Werk

Ik heb het een tijdje terug al geschreven: ik ben werkzoekende. De geschiedenis waarom hoe dat zo is gekomen is ook wel ergens te lezen maar nu niet interessant vind ik. Het goede nieuws is dat ik weer uit mijn holletje kruip en aan de slag ben. Nog wel in een werkgebied dat ik geweldig mooi vind.

TEDx Rotterdam heet het event waarvoor ik me met oude en nieuwe media, web / streaming en promotieteksten mag gaan bezighouden. Het is geweldig omdat TEDx in Rotterdam een event moet worden in de TEDx reeks dat anders is, afwijkt van wat al gedaan is en uitdagend wordt. Gericht op een betere gemeenschap, een betere wereld. Een positief signaal in tijden van crisis.

Wat is TEDx?

TEDx is een onafhankelijk georganiseerd TED event. TED staat voor ‘Technology, Entertainment & Design’ én voor ‘Ideas worth spreading’. Het programma is bedacht om gemeenschappen, organisaties en individuen de mogelijkheid te geven om dialoog te stimuleren door middel van TED-achtige ervaringen op lokaal niveau. Dat klinkt mooi, maar waar gaat het dan eigenlijk over.

Welnu, TED (www.ted.com) is een opzet om ideeën en kennis die het waard is te delen met iedereen die dat wil. Zonder een commerciële, politieke of religieuze agenda. Dat delen van die kennis gebeurt door lezingen, videostreams en optredens van sprekers en performers uit allerlei richtingen. Het is een synthese van intellect, kunst en bezieling die er op gericht is om de lokale gemeenschap te verrijken. Wijzer te maken. Bij elkaar te brengen. Zoals Fréderique Spigt zingt ‘Spreek met elkaar!’.

Het ‘format’ zoals dat zo modernmediaal wordt genoemd bestaat uit korte zorgvuldig voorbereide lezingen, demonstraties en optredens over een breed gebied om leren te stimuleren, om te inspireren en om te verwonderen. Met als kern het verbinden van gemeenschappen met andere gemeenschappen. Zowel ‘in real life’ als online. Er zullen ook een aantal vooraf opgenomen ‘TEDTalk video’s’ worden vertoond gemaakt door wereldwijd aansprekende mensen uit wetenschap, politiek en kunst.

Mijn bijdrage zal dus zijn het organiseren van de mediauitingen inclusief die via de social media en het regelen van een betrouwbare streaming oplossing voor het online brengen van de lezingen en natuurlijk ook het werken aan de teksten die TEDx de wereld in gaat sturen. Het is een geweldige taak die me inspireert en blij maakt. Een taak die wat mij betreft van nut is voor Rotterdam (en Nederland). De komende maanden zal TEDx Rotterdam dus regelmatig de revue gaan passeren in mijn teksten hier.

Alice Verheij © 2010

2 thoughts on “Werk

  1. Goed gedaan!!! En volgens MIJ helemaal iets voor u /op het lijf geschreven/
    Natuuuuuuuuuuurlijk blijven wij u volgen.
    Mucho exito=veel succes wens ik u toe vanuit “Belgenland” en Spanje.

Reacties zijn gesloten.