WK 2010

Het schijnt nieuws te zijn dat Nederland groepsleider is op het WK in 2010. Goh, het zal me wat.

Hou je van voetbal? Kijk je uit naar het WK in 2010? Kijk dan toch eerst nog maar eens naar ‘Trade Mark 2010’ van de VPRO. Als ik voetbal al leuk zou vinden zou bij mij de lust om iets van dat event te zien mij in mijn keelgat blijven steken.

Bram Vermeulen leeft niet meer en Freek de Jonge, ach Freek de Jonge egotript tegenwoordig. Dus zal Nederland wel weer volgende zomer volslagen kritiekloos uit het oranjebolletje gaan. Ondanks de werkelijkheid ter plekke. Want kritiekloos is Nederland inmiddels wel geworden behalve als het om de slachtoffers van goldielocks Geert gaat. Die kritiekloosheid, het gebrek aan engagement, de desinteresse in politiek en samenleving is schokkend geworden. Het land, Amsterdam voorop, vertrut in razend tempo. Regering, parlement en burgermeesters strijden om het hardst om wetten, regels en stalen stippen op de stoep voor de kroeg te bedenken. Want je zult toch maar je stoeltje iets te ver uit de gevel zetten… dat mag natuurlijk niet. Jan Peter zal ongetwijfeld het nietszeggend neusje laten zien in Zuid Afrika straks. Op het plein dat zorgvuldig is schoongeveegd van alle kleine middenstanders omdat de FIFA het geclaimed heeft als erfgenaam van de laatste kolonialen. Kritiekloosheid.

Staat er een cabaretier op? Politici? Luistert er iemand in dit apathische door ‘crisis’ (what the hell…) beheerste egocentrische egotrippende overkapitalistische landje? Forget it. Vergeet het maar eigenaar van het marktkraampje naast het voetbalstadion in Kaapstad waar de bevolkig straks geen bal aan heeft omdat het te groot is en op de verkeerde plek ligt omdat de FIFA per sé nog 15.000 ‘fans’ in de betonbak wil persen voor een paar wedstrijdjes ballen. Grrrrrrr.

Voetbal, het kan me gestolen worden. Niet om het spelletje, wel om de welhaast (wat zeg ik: onbeschaamde) maffiose uitbuiters van de voetbalbonden. De mannen die zich buiten en boven de wet plaatsen omwille van het grote geld en daarin door achter hun aan lopende geldgeile media worden geholpen. Gadverdegadver. Nee, voetballen doe je op straat of op een trapveldje. Met jongens en meiden omdat het leuk is om te doen. Dat WK? Dat is geen voetbal maar uitbuiting en onderdrukking van mensen die gemakkelijk uit te buiten en onderdrukken zijn omdat hoe harder ze onderdrukt worden hoe gemakkelijker het is om over hun ruggen geld naar binnen te kruien. Ter meerde eer en glorie van de bankrekeningen van FIFA, KNVB en kornuiten, frisdrank en hamburger fabrikers en mediabonzen.

Op mijn tv géén, lees géén voetbal! Boycotten die zooi, affakkelen die lui.

Zo dat lucht op. En denk er om dat je het laat om bij mij over voetbal te beginnen volgend jaar want ik deel gegarandeerd een gerichte strafschop uit!

Alice

2 thoughts on “WK 2010

  1. Datzelfde dacht ik ook, Alice, nadat ik de uitzending ‘Trademark’ had gezien. Mijn gedachten gingen terug naar de actie en de lp ‘Bloed aan de paal’ van Neerlands hoop tegen het militaire regiem in Argentinië ten tijde van het wk-voetbal dat daar (voor de jongere kijkers) toen gehouden werd. Wat kunnen we ondernemen tegen de fifa maffia (zou het woord fifa op maffia gebaseerd zijn?)? Wellicht staat er een (jonge) cabaretier op net als Van Muiswinkel voor de Olympische spelen in China. zullen we het in de gaten blijven houden?

Reacties zijn gesloten.