Over verbouwingen, boudoirs en vakantie

boudoir

Tot voor heel kort voelde ik me eigenlijk helemaal niet thuis in mijn eigen huis(je). Het lukte me maar niet om bij mezelf vast te stellen waarom dat was, hoezeer ik ook mijn best deed. Maar de hulp van een lieve vriendin heeft me veel duidelijk gemaakt over mijn huisje (en over mijzelf).

Ik kan niet goed tegen rommel. Dat wist ik eigenlijk al maar het probleem is wel dat ik zelf een goeie rommelmaker ben. Het liefste leef ik in een gezellige maar wel opgeruimde ruimte met dingetjes die een verhaal hebben. Bijna alles in mijn huis heeft een eigen verhaal maar omdat er een soort permanente chaos heerst komen die verhalen als een brei bij me binnen, wat mijn gevoel voor onrust dus weer vergroot.

Maar de allerbelangrijkste reden waarom mijn eigen huis niet van mij was heeft te maken met het niet hebben van een veilige cocon om me in terug te trekken. Natuurlijk is de slaapkamer de meest aangewezen plek daarvoor maar dan moet het wel een slaapkamer zijn en niet een washok en rommelhok. Een slaapkamer die vrouwelijk mooi is (en daar hou ik nu eenmaal van) vergt een andere aanpak dan welke ik tot nu toe had. Het liefste heb ik een soort boudoir maar om de een of andere manier ben ik niet handig in het maken van zoiets. Comes in the friend…

Vriendin die lijstje maakt om precies te zijn. Een goeie gewoonte van haar is het maken van lijstjes om duidelijk te krijgen wat er moet gebeuren. Dat gebeurt op geheel ondemocratische wijze waarbij mijn rol voornamelijk bestaat uit vastleggen wat er boven komt drijven en af en toe aanvullen of kiezen uit een paar alternatieven. Na korte tijd was er op die manier een plan ontstaan voor een slaapkamer naar boudoir transformatie. We zijn meteen aan de slag gegaan, heerlijk dat sommige mensen met zoiets heel praktisch zijn.

Na een flinke dag werken bleek mijn slaapkamer verleden tijd te zijn geworden. Het bed is direct de volgende morgen omgetoverd tot hemelbed en zo ongeveer het belangrijkste wat een vrouw kan hebben in haar boudoir, the walk in closet, ontstond als vanzelf. Het gevolg is een kamer die optisch ruimer is, waar felgekleurde troep weg is gehaald. Recht tegenover mijn sponde hangt nu de levensgrote kus van Klimt. De rest van de kamer is overwegend wit. De gordijnen hebben een mooie doorzichtige structuur waardoor het ochtendlicht vriendelijk is. Er is ineens ruimte voor naaispulletjes en mijn paspop. Niet alles is gedaan maar het restant kan na de vakantie snel opgelost worden. De ladenkastjes die turquoise met goud moeten worden, de toevoeging van een bescheiden toilettafel en het afwerken van een muur. Alles bij elkaar een heel leuk klusje wat goed zelf te doen is.

geluksvogeltje

Ondertussen wordt ik nu wakker in een super romantisch hemelbed.

Als de dunne gordijnen dichtgaan lig ik in een witte cocon die perfect is voor lezen, schrijven, denken, ontbijten, film kijken en sex natuurlijk. Vooral als achter die gordijnen in mijn boudoir een paar kaarsen branden die een flakkerend licht verspreiden. De milde geur van lavendel of wierook moet dan in de kamer hangen en zachte muziek laat het boudoir leven. In het kooitje zit mijn geluksvogeltje vrolijk rond te kijken en ik… ja wat doe ik?

En het was niet eens een verbouwing die er voor nodig was, alleen maar een herschikking van wat er al was. Er is dus een transformatie van mijn kamer geweest, geen verbouwing. Verbouwen is heel wat anders. Verbouwen is voor mijn buurmannen die me of met drilboor of met getimmer ruw storen op de vroege morgen. Verbouwen is voor mijn vriend die zijn huis aan het opknappen is. De gevels weer mooi maakt waardoor het een warm huis wordt. Maar die in huis precies de fantasie mist die nodig is om het van netjes naar mooi te maken. Verbouwen is stressvol en dwingt tot vakantie na een tijdje. Vakantie voor oren en vakantie voor de geest. Gelukkig komt die vakantie nu snel. Het weer hier ter lande wordt gradueel minder dus het begint tijd te worden om de koers pal zuid te kiezen om te zien of de Middellandse Zee nog zo blauw is als de vorige keer dat ik haar zag. Nog effekes en dan weet ik dat.

Maar vakantie is stressvol.

Heb ik mijn geld op tijd binnen van mijn ex werkgever of wordt het gedoe? Wat vergeet ik deze keer? Gaat het lukken met het gezelschap van mij, dochter en vriend samen of is dat een roadmap to hell? Ik weet het niet en ben er dus gespannen onder. Zijn de kleren gewassen, is er voorraad, lukt het met luchtbedden, tent, kampeerspullen en wat al niet meer? Het is fijn om straks weg te gaan maar het heeft ook zo zijn nadelen. Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik sommige mensen (heel) erg zal missen als ik ze een paar weken niet zie. Ik zal mijn boudoir missen waar ik nu zo graag ben… Natuurlijk ga ik graag op vakantie maar het is een rare gewaarwording om op voorhand al die veilige cocon te missen.

Maar wat is het fijn om nu zomaar weer eens een luxeprobleem te hebben.

Alice © 2009

3 thoughts on “Over verbouwingen, boudoirs en vakantie

  1. op de jaccuzi na staat alles op het plannetje voor de afwerking.
    Zo heerlijk om in mijn walk-in closet kleertjes te kiezen🙂

    Op mijn lijstje voor de komende tijd staan in ieder geval nog:
    – vaas met mooie bloemen
    – zakjes lavendel
    – de ladenkastjes turquoise met goud schilderen en bovenbladen met parelmoer
    – fotobehang plakken aan het hoofdeinde van het hemelbed
    (bewerkte eigen foto van de mist in de Ardennen)
    – witte toilettafel maken met parelmoer blad en make up spulletjes/parfumflesjes
    – spiegel met lampjeslijst er om heen
    – gouden lijst om grote spiegel
    – meer doosjes (naast mijn Maroc doosje en houten India doosje)

    Alleen de jacuzzi gaat niet lukken vrees ik:/
    Wel denk ik er over om het ‘hemelbed’ een dak van gordijnstof te geven.

  2. méér boudoirtips:

    * lichte struisvogelverenwaaier
    * parfumflacons van kristal met knijpding en kwastje
    * losjes gedrapeerde kousen/handschoenen
    * zachte kussens
    * mysterieuze doosjes
    * parelmoerverf
    * jacuzzi😉

  3. Je geeft het al aan, schat: lijstjes! maak een lijstje van wat je nodig hebt, grijp die dingen bij elkaar en ga er (met je geest) doorheen om te zien of dat is wat je nodig hebt. Vraag vriend- en dochterlief of jij dingen voor ze moet meenemen, wat zij doen.. maak daar een lijstje van. Eventueel ook van je vragen of het wel goed zal gaan (enzovoort): die kun je ook weer afstrepen (of gewoon weggooien als je ontdekt dat je je muizenissen maakt ;o)
    Lijstjes werken!
    Of ga gewoon aan de slag en denk “screw muizenissen” :o)

Reacties zijn gesloten.