Living in the past

sugarkane

Ik heb een zwak voor de vijftiger en zestiger jaren. De muziek, de mode, de auto’s en de films, ik vindt het allemaal geweldig. Van Rita Hayworth en Marilyn Monroe tot en met Audrey Hepburn, het is wat mij betreft zoveel mooier en leuker dan de post-Madonna platte sex die popmuziek en media laten horen en zien. De dame hierboven is ‘Sugarkane’ en de foto een recente promotiefoto, niet een plaatje uit de vijftiger jaren en dat boeit me.

Nu ik zelf een oldtimer heb waarmee ik me verplaats (zie la reine grise) ben ik begonnen om langzaam mezelf te verplaatsen in die tijd. Er wordt – geholpen door een naaicursus bij een goede vriendin – een polkadotjurk in elkaar gezet met alles er op en er aan die zo uit de vijftiger jaren lijkt overgezapt. Ik verzamel spulletjes uit de periode ’55 t/m ’69 zodat ik mijn fraaie ‘404’ helemaal in het goede tijdperk kan plaatsen. Allemaal geweldig leuk om te doen en als het een beetje meezit wordt het nog wel wat meer dan een uit de hand lopende hobby. You never know don’t you? Ik kan mezelf wel in die tijd (ver)plaatsen dus.

Maar er is meer. Ik ben een fan van Dita von Teese, de onbetwiste opvolgster van Betty Page. Minstens zo ondeugend en zeker zo mooi. Dita heeft een attitude en is een burlesque superstar geworden. De stijl die ze laat zien is spannend en ontzettend goed uitgewerkt. De jurken zijn geweldig en aangezien Dita ook nog eens een hele mooie dame is wordt het een prachtig jaren vijftig plaatje als je haar ziet. Maar dan wel een heel ondeugend plaatje. Ze stript en is gek op mooie kleren, lingerie, schoenen en vooral op verwend worden en op een voetstukje staan. Het leuke vindt ik dat ze dat lekker onbeschaamd doet en dat is ontwapenend. Door haar ben ik me wat gaan verdiepen in de wereld van de burlesque en dat is een hele leuke wereld om in rond te kijken. Gelukkig zijn er meer bijzondere burlesque danseressen. In Nederland zijn we gezegend met bijvoorbeeld’ Miss Beeby Rose’ die zichzelf  vooral het liefst als vaudeville artiest neerzet. Goed, je moet niet al te moeilijk doen over striptease met een knipoog en natuurlijk heeft het allemaal een erotische lading. Maar zoals gezegd, met een knipoog en zeker een lust voor het oog.

ChazBeebyPromo2

In november is er in Amsterdam het eerste burlesque festival in Nederland. Georganiseerd door ‘Chaz Royal’ en ‘Miss Beeby Rose’. De moeite waard om eens naar toe te gaan wat mij betreft en inderdaad zal ik op één of meer van de avonden van de partij zijn. Gewoon omdat ik het leuk vindt én om inspiratie op te doen. Mocht er meer interesse zijn: dit is de website van het ABF2009

abf

Tot slot dan maar even een voorproefje van wat er verwacht kan worden.

Alice © 2009