Films

films

2009 is een jaar van goede films. En dan bedoel ik niet de redelijke ‘De Storm’ of de eigenlijk niet bepaald geweldige Borsato egotrip ‘Wit licht’ of ‘The Silent Army’ of zo iets. Nee de betere films komen maar heel soms uit Nederland (Oorlogswinter) maar toch meestal uit het buitenland. In die zin kan ik goed begrijpen waarom juist die film naar de Oscar verkiezingen is ingezonden.

Natuurlijk is het begrip goed hartstikke subjectief maar dat moet dan ook maar. Het is niet meer dan mijn mening. Op het moment draaien er verschillende films die toch echt wel tot de top in hun genre horen. ‘Up’ (ga ik vanavond zien) is briljante animatie met een voor kinderen maar zeker ook volwassenen mooi verhaal. Vooral leuk en herkenbaar. Maar indrukwekkend? Ice Age 3 in hetzelfde genre was (net als ‘Up’ in 3D) een belevenis om te zien. Hilarisch en bepaald niet minder dan deel 1 en 2.
Ook ‘Vicky, Cristina, Barcelona’ mag wat mij betreft ergens boven in de top tig terecht komen. Plot van niks maar geweldig acteren en goeie regie.

De wat serieuzere films als ‘The Dutchess’ (mooie kostuums, mooi gefilmd, matig verhaal), Revolutionary Road (geweldig verhaal en prachtig spel), Changeling (heftig thema, tearjerker) en de nu net in première gegane film ‘Julie & Julia’ vindt ik zelf boeiender. Om nog maar niet te spreken van ‘London River’ die schokkend aangrijpend lijkt te zijn. De laatste twee ga ik binnenkort zien wanneer de cashflow me dat toestaat.

Eerder dit jaar ben ik naar ‘Los Abrazos Rotos’ geweest. Een visuele ode aan Penelope Cruz. De plot was goed maar er zaten toch nogal wat matige kantjes aan de film. Anders lag dat bij ‘Milk’, de film over Harvey Milk die bijzonder aangrijpend is en waarin Sean Penn geweldig acteert. Al met al wordt mijn lijstje met de betere filmsdie ik gezien heb voor dit jaar zoiets als:

1. Milk
2. Vicky, Cristina, Barcelona
3. Changeling
4. Revolutionary Road
5. Oorlogswinter
6. Ice Age 3
7. De Storm
8. Los Abrazos Rotos
9. The Dutchess

Up, Julie&Julia, La Siciliane Ribelle, The Tribunal (Storm) en London River komen nog en zullen naar verwachting mijn lijstje ernstig overhoop gooien. Stuk voor stuk geweldig werk dus hier zijn de trailers…

Al de andere films die ik op DVD (of USB stick) heb gezien noem ik hier maar niet, die vergen een eigen verhaal.
Voor alle andere liefhebbers die hier langskomen, als je een eigen lijstje hebt mail me die gerust. Ik ben benieuwd wat ik nog had moeten of moet gaan zien.

Alice © 2009