Bea in de bocht… de rode koningin spreekt.

Het kon niet uitblijven. Zoonlief werd al eens heel charmant door een toen nog leuke Maxima ‘een beetje dom’ genoemd. Hij blijkt dat van zijn moeder te hebben. Beatrix spreekt het plebs toe en slaat de plank flink mis.  De kersttoespraak van de dame die in dit land staatshoofd is heeft veel mensen, mij incluis, flink voor het hoofd gestoten. Dus vallen de ‘nieuwe’ media collectief over hare majesteit heen.

Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld door Beatrix. We moeten socialer worden, meer naar elkaar omzien en zo. De overheid laat het er lelijk bij zitten dus moeten we vooral goede buren worden en ons niet verschuilen achter computerschermen met Twitter, FaceBook en Hyves. Want dan ga je dus verder van elkaar af staan. Volgens Beatrix. De vrouw die al regerende verder van ‘het volk’ is komen te staan dan haar moeder die vooral een knuffelkoningin was. Ze is een beetje een ijskoningin of misschien een ‘Rode Koningin’ geworden want ze heeft helaas een nogal arrogant trekje dat regelmatig uitmondt in belerende teksten die over het volk worden uitgestort. We kennen onze eigen buren niet eens…

Tsja wat moet je daar nu mee als goede burger? Ik heb nog even bij de buren aangebeld maar die waren niet thuis. Beatrix deed zelf ook al niet open trouwens. Maar in een wat breder perspectief heb ik nu juist zo een enorm tegengestelde ervaring als die door de koningin wordt beschreven. Als het echt nodig is zijn er nu juist wel vrienden en vriendinnen. Geen overheid inderdaad want die laat het vaak genoeg flink afweten. De meeste van die vrienden en vriendinnen heb ik te danken aan, jawel, internet. Kijk, Beatrix heeft nooit haar leven opnieuw moeten opbouwen op latere leeftijd. De contacten om haar heen waren er al en door haar positie veelvuldig. En nu even niet zielig doen over glazen huisje en zo alstublieft. Maar bij mij lag dat anders. Na een afscheid van een moeilijk leven en een herstart vanaf zo goed als nul heb ik ware vriendschappen mogen ervaren. Vriendschappen die er zonder internet niet zouden zijn geweest.

Lotgenotencontact toen dat voor me belangrijk was, uitbreiding van kennissenkring, opbouw van nieuwe ‘extended’ familie en zelfs de ontdekking van een paar mensen die letterlijk van levensbelang zijn geworden voor me. Het is allemaal ontstaan via en door de sociale media. En ik ben de enige niet. Toen ik in ziekenhuizen lag was Twitter mijn lifeline samen met FaceBook. Achter mijn schermpje op die momenten, dat wel maar die mensen die aan de andere kant zaten zochten me wel op in eht ziekenhuis. Anders was ik er volledig alleen geweest. Weet Beatrix veel dat er via Twitter Tweetups ontstaan? Dat de sociale media veelgebruikers nu juist vaak ‘in real life’ elkaar ontmoeten en mooie dingen beleven? Wat weet een oude koningin eigenlijk nog van een verjongende maatschappij.

Nee, Beatrix, stort het ene waardeoordeel na het andere over ons uit. Alsof ze de wijsheid in pacht heeft op een gebied dat duidelijk niet het hare is. Een gebied, moderne communicatie en de relatie met het dagelijks leven, dat haar ontgaan is. Waar ze buiten staat. Net zoals veel ouderen die niet mee konden in de wereld. Deze kersttoespraak laat een wereldvreemde belerende moraliserende en verouderde koningin zien die geen oog heeft voor de werkelijkheid en die vernieuwing als vijandig en negatief ervaart. Dat is pas echt triest. Ik ben bang dat ze niet meer in staat zal zijn om een beter beeld te maken voor zichzelf. Misschien had ze beter kunnen aankondigen dat zoonlief de troon gaat bestijgen. Oude koninginnen gaan op tijd in retraite, met pensioen, hun dagen slijten in paleizen. Koppen boetseren van klei en zo.

Beatrix is niet mijn koningin, het is het staatshoofd omdat blijkbaar elke staat zo iemand moet hebben. Komt bij dat ik het niet prettig vind dat iemand zich alleen bij de voornaam laat noemen en zelfs die voornaam als achternaam gebruikt en ‘koningin’ als nieuwe voornaam adopteert. Rare gewoonte, het is gewoon ‘Beatrix van Oranje enzovoorts’, Zeg maar ‘Bea Oranje’. Een naam waarmee je gerust een bloemenwinkeltje kunt runnen. Er moet in een land altijd een staatshoofd zijn geloof ik, ook zo’n rare gewoonte. Maar bovenal vind ik het jammer dat de onze zich ontwikkeld naar de Rode Koningin uit Alice in Wonderland. Oordelend, kortzichtig, oud en teruggetrokken. Zelfs een beetje gemeen en verknocht aan pluche.

Alice Verheij © 2009

5 thoughts on “Bea in de bocht… de rode koningin spreekt.

  1. chapeau, wederom een prachtig verwoorde column.
    diepe buiging vanuit ‘Belgenland’.

  2. Een dag later heb ik zojuist de kersttoespraak van onze koningin teruggekeken,dankzij jawel: de nieuwe media!!!
    Al kijkend en ook luisterend sprongen de tranen in mijn ogen. De ene keer was er woede en riep het emoties bij me op zoals “die komt van een andere planeet” en “die is na de oorlog niet meer buiten geweest…..” En dan waren er weer tranen vanwege het gevoel dat ik juist dankzij die moderne media in contact ben gekomen met gelijkgestemden, lotgenoten, waarmee verbondenheid is ontstaan dat weer geleid heeft tot vriendschap. Ik ben gedurende het traject geholpen en zonder een goede vriendin zou het misschien heel anders zijn met me nu……”Oeps, weer die tranen….” En ook dankzij het internet ben ik op een forum iemand tegengekomen, waarvan de thuissituatie verschrikkelijk was. Haar lot heb ik me erg aangetrokken en heb ik gedaan wat ik moest doen. Ja, Bea, haar verhaal en over mijn betrokkenheid daarbij en over de helpende hand die ik toen heb uitgestoken, wil ik u graag bijpraten onder genot van een glaasje oranjebitter. Misschien dat u zich dan in uw kersttoespraak van 2010 zult verontschuldigen en u dan tegenover het hele Nederlandse volk zult bekennen dat dankzij de moderne media mensen uit hun isolement worden gehaald en zodoende met behulp van de barmhartige medemens het sociale leven weer aankunnen. Om bij de kerstgedachte te blijven, zullen degenen die mij goed kennen begrijpen dat die ene zin uit het Nieuwe Testament: “….Voor hen was geen plaats meer in de herberg…..” voor mij een hele bijzondere betekenis heeft en altijd zal bijven houden.

    Allemaal een goed, gelukkkig en een voorspoedig 2010 toegewenst!

    Renate

  3. Een echte koningin hoort te twitteren, facebooken en te bloggen. Nergens is er zo veel echte warmte en vriendschap als juist op internet. Unfollow the queen!

Reacties zijn gesloten.