZZ5-09_cover

Nog even (12 juni) en dan ligt de nieuwe Zij Aan Zij in het schap bij de bladenman/vrouw/anders. Hét blad voor lesbische en biseksuele vrouwen én transgendervrouwen. Dat laatste staat weliswaar niet zo expliciet vermeld in het blad maar in de praktijk komt het er wel op neer. Heel regelmatig geeft de Zij Aan Zij aandacht aan transgenders. Deze keer door middel van een fotoreportage over vijf vrouwen met dat even andere verleden. Niet zozeer omwille van dat verleden maar gewoon om te laten zien dat ook wij net als andere vrouwen gewoon van leuke mode houden.

Ik ben in die reportage te zien, bewonderen of wat dan ook. Omdat ik het een goede zaak vindt om te laten zien dat vrouwen als ik gewoon vrouwen zijn. Niet zoveel ‘anders’ dan anderen en behept met doorgaans dezelfde interesses, gewoonten en bad habits als vrouwen die bij de geboorte al helemaal ‘gelukt’ waren. Vrouwen ook die net zo goed hetero als biseksueel of lesbisch kunnen zijn. Het blad maakt dat ik me er bij thuisvoel. De laatste tijd is er veel veranderd daar. Nieuwe hoofdredacteur, nieuwe vormgeving, sterkere artikelen en meer aandacht voor biseksuelen en transgenders. Allemaal prachtige ontwikkelingen die nu getopt worden met het verdubbelen van de dikte en de overstap van doelgroepblaadje naar een heuse glossy. Jeetje wat ben ik nieuwsgierig naar het komende nummer (en natuurlijk naar mijn foto er in).

Dit is de foto geworden trouwens:

e2

Het is niet de enige fotoreportage waarin ik te zien ben. In augustus komt de Elsevier wintermodespecial uit en ook daar ben ik te zien. In een beetje ander concept, beetje braver (het is Elsevier uiteindelijk) en heel anders gefotografeerd. Ondanks dat ik mezelf bepaald geen fotomodel vindt heb ik wel plezier in het model staan. Zoals zo vaak als ik iets leuk vindt blijft dat niet zonder gevolgen en dus zal er de komende zomer nog een aantal fotoshoots worden gemaakt door een fotokunstenaar die ik pas terug ontmoet heb in een galerij. Geen modefoto’s maar kunstuiting in een co-productie van fotograaf en schrijfster. Nieuw uitdaginkje zullen we maar zeggen. Hoewel… niet echt nieuw want eerder dit jaar ben ik al eens vereeuwigd door een net afgestuurde fotograaf / kunstenaar. De foto is sterk en karaktervol maar ook ontzettend confronterend en dus niet zodanig dat ik die zelf prominent laat zien. Maar ik heb de betreffende sessie wel erg leuk gevonden en het resultaat vindt ik mooi.

Al dat gefotografeer past in een soort verwerking van de afgelopen jaren, van de veranderingen aan mijn lijf, van wat mij bezig hield en houdt. Het is een soort therapie, noem het therapeutisch exhibitionisme van mijn part maar ik ervaar het als een vorm van zelferkenning en acceptatie van mijn zelfs voor mij deels nieuwe lijf. Dat anderen daar naar kijken vindt ik boeiend zolang dat gebeurt vanuit de juiste invalshoek.

Alice © 2009

3 thoughts on “Fotoshoots

  1. @sabdesign ik denk ook dat ze er bijhoren om e.e.a. een plek te geven. Maar ik heb er meer bedoelingen mee dan dat. Emancipatorisch als het om fotoshoots voor media gaat en kunstuiting als het om projecten gaat.

  2. Mooi, therapeutisch exhibitionisme kan ik me wel in vinden. Denk ook dat er wel meer mensen uit wat voor hoek dan ook, daar aan ‘lijden’. Stoer! En dit zijn cruciale dingen die denk ik erbij horen om dingen een plek te geven.

Reacties zijn gesloten.