Gender war

 

 

 

Mariah-Carey-29

Wie kent haar niet? Mariah Carey. Haar muziek vindt ik meestal niet zo geweldig maar ze is wel een prachtige vrouw en talent heeft ze zeker. Gewoon een goeie artieste. Maar dan wel een amerikaanse en dus in ‘the spotlights’ wanneer het maar kan. Soms erg negatief maar bij uitzondering ook eens een keer geweldig stoer.

Want, Mariah is het getreiter van Eminem (de rapper die zo graag een come back maakt) behoorlijk zat. Daar waar ruzies meestal killing zijn voor de creativiteit is het in dit geval juist een boost voor Mariah’s creativiteit op gendergebied. Heer Eminem blijft claimen dat Mariah zijn vriendinnetje is geweest en Mariah ontkent. Heer Eminem maakt een rap die de dame onderuit zou moeten halen, maar ja wie kaatst…

Mariah heeft voor haar nieuwe album een song gemaakt (Obsessed) die meneer E. een veeg uit de pan geeft of een paar koekjes van eigen deeg aangevuld met een originele videoclip. De clip zelf is er nog niet maar er zijn wel foto’s van Mariah tijdens de opnamen en die zijn op zijn minst verrassend. Zou spelen met gender dan mainstream aan het worden zijn? Mariah is als bellboy te zien in de clip maar ook als… Eminem look-alike rapper, incl. jack, hood, en baard.

mariah_vid_drag3_063009

Supercool natuurlijk en ik moet zeggen, ze (hij) mag er wezen wat mij betreft. Leuker dan Eminem vindt ik. Niet alleen de grime en kleding maar ook de houding is fraai. Lekker stoer. De foto van de bellboy is zo mogelijk nog mooier. Natuurlijk is er nog een flinke vrouwelijke schim te zien maar knap vindt ik het zeker. Met zo’n bellboy/girl wil ik wel een avondje stappen.

mariah_vid_drag2_063009

Mariah is in een klap één van de mooiste transmannen die ik ken (no offence lieve vrienden) en al vindt ik haar muziek dus niet geweldig, ze is met stip gestegen op de lijst van coole artiesten wat mij betreft. Way to go girl… eh… guy!
Haar actie vindt ik vooral zo leuk omdat het er goed uit lijkt te zien, het aanpakken van heer E. op een creatieve manier gebeurt en vooral dat in dit geval gender gebruikt wordt als gereedschap om testobommetje Eminem te blussen. En dat is heel wat beter dan mannelijke artiesten die zich grappend als vrouw presenteren en feitelijk een karikatuur worden.

Nu maar wachten op Eminems’s weerwoord. Zou die als Beyoncé antwoorden? Denk het niet.

Alice © 2009

Noot: flink veel later kwam ik de video tegen. Hier is ie: