Zoekend

zoeken

Ik ben op zoek. Niet verloren of zo maar ik wil dingen vinden. En dan moet je zoeken.
Ik ben niet op zoek naar mezelf, in ieder geval niet bewust omdat ik denk dat ik mezelf zo langzamerhand wel gevonden heb. Wel ben ik op zoek naar een goede invulling van mijn bestaan. En omdat ik al een tijdje zoek weet ik waar ik in ieder geval die invulling niet in zal vinden. Toch voelt het alsof ik ergens in een hooiberg op zoek ben naar een paar spelden, het valt niet mee wil ik maar zeggen.

Zo zal een relatie die invulling voorlopig niet kunnen zijn omdat ik, al denk ik er soms anders over, wel degelijk mijn eigen bestaan heb en niet gedefinieerd wordt door een relatie met een ander. Mijn werk, zoals ik tot voor kort over mijn werk dacht, zal ook die invulling niet kunnen zijn. Al is het alleen al omdat ik er niet aan moet denken in mijn oude werk terug te keren. Die wereld van ogenschijnlijk nuttige projecten in net zo ogenschijnlijk belangrijke organisaties staat me tegen. Waarschijnlijk omdat ik te vaak ‘geslaagde’ projecten heb uitgevoerd waarvan ik zelf overtuigd ben dat ze voor de betreffende klant niet goed waren. Komt nog bij dat het een wereld is van eigenlijk moeten veranderen maar dat toch liever niet willen en dus maximaal weerstand bieden. Nee, daar zit een afgesloten verleden.

Wat zoek ik dan wel? Om te beginnen een ander woning. Eigenlijk liever mijn huidige woning maar in een andere stad en omdat dat nu eenmaal niet kan dan maar een andere woning. Geen onzekere situatie door onderhuur of een tijdelijke woning. Nee, een woning waarin ik kan slapen, leven, schrijven, rommelen en vooral me thuis kan voelen. Niet groot maar wel groot genoeg om mezelf met die paar dingen die ik om me heen heb verzameld kwijt kan. En in Amsterdam, binnen de ring omdat ik dicht tegen het centrum aan wil wonen en werken. Dus ben ik woningzoekend.

Maar ik zoek meer. Die invulling van mijn leven bijvoorbeeld. Componenten daarvan tekenen zich gelukkig wel af maar hoe het bouwwerkje in elkaar moet gaan zitten is me nog niet duidelijk. Zo zullen schrijven en zo nu en dan optreden er deel vanuit maken. Net als het werken aan emancipatie vanuit mijn maatschappijvisie. Maar er kan ook ruimte zijn voor coaching of misschien een koffie- en snuisterijen winkeltje dat ook nog eens dient als literair café. Eigenlijk weet ik wel wat ik het liefste wil maar weet ik niet hoe er te komen. Formeel ben ik over een tijdje werkzoekend en dat bevalt me allerminst. Tenminste niet op de langere termijn. Op dit moment is de rust die ik heb wel prettig. Die rust geeft me de ruimte om na te denken zonder stress.

En ja, naast woning- en werkzoekend ben ik op zoek naar liefde. Wie niet? Natuurlijk zou ik graag die ene aan mijn zijde hebben maar ik ben haar nog niet tegengekomen. Iemand die gewoon graag bij me is en die met me kan omgaan. Die me rustig kan maken en inspireren. Ze heeft zich nog niet aangediend hoewel ik een paar keer gedacht heb dat ze er was. Verliefdheid heet zoiets en ik ben gaan begrijpen dat dat een bedrieglijke toestand kan zijn. Ach, misschien kom ik haar een keer tegen en misschien ook niet. In ieder geval vindt ik mezelf liefdezoekend. En hoewel het woord niet in de van Dale voor komt is het een toestand die ik met zoveel andere mensen deel. Zoveel dat ik er maar vanuit ga dat ze ergens in die massa op me wacht.

De drie zoekvragen die ik heb zijn stuk voor stuk bepalend voor mijn leven. Beantwoording zal voor elk van die vragen betekenen dat mijn leven anders gaat lopen en dat heeft een prettige maar ook onprettige kant. Het onprettige is het weer accepteren dat verandering de constante in mijn leven is. De prettige mijn leven er eigenlijk alleen maar leuker op kan worden. Ik verwacht niet dat alle veranderingen tegelijk plaats vinden maar niets is onmogelijk. Toch denk ik dat als ik niet beweeg geen van de zoekvragen beantwoord zal worden. Dus ben ik voorlopig maar aan de slag gegaan met het zoeken naar andere woonruimte. Mocht er dus iemand zijn die iets voor me weet en dat voor langere tijd voor relatief beperkt budget te vinden is in Amsterdam dan hoor ik dat graag. De rest komt dan vanzelf wel.

Alice © 2009

2 thoughts on “Zoekend

  1. Er zit wel wat in mijn naaidoosje. Meer nog in mijn schrijfmachine en een heleboel in mijn hoofd. Ook nog wat bij vriendinnen en het een en ander is verstopt in half afgemaakte projecten. Bijna alles is voor me te vinden in de kunst. Misschien moet ik mezelf wat dat betreft maar eens serieus gaan nemen.

Reacties zijn gesloten.