Korte gedichten 1

Kort!

Naast allerlei andere schrijfsels verlustig ik mijzelf soms aan een haiku, twaiku, ritmisch gedicht of kort gedicht. Sommigen daarvan zijn wat surrealistisch, hebben een schizofreen karakter of zijn vooral vorm en niet zozeer inhoud. Van deze laatste soorten deel ik er hier een paar. Om op een bordje te schilderen of zo.

Wil jij mijn vrouw zijn vroeg ik mij. ik zei ja en had aan één ring genoeg.

Eenmaal mijn eigen vrouw geworden bedacht ik me dat ik niet kan scheiden van mij.

Langzaam maar zeker wordt alle energie weggezogen totdat ik klein ben. zo klein dat ik niet meer in mezelf pas.

‘Ik voel me brak vandaag’ dacht ik. ‘Stel je niet aan’ was mijn antwoord.

In mijn bed licht een mooie donkere dame. Ze snort en geeft soms kopjes.

‘Heeft u een geboortedatum’ vroeg de ambtenaar. Ik antwoordde ‘nee’.

‘Hoe gaat het met je?’ / ‘Slecht’ was mijn antwoord aan haar / waarop ze wegkeek.

Woorden breken af in lettergrepen van aaneen gekleefde letters.

Mijn zee

De zee antwoord me altijd op mijn vragen met eindeloze golven.
Nooit is het onzinnig wat ik van haar te horen krijg.
Want in haar galmende golven liggen de antwoorden bedolven.
Ik luister naar haar, gehoorzaam haar en zwijg.

Geen lieve engel

Een engel sloeg de vleugels om me heen
toen zag ik pas dat ze een vampier was.
Ik bevroor direct, mijn hart werd steen
doch na haar kille beet smolt ik alras.
Nu leef ik voor eeuwig door en ween
om de engel die geen lieve engel was.

Alice © 2009