Literaire Salon Saarein

Lieve lezers, lezeressen en lezerandersen,

Aan het eind van het jaar is het voor veel mensen de gewoonte om goede voornemens voor het nieuwe jaar te maken. Daar ik dus niet aan mee! Stoppen met roken ben ik niet van plan want ik ben net dit jaar begonnen, stoppen met drinken is al helemaal iets vreemds voor me en stoppen met …, nou ja ergens mee stoppen is niet aan de orde wat mij betreft. Goede voornemens maken gaat er bij mij niet van komen deze keer. Dat is al jaren zo overigens omdat de werkelijkheid elke keer weer absurder blijkt te zijn dat wat ik in mijn hoofd had gehaald voor zo een nieuw jaar.

Toch is 2010 een beetje een uitzondering aan het worden. Want voor het eerst in jaren heb ik plannen die zover zijn uitgewerkt dat ze ook in hoog tempo werkelijkheid worden. Mijn tweede roman ‘Droomvlucht Afrika’ wordt in 2010 uitgegeven bij Uitgeverij Vuurpapier, mijn éénvrouwshow ‘Van de barkruk gevallen’ begint vaste vorm te krijgen (er wordt al het één en ander uitgeprobeerd voor publiek) en ‘not last and certainly not least’ vanaf januari heb ik eens in de maand de beschikking over mijn geliefde stamkroeg Saarein in de Jordaan in Amsterdam om een literaire salon te organiseren.

Ziedaar de geboorte van de drieling ‘Droomlvucht Afrika’, ‘Van de barkruk gevallen’ én de ‘Literaire Salon Saarein’ in het komende jaar. Met vreugde!

Voor jullie allemaal geldt dus dat jullie heel erg welkom zijn om op 31 januari eerst maar eens het (goed gevulde) glas te komen heffen op de eerste Literaire Salon van, door, voor, over en met vrouwen en vrouwelijken in Café Saarein in de Elandstraat 119 in Amsterdam. Aan de programmering wordt hard gewerkt en het beloofd een boeiend programma te worden met dichters, schrijvers, muzikanten, columnisten, uitgevers en performers die allemaal hun liefde voor het geschreven, gesproken, gezongen  en desnoods geschreeuwde woord komen betuigen.

Natuurlijk is echt alles en iedereen welkom die van mensen en woorden houdt. En niet te vergeten van lekker eten, Amsterdamse gezelligheid in de mooiste kroeg van de stad. Eens in de maand wordt Saarein de plek voor bohemiennes en bohemiens, voor woordkunstenaars en pennenslijters, boekenwurmen en boekenwurminnen. De spreekwoordelijke gastvrijheid van Dia en haar crew staat garant voor goed bier, wijn of sterkers (zelfs non-alcoholisch) en voor lekkere hapjes tijdens en na de Literaire Salon.

Zelf zal ik de mijn best doen om een als gastmens een aantrekkelijk programma bij elkaar te brengen en zoals de vlag er nu voor staat gaat dat zeker lukken!

Lieve collega literatoren, muzikanten, performers en andere optreders, als jullie mee willen doen: jullie weten me te vinden. Heeft iemand leuke ideeën? Nu kan het nog ingebracht worden en misschien vindt jouw idee een plekje tussen het open podium, de boekbespreking, voordrachten, performances, presentaties, columnisten, muziek en cabaret.

Iedereen is meer dan welkom!

Alice Verheij.