Dromen uit laten komen

Dromen is iets wat we allemaal doen. Het is een typisch menselijke eigenschap om te dromen. Het woord droom wordt alleen niet uitgelegd als de avonturen die we in onze slaap beleven maar ook als de hartewensen die we hebben en die eigenlijk nooit gerealiseerd worden, of hoogstens bij hoge uitzondering.

Mensen die dat soort dromen najagen noemen we soms idealisten, hemelbestormers, optimisten en zo meer. Meestal vinden we ze weinig realistisch als het gaat om de mogelijkheden die ze hebben om die dromen waar te maken. We doen snel meewarig over deze mensen.

Ik ben zelf zo’n dromer. Iemand met idealen, met wensen en diepe verlangens, met ambitie maar ook met heel beperkte mogelijkheden. Immers geld is bijna altijd essentieel en randvoorwaardelijk om dromen uit te laten komen. En toch. Toch droom ik ooit die vrouw tegen te komen die volledig voor me gaat. Toch wil ik ooit dat literair café hebben. Die combinatie van een boekenwinkeltje, koffiezaak, café en podium voor dichters, schrijvers en performers. Een plek waar je vaak naar toe wil gaan. Toch droom ik van een bestaan als schrijver en performer en toch wil ik mijn boeken en bundels uitgegeven zien.

Het lijken van die dromen die voor mij niet zijn weggelegd om werkelijkheid te laten worden. En toch, ze zijn niet zo onwerkelijk. Dat literair café komt er, al is het voorlopig één keer in de maand. Ik treedt regelmatig op als podium dichter, heb ik al eens een toneelstuk op de planken gekregen, komt mijn tweede roman in boekvorm uit in januari bij uitgeverij Vuurpapier en zal ik echt wel in Amsterdam terecht komen om te wonen.

Goed ik moet er bergen voor verzetten maar dat is helemaal niet erg. En ja, ik weet dat de eerste stappen klein zijn én ik weet dat me op sommige gebieden de middelen ontbreken. Maar voor al die zaken geldt dat er ook oplossingen en mogelijkheden zijn of gaan komen. Het allerbelangrijkste is dat waar ik niet al te lang terug nog onzeker was over wat ik écht wil gaan doen, waar ik écht voor wil gaan op een vreemde manier zich bij me opdringt. Ik weet mijn doelen, ik weet wat ik kan en niet kan en ik weet ook dat ik er wel zal komen. Misschien niet zo snel als ik zou willen maar ik kom er wel.

En dat is een heerlijk gevoel. En ja, ik kan alle hulp gebruiken natuurlijk.

Alice © 2009

2 thoughts on “Dromen uit laten komen

  1. We hebben allemaal dromen. Er is alleen een verschil in hoe je het bekijkt. Voor mij zijn ze allemaal haalbaar als je ernaar handelt. Gevoel volgen, passie voor wat je doet. Jezelf erkennen, vertrouwen, accepteren en ontplooien op elke manier die je gepast lijkt. Voor mij is er geen toeval. Er is wat moet zijn, en daar heb je de keuze of je met de dingen die op je pad komen iets doet of niet.
    veel mensen hebben de wil om te geloven verloren. leven naar opgelegde waarden en normen en weten niet meer wie ze zelf zijn. Ze weten niet wat ze willen, hoe kunnen ze dan een droom doen uitkomen.

    we willen allemaal hetzelfde; succes, liefde, vriendshap, geluk… en het kan alleen lukken als je erin gelooft. Wees wie je vanbinnen bent, en het zal je geluk vanbinnen doen stralen.🙂

  2. Droom en wens je dromen dat ooit eens uit zullen komen, wens en droom je wensen dat je ooit een tussen al die mensen, droom en wens concreet zal kneden, en je eigen vrouw ook nog eens een keertje uit mag kleden.
    Lieve schat, droom en maak, creeer en dicht en open weer.

    Ik lees je en kom eens op de koffie ……..

Reacties zijn gesloten.