Amnesty International – maar niet voor LGBT!

Aanvulling na een relatief hectisch mediadagje. Inmiddels wordt door Amnesty Nederland in allerlei toonaarden aangegeven dat ze zich wél blijven inzetten voor LGBT mensenrechten. Mooi maar niet genoeg.

Het is nog niet zover dat de volgende vier punten die in de email van Amnesty aan bod kwamen aangepast worden:
1. niet opheffen van regionale LGBT groepen.
2. fondsen beschikbaar houden voor acties in Nederland zoals deelname gay pride.
3. in stand houden en versterken van de nieuwe media platformen zoals Hyves voor LGBT vrijwilligers en activisten.
4. ondersteuning in actie en niet alleen in naam van anderen.

Allemaal zaken die niet ingewikkeld zijn en gemakkelijk in beleid om te zetten zijn. Zaken ook die niet zoveel hoeven te kosten.
Een tandje erbij in plaats van er af dus. Wellicht goed om de discussie nu rechtstreeks te gaan voeren?
Van mijn kant uit: graag want ondanks de recente communicatie op de website van Amnesty Nederland is er nog steeds veel onduidelijk.

Het volgende misselijk makende bericht rolde in mijn emailbusje. Afkomstig van Amnesty International in Nederland. Wat mij betreft te schokkend om hier niet te vermelden, c.q. die organisatie maar eens aan de schandpaal te nagelen.

— email van Amnesty International —

Op 7 dec 2009, om 11:52 heeft N.Tetelepta@amnesty.nl het volgende geschreven:

Beste vrijwilligers.

Zaterdag 1 augustus waren we met de Amnestyboot zichtbaar tijdens de Gaypride  voor een half miljoen mensen. Veel waardering en repsect hebben we gekregen, gezien de vele positieve reacties van de mensen aan de kant.  Vanaf 2010 zullen we helaas niet meer mee mogen varen tijdens de Gaypride.
Voor de jaren 2010 – 2016 is door  Amnesty Nederland helaas besloten om homorechten GEEN prioriteit meer te geven.  Dit betekent concreet dat we niet meer mee mogen varen met een eigen boot tijdens de Gaypride, er geen cases (acties)  meer komen waarvoor we in actie kunnen komen en dus geen concrete handtekeningenactie meer hebben etc.
Dit betekent dus dat we nog wel mogen aansluiten bij  lgbt activiteiten maar totaal zonder inhoud en actie. Op deze manier vinden we dat we geen meerwaarde hebben bij deze activiteiten en is besloten om alle regionale lgbt netwerken op te heffen. Dit geldt ook voor de Amnesty LGBT FNU  hyvespagina, deze mogen we onder de naam  Amnesty  niet verder laten bestaan. Spijtig allemaal maar ik heb geen keuze want ik heb jullie als lgbt netwerk dan nog weinig te bieden als we inhoudelijk niets meer hebben. Dit jaar was het al vreselijk moeilijk om uberhaupt een case uit London te krijgen voor de lgbt activiteiten.
Per 31 december zal het fnu lgbt netwerk worden opgeheven en de hyvespagina worden verwijderd.
Ik dank jullie allen voor jullie inzet en wens jullie veel succes en geluk verder.

Met vriendelijke groet

Nettie Tetelepta

Regiocoördinator Projecten
Amnesty International
Flevopolder/Noord-Holland/Utrecht
Keizersgracht 177, Amsterdam
Tel. 020-5352114

— Einde email —

Waarmee Amnesty zich van haar slechtste kant laat zien als een organisatie die geen enkel gevoel heeft voor de vreselijke toestand van de mensenrechten op LGBT-whatever gebied wereldwijd én in Nederland. Wat ben ik blij dat ik geen lid ben van deze club subsidiebehoeftige losers.! En voor de leden: dumpen die idioten wat mij betreft.

Ben ik boos? Nou reken maar! Eerst de aandacht en inzet vragen van alles en iedereen om eigenlijk vooral Amnesty te promoten en dan vervolgens die vrijwilligers collectief in de kou zetten. Blijkbaar is het aanpakken van LGBT misstanden bij Amnesty International niet langer een salonfähige activiteit.

Walgelijker kan het niet. Trouwens ik krijg nog reiskostenvergoeding van dat stelletje. Is vast nog wel een donker plekje voor te vinden. In ieder geval zal ik geen kaars voor Amnesty branden, not ever!

Bekeert U gij dolenden!

Alice © 2009

PS Heb net een teiltje vol gekotst, moet ik verdorie weer de boel opruimen hier.
Aanvulling: zojuist nog een teiltje vol gekotst na lezing van de homofobe reacties op retecool.nl. Niet dat me dat verbaasd of zo, of dat ik er van onder de indruk raak. Integendeel. Wel weer de boel opruimen natuurlijk, dat dan weer wel.
Overigens: retecool is wel een aanrader hoor. Alleen al om de manier waarop ik daar afgefakkeld wordt. Vermakelijk eigenlijk.

34 thoughts on “Amnesty International – maar niet voor LGBT!

  1. Ook ik ben geschokt door het om zeep helpen van lokale LGBT-werkgroepen. Ik ben het eens met Alice: een beetje geld voor een boot of een actie – en veel handtekeningen verzamelen op homo- en andere bijeenkomsten om voor homo’s en anderen op te komen. Ja, ik hoop -met Alice- dat de verandering in wetgeving voor M’s en V’s (en Q’s, T’s, N’en, A’s en Z’-tten – al naar gelang iemand dat voor zichzelf van toepassing vindt) in de gemeentelijke basis administratie snel door de overheid wordt ingevoerd. En ja, Amnesty had daar zeker een rol in kunnen spelen om dit te versnellen, zowel op de voorgrond met een handtekeningenactie als op de achtergrond via lobby-werk. De toezegging van de minister is vanuit de 100-dagenperiode van het kabinet, dus van jaren terug. Tijd om het idee concreet als wet in te voeren…

    Jammer dat zoveel Amnesty-vrijwilligers en LGBT’ers in zowel binnen- als buitenland nu in de kou staan.

  2. Beste Sabine Zwiers, dank voor je reactie. Ik begrijp alleen niet zo goed wat Amnesty nu wel en niet meer gaat doen. Ik lees er op internet verschillende dingen over; in het ene bericht lijkt het erop dat Amnesty alleen niet meer participeert in LGBT-evenementen in Nederland, terwijl anderen juist claimen dat LGBT als thema uberhaupt niet meer aandacht zal krijgen. Blijft Amnesty NL de internationale activiteiten die je noemt wel ondersteunen, en zo ja, hoe? Wat doet Amnesty bijvoorbeeld in het kader van de voorgestelde wetgeving in Oeganda?

  3. Beste Alice,

    via het postje op retecool ben ik hier gekomen, eigenlijk vooral op zoek naar de homofobe reacties die gemaakt zouden zijn. Echter, bij het doorlezen van je reacties kan ik maar tot de conclusie komen dat je niet begrijpt (of niet wil begrijpen) wat er geschreven wordt. Hieronder mijn bemerkingen over de hele discussie:

    1. Het stuk op retecool is sarcasme in de richting van Amnesty. Het stuk is zo geschreven dat de lezer snapt dat er verschillende clichés worden opgeworpen over LGTB-ers die Amnesty zouden aanhangen. Blijkbaar ben jij niet de gemiddelde lezer, en vooral WIL je niet begrijpen wat de bedoeling van het stuk was.

    2. De oorspronkelijke e-mail van Amnesty geeft aan dat ze zich niet meer ZELF gaan bezig houden met LGBT activiteiten IN NEDERLAND. Er staat niets over wereldwijde activiteiten, terwijl je dat WEL schrijft. (Dat is wat Vreer ook schrijft, en jouw reactie daarop is geen antwoord op zijn/haar opmerking)

    3. Losers schrijf je met 1 s.

    4. Je geeft aan dat je geen lid ben van Amnesty, maar je windt je wel op over de keuze van Amnesty. Vind je dat niet ergens hypocriet? Je wil WEL dat een organisatie zich inzet voor een bepaald doel, maar je wil blijkbaar niet ZELF moeite doen om dat doel te bereiken.

    5. Je oproep aan de leden om het lidmaatschap op te zeggen is ook bijzonder kortzichtig. Immers, Amnesty heeft meer dan LGBT-ers om zich druk over te maken. Sterker, je zou verwachten dat iemand die zich specifiek voor deze materie interesseert lid is van een LGTB-organisatie.

    6. Ja, ik heb gehoord van effectmeting. Als je wilt duidelijk maken dat het doel (welk doel?) nog niet bereikt is kan je dat ook gewoon zeggen. Effectmeting is gewoon een instrument om gestructureerd naar een proces te kijken, meer niet.

    7. De sterilisatie van transgenders is een discussie die nog altijd loopt, hoewel reeds in 2008 een brede kamermeerderheid zich bleek te kunnen vinden in de voorstellen van minister Plasterk (bron: COC Nederland). Als zodanig bestaat de wet nog wel MAAR lijken de tekenen gunstig dat een en ander spoedig zal veranderen.

    8. Wat is je punt nu precies over het wel of niet voeren van acties binnen een land? Wil je nu kritiek geven op het feit dat Amnesty Nederland zich actief bemoeide met LGBT activiteiten IN NEDERLAND, of juist op het feit dat ze zich blijven bezighouden met die materie BUITEN NEDERLAND?

    9. Waar haal je het toch vandaan dat Amnesty zich niet heeft geïnformeerd? Zou het eventueel zo kunnen zijn dat iemand anders tot andere conclusies komt dan jij? Zou het kunnen zijn dat iemand anders beschikt over meer of betere bronnen dan jij? Laten we de zaken eens omdraaien: wie ben JIJ dat je zo’n autoriteit bent op het gebied van LGBT? Welk onderzoek heb je gedaan, hoe vaak, wanneer, welke cijfers etc?

    10. “Mijn reactie … achter gesloten deuren” schetst een beeld van schimmige besluitvorming. Tot op heden zie ik dat je persoonlijk bent gecontacteerd door Amnesty, dat er een bijdrage is verschenen in het Amnesty clubblad, je bent te woord gestaan aan de telefoon EN je hebt 2 reacties van medewerkers gekregen. Kan je uitleggen waar de gesloten deuren zijn?

    Voor de goede orde: ik ben geen lid van Amnesty maar ik stoor me enorm aan de manier en het gebrek aan discussie.

    • Wauw wat een vragen. Op rij af.
      1. Het stukje op retecool is denigrerend in taal. Ik heb niks tegen sarcasme maar ja ik vind nu eenmaal retecool en vrij smakeloos dingetje. Gewoon mening, meer niet. Gemiddeld ben ik niet, wil ik ook niet zijn.
      2. Amnesty had de policy dat ze acties vanuit een land op ander landen richten zoals Vreer aangeeft. Staken van eigen acties betekend staken van die acties. Waarom zouden ze anders een besluit expliciet maken?
      3. Point taken. Lekker belangrijk.
      4. Je weet niet wat ik op dat gebied wel doe, al jaren. Mijn boosheid op Amnesty over dit onderwerp heeft te maken met eigen ervaringen met Amnesty, die van mensen die binnen Amnesty gewerkt hebben en vrijwilligers. Point not taken.
      5. Mijn oproepje is gericht op mensen die de LGBT zaak willen versterken en dus blijkbaar gegeven de keuze van Amnesty daar aan het verkeerde adres zijn. Dan maar COC of EmbracePink of zo.
      6. Effectmeting is bedoeld om naar de RESULTATEN van een proces te kijken.
      7. Dat wordt al jaren geroepen en al jaren wordt het moment waarop dit gerealiseerd gaat worden verder weg gelegd. Dromen zijn bedrog zong iemand ooit.
      8. Dat heb ik duidelijk zat beschreven.
      9. Mijn opmerking ging er over dat ik vrijwilliger van Amnesty zou zijn.
      10. Een besluit genomen en daarna naar vrijwilligers gecommuniceerd zonder een discussie met die vrijwilligers vooraf is per definitie een besluit achter gesloten deuren.

      groet,
      Alice

  4. Heren, heren retecoolers toch. sorry dat ik op de tere hartjes ben gaan leunen. zal ik nooit meer doen hoor. Misschien hou ik niet zo van de manier waarop jullie over homo’s schrijven op retecool. Ik ben weliswaar geen homo maar echt hoor, ze kleuren juist zo leuk bij het interieur. Jake, je hoeft me niet in het zonnetje te zetten. Het valt me op dat jullie je drukker maken over de een opmerking over retecool dan over wat Amnesty uitspookt gegeven de reacties.
    Da’s niet bepaald cool maar juist een beetje vermoeiend en ik heb nog geeneens mijn bakje relativeringskoffie op.

    Jullie discussie sluit hier denk ik zo want de bijdrage van de reacties op retecool is wel duidelijk. Beetje nihil en niet over waar het nu echt over hoort te gaan. Vast niet erg dat ik me bezig hou met andere zaken dan retecool?

  5. Ik ben van mening dat de rechten van opgesloten en gemartelde politieke en intellectuele tegenstanders van boevenregimes meer aandacht behoeven dan de rechten van de homoseksuelen in Nederland. Ik heb bovendien nergens uit begrepen dat de steun aan homo-organisaties in landen waarin homoseksuelen werkelijk vervolgd worden opgeheven wordt.

    • Meningen verschillen over het belang van lgbt rechten. Homorechten is overigens een veel te beperkte term. Het gaat niet om de schijfacties, het gaat om de keuze van Amnesty op dit moment in tijd zoals ik al eerder heb uitgelegd.

  6. Godmiljaar,

    Wij besteden juist aandacht aan dit soort zaken omdat wij het ook belachelijk vinden.

    Om ons dan meteen homofoob te noemen is kortzichtig en een beetje makkelijk. Maar gefeliciteerd, we zetten je gewoon lekker in het zonnetje. Op retecool pakken we namelijk alles aan wat belachelijk is: ongeacht afkomst, sekse, politieke voorkeur, religieuze overtuiging, seksuele geaardheid of ras.

    • Bas,

      lees dan gewoon over hoe er in de tekst over homo’s geschreven wordt.
      Neerbuigend, denigrerend en belachelijk makend. Is mij duidelijk, jou niet blijkbaar. Overigens zou ik veel liever van je weten wat je van de keuze van Amnesty vindt. Want daar gaat het me om. Retecool interesseert me niet.

      Alice

  7. @deherenvanretecoolenzo ach homofoob zijn gewoon een paar woorden die in vileine zinnetjes op retecool worden gezet. Whatever. Sarcasme van mijn kant, jazeker en dat was ook de bedoeling. Geen effect? ach, zelden in zo’n korte tijd een discussie op gang zien komen in de media én bij Amnesty. De toevoegingen die ik van sommigen op retecool krijg boeien me niet echt, ze zijn hoogstens vervelend voor mijn maag. Kwestie van een beschuitje bij de thee eten.

    Maar nu terug naar waar het om gaat.

    Sabine, hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!

    Ik weet heel goed wat Amnesty deed maar het gaat om wat Amnesty zelf zegt niet meer te gaan doen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor… enz. Amnesty is een belangrijke organisatie en heeft veel gedaan voor de mensenrechten. Waarvoor ik natuurlijk alleen maar respect heb. Wat niet wil zeggen dat Amnesty op een kwetsbaar gebied de fakkel – eh kaars – maar zomaar uit handen moet geven.

    Uit een uitgebreid interview elders met Eduard over de speerpunten en doelen van Amnesty wordt met zoveel woorden aangegeven het niet meer nodig is om in Nederland vanuit Amnesty LGBT mensenrechten te bevechten met de intensiteit die er was omdat er genoeg anderen zijn die dat al doen én met de suggestie dat zoiets niet meer nodig is. Het eerste is grote misvatting en het tweede gewoon onjuist. Mijn reactie op de communicatie hierover vanuit Amnesty zelf heeft als doel om die discussie maar eens openbaar aan te slingeren in plaats van in de beleidskamers van Amnesty achter gesloten deuren.

    Gegeven de reacties van anderen op de berichtgeving lijkt het me niet vreemd om maar eens heel erg duidelijk te worden vanuit Amnesty over de reden waarvoor LGBT mensenrechten als speerpunt tot 2016 vervallen is én om zo sterk te zijn de discussie te willen voeren of dat wel terecht is. Zoals al eerder gezegd is het nog lang niet gedaan met de mensenrechtenstrijd voor LGBT-ers buiten Nederland én in Nederland zelf. Er is zelfs een helaas erg lange agenda op dit punt die er om schreeuwt te worden aangepakt en in actie te worden omgezet. Het de nek om draaien van de vrijwilligers Hyves, het niet meer meevaren in de gaypride… het zijn kleine zaken die niet ingewikkeld zijn of veel kosten. Maar het zijn wel zaken die laten – oh nee – lieten zien dat Amnesty achter de mensenrechtenzaak voor LGBT-ers staat – eh – stond.

    De stap van Amnesty om juist nu de stekker uit de eigen vrijwilligersorganisatie te trekken is onbegrijpelijk voor LGBT-ers die zich wel druk maken om de mensenrechtensituatie. Zolang er nog door de Nederlandse regering mensen naar Iran teruggestuurd worden die het reële risico lopen daar de dood te vinden, zolang we in Nederland nog wetten hebben die sterilisatie van transseksuelen eisen bij juridische geslachtsverandering, zolang we nog een toename van LGBT-gericht geweld registreren en zolang we nog overzeese gebiedsdelen hebben waar lesbische vrouwen keihard gediscrimineerd worden als het om het huwelijk gaat is er nog ontzettend veel te doen. De keuze van Amnesty om LGBT mensenrechten de komende jaren op een (heel) laag pitje te zetten is gewoon een klap in het gezicht van LGBT-ers en de mensen die opkomen voor LGBT mensenrechten.

    Juist omwille van de inzet van Amnesty in het verleden is de keuze van Amnesty op dit punt wrang en heel erg onterecht. En als nu vanuit Amnesty om het hardst beweerd gaat worden dat het niet klopt wat er in de mail vanuit Amnesty aan de vrijwilligers staat lijkt het me belangrijk om daar dan maar eens een mail overheen te gooien met een uiteenzetting over wat Amnesty dan eigenlijk nog wel doet op dit gebied. Maar misschien is een stevige discussie over het onderwerp én een herbezinning op het genomen besluit eenvoudiger én constructiever. Natuurlijk hoop ik stilletjes (nou ja stil) op het laatste. Sterker nog, zoals al eerder door mij geschreven, dan sta ik zeker vooraan.

    Met vriendelijke groet,
    Alice

  8. ‘Vanwege de homofobe reacties op Retecool’?

    Wèlke homofobe reacties? De post zelf druipt van het sarcasme richting Amnesty, en in de reacties kom ik NIETS homofoobs tegen. Misschien even je relativeringsknop en je sarcasmeswitch weer even aanzetten?

  9. Beste mensen,

    Aangezien ik als coordinator Europa bij Amnesty Nederland (en zelf behorende tot de doelgroep) zeer veel doe 0p het gebied van LGBT rechten in Europa wil ik toch graag reageren, ondat het allemaal we zeer kort door de bocht en veelal onjuist is. LGBT rechten in Europa is een van de belangrijkste speerpunten van ons werk op Europa, internationaal en bij Amnesty Nederland. Zo steunen we Mozaika in Letland en helpen al 3 jaar mee om de Pride in Riga te organiseren. Amnesty Nederland organiseerde daarbij de steun vanuit Amnesty wereldwijd. Volgend jaar vindt de Baltic Pride in Vilnius plaats, ook daar zullen we weer aanwezig zijn en voeren we al geruime tijd actie tegen homofobe wetgeving in Litouwen. We ondersteunen andere Amnesty secties die mee willen doen aan de prides of andere activiteiten in hun land, zoals Amnesty Hongarije die meer zichtbaar volgend jaar aanwezig wil zijn in Boedapest. We ondersteunen een project in Turkije voor juridische hulp aan transgenders en hebben als Amnesty Nederland het onderzoek gefinancierd van Amnesty naar de positie van LGBTers, dat volgend jaar zal verschijnen. We hebben processen waargenomen in Turkije die door de autoritieten tegen LGBT organisaties werden gevoerd en gaan dat volgend jaar weer doen. We voerden dit jaar actie voor de Pride in Belgrado en gaan volgend jaar de organisaties in Servie ondersteunen om de pride daar eindelijk weer mogelijk te maken. Veel acties zijn echter niet zichtbaar zoals bijvoorbeeld lobby nationaal en internationaal. Amnesty is een internationale beweging en we zetten onze middelen in daar waar het het hardste nodig is. We blijven in Europa en vanuit Amnesty Nederland dus zeker actief voor LGBT rechten!

    Met vriendelijke groet,

    Sabine Zwiers
    Coordinator Europa
    Amnesty Nederland

  10. Boos lijk je zeker, Alice. Waarom neem je de telefoon niet op en bel je niet even met die man? Maakt alles toch veel makkelijker?

    Trouwens, vanuit Valkenburg toch even benadrukken: Amnesty International is veel meer dan Amnesty Nederland. Ook in België is er een Amnesty afdeling, in Frankrijk, in Duitsland enz. Elk van die afdelingen geven een eigen richting aan wat hun internationale kantoor voorschrijft: http://www.amnesty.org/en/sexual-orientation-and-gender-identity

    • Er is contact gezocht door mij met Amnesty. De reactie die kwam was de reactie van Nazarski op mijn blog na een befehl is befehl antwoord van de betreffende medewerkster.

    • Anne-Marlene,
      natuurlijk ga ik met de man praten want de reacties van Amnesty gaan niet in op het in de mail aangekondigde stoppen van onder andere de vrijwilligersgroepen terwijl die dus al te horen hebben gekregen dat ze ‘worden bedankt’.
      Het gaat niet er niet om dat Amnesty meer is dan Amnesty Nederland. Het gaat om een besluit dat is genomen waarmee de eigen vrijwilligers geschoffeerd worden en de LGBT-ers een klap in het gezicht krijgen.
      Amnesty wordt gevraagd om te antwoorden op de vragen die de mail oproept. Die antwoorden worden niet gegeven in het persbericht van Amnesty op hun site of in de reacties die ik schriftelijk heb ontvangen. Waarmee het punt blijft staan vooralsnog.

  11. Mmmkay.. Die mail van Amnesty was al eng. Maar ‘de nog steeds bestaande mensenrechten schendende wetgeving rond verplichte sterilistatie van transgenders in Nederland’ vind ik eigenlijk nog enger. *Googlen gaat of op linkje hoopt*

  12. Beste Eduard,

    Je bent slecht geïnformeerd.

    Ik ben nooit vrijwilliger van Amnesty NL geweest en zal dat nu ook zeker niet worden. De eerste poging om als vrijwilliger betrokken te raken stierf in frustratie omdat Amnesty toen al liet zien vooral geïnteresseerd te zijn in de promotie van Amnesty en niet het bevechten van mensenrechten. Ook toen al bleek Amnesty zich te gedragen als een inflexibele moloch.

    Ik stel vast dat met de opheffing van de directe activiteiten op LGBT mensenrechten gebied in Nederland Amnesty zijn/haar geloofwaardigheid heeft verloren.

    Je suggestie dat er in Nederland al genoeg organisaties zich hiermee bezighouden is bullshit. Een ander woord heb ik er niet voor. Voldoende organisaties zou betekenen verandering van overheidsbeleid. Dat is nog lang niet bereikt. Ooit gehoord van effectmeting?
    Als Amnesty NL van mening is dat er aan de mensenrechten van LGBT-ers in NL geen eer te behalen valt dan stel ik voor dat jullie verder dromen. Informeer jezelf eens over de nog steeds bestaande mensenrechten schendende wetgeving rond verplichte sterilistatie van transgenders in Nederland!

    Overigens hoe verhoudt het zich dat Amnesty Nederland er voor kiest om zich in Nederland niet voor LGBT zaken in te zetten terwijl het toch jullie policy is om je vanuit een bepaald land nu juist niet op dat land maar op andere landen te richten. Zoals bijvoorbeeld recent op Letland. Jullie zwabberen in de communicatie over de beleidsvorming al naar gelang het jullie publicitair uitkomt. Zwak!
    Meeliften op de inspanningen van andere organisaties is trouwens een lamme mentaliteit, de vrijwilligers zijn dan gewoon beter af bij die andere organisaties.

    De recente steun voor de Europese antidiscriminatierichtlijn is leuk maar bij lange niet voldoende om te kunnen spreken van een reëel beleid op het gebied van de bevordering van de mensenrechten van LGBT-ers. Het is snel verdampende druppel op een gloeiend plaatje.

    Ik ben van mening, en dat mag ik ook zijn, dat je tekst strijdig is met de pretenties van Amnesty. Amnesty deelt zelfs een klap uit in het gezicht van de mensen die ten onrechte dachten bij Amnesty een organisatie te treffen die zonder onderscheid van wat dan ook voor alle mensenrechten opkomt. Ook door middel van directe actie.
    Het opheffen van de eigen LGBT groepen die nog nauwelijks uit de kinderschoentjes zijn gekomen is een volslagen onbegrijpelijk en weerzin wekkend signaal. Juist nu!
    De enig juiste conclusie is dat Amnesty NL de LGBT wereld in de kou laat staan. Luisteren naar wat er werkelijk aan de hand is op dit gebied is blijkbaar niet de sterkste kant van Amnesty. Triest, in en in triest!

    Ik zal deze keuze die Amnesty Nederland met alle middelen die ik heb bestrijden te beginnen met zoveel mogelijk publiciteit. Ik hoop dat jullie bij Amnesty je rot schrikken van de reacties die er al zijn en zeker nog zullen komen en gaan nadenken en dan vervolgens zo snel mogelijk op jullie schreden terugkeren. Tot die tijd is Amnesty wat mij betreft besmet gebied. Mochten jullie echter het beleid wijzigen dan ben ik de eerste die met jullie wil praten over wat er nu juist wel nodig is.

    Over subsidies is mijn constatering dat jullie wellicht subsidiebehoeftig zijn, niet dat jullie subsidies krijgen. Van die reiskosten van mij is toch al duidelijk waar die naar toe kunnen? Verder wens ik dat zo naar het einde van het jaar jullie een bijzondere doch broodnodige activiteit starten: staren naar je eigen navel. Misschien dat dat dan helpt.

    Overigens: mensenrechten voor LGBT gaan over veel meer dan recht op seksuele identiteit of oriëntatie. Zowat het hele mensenrechtlijstje is aan de orde en zeker die op fysieke integriteit (zie die stomme sterilisatieeis die ik noemde) en recht op veiligheid (ook in Nederland). Maar ja, als je niet weet waar je het over hebt dan komt er ook onvolledige informatie uit nietwaar?

    Met vriendelijke groet,
    Alice Verheij

    Die alleen nog maar bozer wordt van het staren naar de kluitjes tussen het riet.

  13. Beste Alice,

    Amnesty International strijdt voor een wereld waar alle mensenrechten gerespecteerd worden. Daaronder valt ook het recht om niet te worden gediscrimineerd op grond van je seksuele oriëntatie. In het nieuwe beleidsplan heeft Amnesty Nederland besloten om zich te focussen op een viertal hoofdthema’s, waaronder armoede, vrijheid van meningsuiting en vrijwaring van discriminatie. Zo organiseerde Amnesty recent politieke steun in Nederland voor de Europese antidiscriminatierichtlijn.

    LGBT-rechten in Nederland zullen van Amnesty veel minder aandacht krijgen. Dat betekent niet dat Amnesty niets meer zal doen aan dit onderwerp of dat we er geen mening meer over hebben. Als het nodig is zullen we onze stem laten horen. Maar het krijgt een veel lagere prioriteit omdat er in ons land gelukkig veel organisaties zijn die opkomen voor LGBT-rechten. Als Amnesty daar iets aan toe kan voegen dan zullen we dat zeker doen, bij voorkeur door initiatieven van anderen te ondersteunen.

    Het recht op vrije seksuele oriëntatie blijft een universeel mensenrecht, waar Amnesty International onverminderd voor is. Het besluit geldt dan ook alleen voor Amnesty Nederland. Andere Amnesty-secties stellen hun eigen prioriteiten vast. De Nederlandse sectie blijft een actief deelnemer aan het internationale LGBT netwerk van Amnesty. Ook blijven we het LGBT werk van andere Europese secties ondersteunen.

    Wat betreft onze vrijwilligers, waaronder jij je al die jaren bevond, die danken we heel hartelijk voor hun steun. Met de verschillende LGBT-netwerken binnen Amnesty gaan we nog in gesprek.

    Hartelijke groet,

    Eduard Nazarski
    Amnesty International

    PS. Wij nemen voor onze onderzoeken en acties geen subsidies van overheden aan. Niettemin kun je die reiskosten nog altijd declareren.

  14. Overigens: ik heb er op zich begrip voor dat er bezuinigd moet worden; als er geld tekort is moet het uit de lengte of de breedte komen. Maar ik vind het wel vreemd dat Amnesty tegelijk bezig is haar werkterrein uit te breiden met de zgn ‘sociale rechten’ (voedsel, huisvesting, etc). Hiermee begeven ze zich op een terrein waar ook al vele andere organisaties zich mee bezig houden. Dan is het vreemd dat tegelijkertijd LGBT-rechten – dat veel dichter bij de ‘kerntaken’ van Amnesty ligt – uit bezuinigingsoverwegingen voortaan blijven liggen.

  15. Treurig inderdaad. Amnesty schitterde ook al door afwezigheid bij de actie tegen de nieuwe antihomowetgeving in Oeganda (georganiseerd door COC en Expreszo), terwijl die nota bene tegenover het Amnesty-kantoor plaatsvond.
    Zijn er (naast COC) nog wel organisaties in Nederland die zich druk maken over internationale homorechten?

    • @vertigo19 Dat is niet waar. Er was minimaal één medewerkster van Amnesty aanwezig. De (totnogtoe) LGBT-coordinator. maarAmnesty was er niet nadrukkelijk of als organisatie duidelijk vertegenwoordigd. Wat ook voor het Transgender Netwerk Nederland gold,dat er met voorzitter, directeur en een medewerker was ;o) Al heeft TNN zich er wel vantevoren ook mee bemoeid.

  16. @alice: yup. er zijn ook meer en hardnekkige geruchten dat het voor Londen ook geen prio heeft. Zal het ook ff op Facebook en Hyves gooien.

  17. @vreer de dame die de mail gestuurd heeft, heeft in een eerder gesprek mij persoonlijk aangegeven dat Amnesty Nederland nadrukkelijk de lijn volgt van Londen en geen eigen afwijkend beleid maakt. Het laten vallen van LGBT is zo groot dat ik me werkelijk niet kan voorstellen dat Amnesty Nederland dit op eigen houtje doet.
    Maar goed, ik ben er inmiddels achteraan en heb om een gesprek gevraagd.

    En inderdaad, zelfs als dit alleen Amnesty Nederland betreft is het nog schandalig.

    Alice

  18. Waar staat dat het wereldwijd is?! Het wordt alleen gezegd over Nederland hier. Of heeft Alice nog een ander bron die ze niet meldt?
    Overigens reden genoeg om furieus te zijn.

  19. Vind ik ook. Dit vergt een heel kritische journalist die hier eens op duikt. Ik ga in ieder geval Amnesty NL om uitleg en commentaar vragen. Misschien lukt het me om een interview te regelen met de directeur van Amnesty NL. Proberen ga ik het zeker.

    Even de Gay-krant bellen in ieder geval.

  20. Amnesty Int. #FAIL Zou dolgraag willen weten wie en waarom dit is besloten in Londen?? En waarom Amnesty Nederland deze beslissing overneemt zonder vragen te stellen, zo lijkt??

Reacties zijn gesloten.