Duistere weg

‘Thunder Road’ van Bruce Springsteen in mijn hertaling naar ‘Duistere weg’. De video is een opname van een duet van ‘The Boss’ met Melissa Etheridge en vindt ik zelf één van de mooiste vertolkingen.

De deur slaat dicht, Anna’s jurk zwiert
Als een geest danst ze door het hek, over de radio giert
Herman die zingt ik hou van jou
Hé dat zeg ik en ik wil alleen jou
Stuur me niet weer heen alleen
Ik kan mezelf niet meer luchten alleen
Ga niet weer naar binnen, schat je weet toch waarom ik hier ben
Dus je bent bang en je denkt, wat moet ik eigenlijk zonder een vent?
Wees niet zo onzeker, er is magie vannacht
Je durft niet veel maar, ik ben ’t die op je wacht.
Ach en dat vindt ik wel best.

Je kan je verstoppen – en zielig blijven zijn.
Liefjes telkens droppen – en bang zijn voor de pijn.
De zomer lang wachten op iets – op een ridder een groot wit paard.
Nou ik ben geen held – Dat weet je wel.
Alles wat ik je kan geven, meid – zit onder dit oude vel.
Ik ben een kans en misschien best wel goed.
Hé weet je anders wat je moet?
Dus doe t raam open en – laat de wind waaien – door je haar.
Ach de nacht die barst open, deze twee paden brengen ons overal.
We hebben nu een kans om het te doen – het is tijd voor onze eerste zoen.
Kom terug – de hemel wacht hier na je vlucht.
Oh – oh kom neem mijn hand – we gaan er op uit naar ’t beloofde land
Oh – oh duistere weg, oh duistere weg oh duistere weg
Ligt daar als een killer onder de zon – hé ik weet ’t is laat maar de dag is nog niet om
Oh duistere weg, kom toch mee zeg. Duistere weg.

Ik heb deze gitaar – en geleerd er op te spelen.
Mijn auto staat daar – je hoeft er maar naar toe te willen.
Van je voordeur naar mijn voorstoel
De deur is open maar de rit wordt niet koel.
En ik weet je bent alleen – en je durft niet met me mee.
Maar joh, nu zijn we vrij – de belofte dat ben jij.
‘T waren duivels in de ogen – van die jongens die bedrogen.
Ik zie ze soms op de weg – in de skeletten van hun stokoude kadett’s.
Ze schreeuwen je naam ’s nachts in de straat – aan hun voeten je gescheurde jurk en wat draad.
En in de kille ochtend mist – hoor je hun fluisterend gesis.
Als je bij de voordeur bent is ’t weg – met de wind, dus Anna kom mee.
‘T is een stad vol verliezers – ik ga weg en we gaan met zijn twee.

Alice © 2009