Kabinetscrisis?

Irak. Molensteen om de nek van Balkenende. Ongetwijfeld zal hij dat ook zo voelen en dat is dan maar goed ook. Het gaat natuurlijk niet aan om na jaren politieke druk een commissie in te stellen en vervolgens het rapport dat de premier negatief beoordeeld zomaar opzij te willen schuiven.

Een premier die een land in een oorlog heeft gestuurd onder druk van de Amerikanen en Engelsen, tegen de eigen inlichtingendiensten in, tegen de wens van een zeer groot deel van het eigen volk en middels een op zijn minst lichtvaardig te noemen besluitvormingsproces. Een premier ook die zijn verantwoordelijkheid daarvoor probeert te ontlopen door de hete aardappel op het bordje van zijn voormalig minister van Buitenlandse Zaken te leggen. Een premier die dus zelf vindt dat hij niet de directe leiding hoeft te hebben bij vragen over oorlog en vrede.

Het is een natuurlijk een grof schandaal dat er op die manier een oorlogsdeelname tot stand is gekomen. Het is niet eerder vertoond in de Nederlandse parlementaire geschiedenis en daarmee een bewijs voor de deplorabele staat van de ethiek op het Binnenhof. In ieder geval bij de regering. Het is wat mij betreft, en ik ben daar zeker niet de enige in, tijd om te vertrekken voor Balkenende. Hoog tijd want wat heeft een land aan een draaiende, liegende en verantwoordelijkheid ontlopende premier. Toch zal het me niet verbazen als dat niet gebeurt. Want, was het niet de coalitiegenoot PvdA die hard riep dat ze vonden dat Balkenende moest blijven in plaats van naar Brussel gaan? Diezelfde PvdA die nu harde taal spreekt maar die ook een track record heeft opgebouwd van hard schreeuwen maar uiteindelijk terugkrabbelen als puntje bij paaltje komt?

De vertoning gisteren die Balkenende er van maakte in het interview met Rob Trip was een historisch dieptepunt voor de Nederlandse democratie. Een premier die draait en wentelt, ontwijkt en manipuleert om maar geen antwoord te hoeven geven op de rechtstreekse vraag of hij het fout heeft gedaan. De politiek onwaardig, het land onwaardig en – ik zeg het niet vaak – een Christen onwaardig. Nee Balkenende hoort niet meer thuis in zijn functie.

Maar, ben ik dan blij als het kabinet valt? In alle eerlijkheid weet ik het niet. Wat mij betreft had dit kabinet er nooit mogen zitten en is vertrek een zegen. Maar de huidige politieke constellatie maakt me niet vrolijk noch hoopvol op een betere toekomst. Rita Verdonk krijgt weer bergen media aandacht en dus zal ze bij verkiezingen teveel stemmen krijgen. Wilders heeft teveel aanhang in dit diep gefrustreerde land en zal met een te groot aantal zetels uit de verkiezingen komen. Het CDA gaat natuurlijk gewoon in zee met een partij als de PVV. Liever dat dan de SP of GroenLinks blijkbaar. De VDD, ach de VVD. Nee, een volgende regering in deze tijd zal niet snel een verbetering zijn ben ik bang. Ik ben er ook daadwerkelijk bang voor. Als iemand die aan de onderkant van de sociale ladder aan het landen is heb ik niet veel te verwachten van een samenleving die bestaat uit beheersen, controleren en onderdrukken. Zoals de vlag er voor staat is dat waar een volgend kabinet mee bezig zal zijn. Ik ben bang voor een afglijden van dit land naar een staat met minder democratie, minder vrijheid en meer uitsluiting en schisma.

Daarnaast ben ik natuurlijk, al is dat wellicht egoïstisch, bang dat die wet die mijn juridische geslachtsverandering blokkeert niet verdwijnt. Want er schijnt een wetsvoorstel te komen een dezer dagen. Gezegd was einde januari. Maar als het kabinet valt wat dan? Te verwachten is dat het initiatief voor langere tijd naar de achtergrond verdwijnt of zelfs een vroege dood sterft. En de gevolgen daarvan merk ik dagelijks tot mijn diepe frustratie in mijn brievenbus.

Maar moet om die redenen Balkenende dan maar op zijn stoel blijven als premier? Nee, dat moet hij niet. Hij moet weg. En snel. Want wat is een land met een premier die niet integer is anders dan een staat van intellectuele slaven die zich de oorlog in laat voeren?

Alice Verheij © 2010

5 thoughts on “Kabinetscrisis?

  1. Vanmorgen op de TV twee CDA’ers: eerst JP (veel gedraai en gekonkel om uit de situatie te komen), daarna Gert Leers (openlijk toegevend dat hij een stomme fout gemaakt heeft, nog voor de gemeenteraad kon stemmen stapte hij zelf al op, tegen de pers zeggend dat hij hoopte dat de politiek het komende jaar niet ging debatteren over de vraag wie er verantwoordelijk was voor zijn opstappen: alleen hij was verantwoordelijk).

    Hoewel ik geen CDA’er ben denk ik toch dat Leers een goede premier zou zijn. Beter dan JP.

  2. …kunnen we de discussie over dit rapport niet een half jaartje uitstellen? Inhoudelijk ben ik het helemaal met je eens waarom JP naar huis moet (ik vind JP overigens al een paar jaar op veel meer gebieden een nul, maar dit terzijde). Het enige is dat ik nu het gevoel heb dat we echt een kans hebben met die wet. Ik vraag me af hoe dat is nadat JP gestruikeld is…

  3. Ik vind het ook een dilemma. Ik wil die man niet als regeringsleider en die regering niet als leiding van het land. Mijn eigen belang vraagt van me die man nog een tijdje te moeten willen tolereren. Maar jeetje, op valse gronden en misinformatie een land een oorlog in sleuren is misdadig. Ethisch gezien is dat van groter belang. Denk ik.

  4. Persoonlijk voel ik het net andersom: laat die hansworst nog een paar maanden zitten tot die wet er door is, daarna mag je ‘m villen😉

    Groetjes,

    Frederique

Reacties zijn gesloten.