Buma/Stemra en hoe ik met die nieuwe regeltjes om ga.

Beste Buma/Stemra waakhondjes,

Wow, u heeft een wiel uitgevonden dat vierkant is. Gefeliciteerd!
Goed, ik begrijp dat u op mijn centjes uit is en op die van ongeveer iedereen die iets leuks op internet doet. Want u wilt rijk worden om de te hoge salarissen van uw kopmannen te betalen.
Nou, dat mag hoor.

Ik begrijp ook dat ik voortaan toestemming moet vragen (en waarschijnlijk ook krijgen) van diegenen die de rechten bezitten van het materiaal dat ik weliswaar niet inbed in mijn websites maar waar ik wel naar verwijs. Dat is natuurlijk een hele simpele voor iemand als ik en al mijn collega artistiekelingen die schrijven, muziek maken, bloggen, vloggen en wat dies meer zij. Ik in ieder geval doe ik het als volgt, geheel indachtig het oude Hollandse spreekwoord ‘wie zwijgt stemt toe’.

Beste createur en rechthebbende van de plaatsjes, filmpjes, geluidjes, muziekjes, gedichten, schrijfsels, columns en wat er nog meer aan multimediaals er van jullie op deze plek is gebruikt:

ik vraag hierbij toestemming voor dat gebruik. Om het niet al te moeilijk te maken stel ik voor eventuele rechten bij mij te claimen binnen een in internettermen redelijke termijn. Vijf minuten moet het wel doen dunkt me. Claimt u die rechten niet dan ga ik maar vanuit dat u ingestemd hebt.

met hartelijke groet,

Alice Verheij

Zo, dat zit er op. O enne, beste Buma/Stemra, als u vindt dat dit op deze manier niet kan dan kunt u wat mij betreft die regeltjes opbergen op een of meer donkere plekjes.

Alice © 2009