wtf?

Ik bekijk geregeld de statistieken van deze schrijfplek en regelmatig verbaas ik me over wat er gebeurt hier. Gelukkig bieden de meisjes en jongens van WordPress de nodige analyses van de cijfertjes en grafiekjes zodat ik op zijn minst een beetje realistisch kan interpreteren wat zich laat zien.

visits

Vandaag was een korte blik voldoende om een welgemeend ‘what the f**k’ te roepen. De maandcijfers van het bezoek aan deze schrijfplek laten – gelukkig – vanaf het prille begin zo’n twee en een half jaar terug een stijging zien. Meestal geleidelijk maar de afgelopen maanden bijna exponentieel. Bizar zo op het eerste gezicht. Meer dan vijfduizend bezoeken in één maand is niet gebruikelijk voor blogs. Nadere analyse laat zien dat er een behoorlijk vertekent beeld is ontstaan als het gaat om die bezoekjes. Immers het blijkt dat om de één of andere vage reden met name de afgelopen twee maanden slechts één schrijfwerk verantwoordelijk is voor een aanzienlijk percentage van de maandscore. Om precies te zijn is het werkje ‘Wereldkaart’ in één maand (september) twaalfhonderdzesenvijftig maal gevonden (en hopelijk ook gelezen). Grofweg een kwart van de bezoekjes in september. Is het dan zo’n bijzonder stukje? Nou nee, bepaald niet. Het is niet wezenlijk anders dan veel van mijn werk dat over mijn beleving van de wereld gaat. Het is eenvoudiger. De titel ‘Wereldkaart’ heeft als gevolg dat zoekmachines nogal snel met dat woord als zoekterm de argeloze bezoekers naar mijn schrijfplek verwijzen. Aangezien de bezoekcijfers nadrukkelijk explosief zijn in de afgelopen twee maanden kan ik me zo voorstellen dat het simpelweg de tijd van het jaar is waarin kids met dat zoekwoord op internet aan de slag zijn gegaan. De scholen zijn weer begonnen immers. Al met al bezoek dat ik dus maar beter niet kan meenemen in mijn eigen beeldvorming rond het bezoek hier.

wereldkaart

Blijft over dat er dan in september toch altijd nog zo’n zevenendertighonderdenvijftig bezoeken zijn geweest op andere stukken dan dat vermaledijde ‘Wereldkaart’. Nog steeds is het dan een aanzienlijk aantal waar ik geen directe logische verklaring voor heb. Temeer daar doorgaans de zoekmachines verantwoordelijk zijn voor niet meer dan de helft van het aantal bezoeken hier.

Statistieken, ze blijven leuk om naar te kijken. Vooral als het om stijgende bezoekcijfers gaat. Maar enige nuance in de interpretatie is wel nodig. Het blijft een kwantitatief verhaal en hoe leuk ook, het helpt me niet zozeer met mijn verhouding tot mijn eigen schrijfwerk. Immers, uit de cijfers valt weinig te halen als het gaat om een beeld van de mening over de kwaliteit van mijn schrijven. En laat ik nu juist daar vooral behoefte aan te hebben.

Alice © 2009

2 thoughts on “wtf?

  1. Ik lees je stukjes graag. Zegt dat ook iets over de kwaliteit?
    Of zegt ’t meer over het feit dat wat jij schrijft goed aansluit bij wat ik graag lees?😉

    Groetjes,

    Fredeerique

    • ja jeetje Frederique, dat is nou net wat ik me afvraag. Wat is trouwens het verschil tussen goed schrijven en schrijven wat bij je publiek aansluit? Ik verkeer, als de meeste schrijvers denk ik, in maximale onzekerheid over mijn eigen schrijfkwaliteiten. Is het echt goed of is het leuk gekrabbel van een would-be schrijfster. Aangezien ik het antwoord wellicht nooit zal krijgen op die vraag ga ik er maar vanuit dat ik kwaliteit lever.

      Groetjes terug (en het gaat goed met je hoop ik?),
      Alice

Reacties zijn gesloten.