Engelen vliegen omdat ze zichzelf licht nemen…

Het is niet te vertalen uit het Engels. Het zinnetje ‘Angels fly because they take themselves lightly.’ Het betekend zoiets als dat een engelen kunnen vliegen omdat ze hun bestaan en zichzelf licht opnemen, nuanceren. Niet zwaar maken. Engelen en depressies horen niet bij elkaar anders dan de aanwezigheid van een engel om een ander uit een depressie te halen. Weest gerust, ik heb geen depressie. Niet een zware in ieder geval en soms een beetje een depressief gevoel, meer niet.

Maar ineens, zomaar onverwacht, aus blaue, is daar een engel. Ze haalt me de wereld in, leert me genieten en neemt me de hemel in. Leert me mezelf mooi te vinden en geniet van hoe mooi ik haar vind. En ik vlieg. Het valt me zwaar om de wereld niet licht te nemen en dus kijk ik om me heen en geniet van alles wat mijn zintuigen me doen voelen. Mezelf nuancerend tot de essentie van een vrouw die eigenlijk alleen leeft omdat er mensen zijn om van te houden. Een engel, niets minder dan dat. Verliefdheid is een te plat woord voor gevoelens die explosief zijn en het constante ontdekken van de overeenkomsten in liefdes, interesses, kunst, muziek, film, beeld en al die dingen waarvoor we eigenlijk zouden moeten leven. De onzin voorbij, de pijn voorbij, de onzekerheid voorbij.

Niet eerder heb ik mogen ervaren wat het betekend als twee mensen in korte tijd zo intens naar elkaar groeien. Ach, verliefdheden heeft iedereen weleens en er zijn dagen dat ik wel meer dan één keer per dag verliefd ben. Toch is dat heel wat anders. Juist in de tijd dat ik moest accepteren weer in de wereld te staan zonder geliefde maar mét een lieve zus, mooie kinderen en geweldige vrienden en daar ook aan begon te wennen. Het zelfs prettig begon te vinden om op die manier een eigen bestaan te hebben. Juist in die tijd gebeurt dan het onverwachte.

Ik hou van haar en zij van mij en zeker twee van ons zijn vrij, eindelijk.

Alice © 2010

3 thoughts on “Engelen vliegen omdat ze zichzelf licht nemen…

  1. Oooh wat gaaaaaaaaf. En de uitspraak: ook gaaf: Ik hou van haar en zij van mij en zeker twee van ons zijn vrij, eindelijk. Dit twittert ik even voor je.
    KUSSSies

Reacties zijn gesloten.