‘De Storm’

Ruim zesenvijftig jaar geleden zat mijn vader in militaire dienst bij de ‘verbindingstroepen’. Het onderdeel van de landmacht dat verantwoordelijk is voor de communicatie in het veld. Februari 1953 was voor hem een bepalende maand in zijn leven. De storm die uiteindelijk de watersnoodramp veroorzaakte heeft hem kennis laten maken met menselijke tragiek anders dan die hij in de oorlog al had meegemaakt. In de oorlog had hij zijn portie al gehad omdat hij in Bezuidenhout woonde in Den Haag, de wijk die door een fout of door spionage per abuis door de Engelsen is platgebombardeerd.

Maar goed Februari 1953 plaatste mijn vader in Zeeland waar hij al de volgende dag aan de slag moest om te helpen met verbindingen en daarna met het verplaatsen van koeien die de ramp overleefd hadden. Hij heeft me uitgelegd hoe je een rennende koe moet stoppen als die recht op je af rent. Toen ik een puber was heeft hij me meegenomen naar de plaatsen in Zeeland waar hij toen geweest is. Op die leeftijd heeft dat een op mij onuitwisbare indruk gemaakt. Een uitgebreid verslag van de inzet van de troepen is te vinden in deze bijgesloten PDF. Mijn vader maakte deel uit van het draaggolfpeloton zoals dat genoemd werd. 1953.

En nu is er dan eindelijk een film over de ramp die naar het schijnt de toets der kritiek kan doorstaan. Of dat echt zo is weet ik later vanavond. Ik zal er morgen een recensie aan wijden. Voorlopig plaats ik hier dan maar de trailer als voorproefje. Vanavond zal ik vooral ook aan mijn vader denken die als twintigjarige soldaat 1e klas volkomen onverwacht voor een ingewikkelde inzet kwam te staan. In respect dus voor Gijs Verheij.

Alice © 2009