Fifties en sixties dromen

fifties

Gek als ik ben op de vijftiger en zestiger jaren ben ik begonnen met het aanpassen van mijn lifestyle naar die periode. In kleine stapjes hoor, maar toch. De vijftiger jaren waarin de mooiste vrouwen in de stomste films speelden en geweldige muziek gemaakt werd en nog geweldiger mode. Een tijd van vooral uiterlijk vertoon en optimisme. Tenminste zo lijkt het. De zestiger jaren, mijn zestiger jaren met alle moderniteiten die er in die tijd over de wereld kwamen. De jaren van raketten en astronauten, eeuwig optimisme en ontluikend seksueel bewustzijn. De mode in de tweede helft van dat decennium vindt ik minder interessant maar architectuur en interieur des te meer.

Het is erg leuk om er mee aan de slag te zijn. Om zelf kleding te maken die ik altijd al geweldig vond, om in een oude ’63 kar te rijden zonder alle moderne poespas en met alle oude gedoe. Het is leuk om te duiken in oude boeken, bladen, muziek en films. Het is een soort verlustigen in onschuldige nostalgie. Niet zozeer terugkeren want die vijftiger jaren heb ik zelf niet meegemaakt en de zestiger jaren alleen als baby, peuter en kleuter. Ik ben een ’62er uiteindelijk. Wat wel interessant is dat juist tegenwoordig er veel spullen uit de zestiger jaren beschikbaar komen van rommelzolders. Veel mensen vinden de stijl niet mooi en het is oud maar niet antiek. Vijftiger jaren spul is schaarser en behoorlijk duurder. De ontwerpen van mode, gebruiksvoorwerpen, auto’s en architectuur en interieur worden vaak tijdloos genoemd. Een misvatting want ze zijn nu juist ontzettend tijdgebonden. Hoogstens tijdloos in waardering.

Soms droom ik over een leven in die tijd. Natuurlijk geïdealiseerd en verschoond van de vijftiger en zestiger jaren morele beklemming. Die dromen hebben vrolijke kleuren, geen computers of mobiele telefoons en vooral veel minder haast dan tegenwoordig in zich. Alsof de maatschappij vriendelijker was en vooral zorgelozer. Niets is natuurlijk minder waar maar de gedroomde beleving is wel prettig. Als ik wakker wordt na weer zo’n droom bedenk ik me vaak hoe het werkelijk zou zijn om in die periode geleefd te hebben als mijzelf. Met mijn eigen problemen en zo. Het zou waarschijnlijk een pastelgekleurde hel zijn. Afwijzing, beschimping of erger zou mijn deel zijn. Gelukkig zijn er dan dromen.

sixtiesposter

Nee, leven in die tijd? Ik denk niet dat het zou werken als mens van nu. Maar er over dromen en nu leven met allerlei zaken uit die tijd om me heen, dat zie ik wel zitten. Gewoon omdat het vooral leuk is. Daarbij is het een geweldig geneesmiddel tegen depressies en gedoe. Gewoon af en toe lekker onderduiken in een wereld met vrolijke kleurtjes, muziek en films. All the way als het aan mij ligt. Vluchtgedrag zegt u? Nou en of.

Voorlopig ga ik eerst maar eens ‘Julie & Julia‘ zien met Meryl Streep en Amy Adams. Als ik het goed begrijp slaat de film een bruggetje tussen de levens van twee vrouwen die in een verschillende tijd leven. Een dame in 1959 en een jonge vrouw nu. Misschien mijn alter ego en ik in zekere zin?

Alice © 2009

3 thoughts on “Fifties en sixties dromen

  1. Hoi Daan

    Wij delen blijkbaar dezelfde passie.
    Ik ben geboren in 63 en al jaren gek van de fifties en sixties.
    Mijn idolen zijn Elvis , Jerry lee lewis , Roy Orbison , Chuck Berry en vele anderen. Ook alle atributen als juke-boxen ,kinderwagens , kledij , interieur ,auto’s enz.. ben ik verzot op.

    Mijn vrouw en ik volgen dansles met pettycoat enz…
    Wij zijn ook in het bezit van een Cadillac 1959 en 1962 ( favoriete auto van elvis )waarmee wij in de zomer verschillende meetings mee aandoen.
    zijn momenteel met verschillende plannen bezig i.v.m de fifties.wij zijn ook lid van de Belgische Elvis fanclub en de cadillacclub waar altijd een toffe sfeer heerst.

    Keep Rockin

    Rudi

  2. Hoi Daan,
    thanks. Cas Oorthuys… mooi!

    Doe mij maar mannen in trenchcoats mèt een mooie houd op en vrouwen in Dior of Chanel. Helder gekleurde make up bij een Garbo look, met soms een scheef zittende naadkous. Oude auto’s die pruttelen en naar olie ruiken, motoren met grote zadels, vliegtuigen met propellors, kinderwagens met grote wielen met spaken en de bak in leren riemen geveerd. Reclames op emaille borden en fabrieksgebouwen met ontelbare ramen in ijzeren sponningen, boten met stoom en trams die rammelen en ratelen zoals ze in Budapest nog steeds doen.

    Kon ik maar een tijdje in die tijd leven.

    Alice

  3. leuk stuk, ik heb die nostalgie wb oude straatbeelden, zoals in foto’s van Cas Oorthuys, ook de kleding die daarbij hoorde: veel petten en hoeden, en lange regenjassen, en karren, en kinderwagens die wel huifkarren leken, etc. Heel anders dan jouw nostalgie, maar herken wel nostalgie an sich, ook naar een tijd/dingen die je zelf niet hebt meegemaakt.

Reacties zijn gesloten.