Omscholing

Jeetje, ik doe aan ‘omscholing’. Op mijn zevenenveertigste. Een (niet geheel vrijwillige maar toch erg gewenste en goede carriërewissel noopt me tot weer leren. Maar dan wel heel anders leren ik tot nu toe gedaan heb. De dame kruipt het theater in, tenminste dat is de ambitie. En omdat ik vind dat je ambities moet najagen als je de kans daartoe krijgt doe ik precies dat: mijn ambitie najagen.

Na eerst in de tweede helft van vorig jaar wat kleine dingen op kleine podia te hebben gedaan en het creëren van mijn alter ego / pseudoniem Anna Reiziger, is 2010 het jaar van bouwen. Er is genoeg in mijn leven afgebroken in de afgelopen vijf jaar dus een bouwjaar ia keihard nodig. Bouwen aan mijn mogelijkheden om op het podium iets neer te zetten dat niet gewoon ‘leuk’ of ‘aardig’ is maar wat goed is. En dat betekent les nemen, studeren, oefenen, trainen en lekker in het diepe plonzen. Juist op de gebieden waar ik vroeger altijd voor weg liep.

Het is een mooi samenstel van cursussen die ik bij elkaar heb weten te scharrelen en vanaf volgende week gaat het allemaal beginnen. (Een paar probeerlessen zijn er al geweest en dat geeft me voldoende zekerheid om verder te gaan). Dus vanaf nu zijn de maandag- en woensdagavonden bezet door cabaretles van Elisabeth Boor op de maandag, stemvorming door Ivo de Kroon op de woensdag en mimeles op de woensdag. Extra privélessen stemvorming van Ivo op de vrijdag overdag en privé zangles staat gepland voor de donderdag overdag. In april komt daar dan nog een uitgebreide method acting klas bij die ik bij Ida van de Lagemaat volg in Amsterdam maar dat is weekendwerk.

Ja, het is ambitieus en het gaat zo’n zestien uur per week minimaal gebruiken. Maar ach ik heb het er dolgraag voor over. Alle docenten zijn geweldig en geweldig streng en als je iets wilt bereiken moet je er ook wel echt voor gaan natuurlijk. In juni moet ik alles afgerond hebben en het mooie is dat de cabaret en de privélessen met mijn eigen materiaal worden gedaan. Het is dus tegelijkertijd een prima opbouw van ‘Van de barkruk gevallen’. En nu ik ook per 1 februari een atelier/oefenruimte beschikbaar heb kan ik ook buiten de lessen lekker aan de slag. Er moeten ook voor sommige zaken kleding gemaakt worden en dat kan daar goed. Komt bij dat het pand aan de Haagse Bluf 43 een prima akoestiek heeft en ik er ook regelmatig alleen ben zodat ik daar ook liedjes en sketches kan oefenen.

Naast alle podiumwerk en lessen is er dan het werk voor TEDx Rotterdam waar ik me overdag lekker op kan storten waardoor mijn weken van irritant en vermoeiend leeg naar inspirerend vol gaan. Er is zoveel te doen en het kan nu allemaal. Als ik eenmaal wat verder ben en mijn acts together heb dan zullen er regelmatig kleinschalige try-outs volgen. In juni volgen er dan cabaret en mime opvoeringen in het Koorenhuis die voor iedereen die het leuk vindt om te komen toegankelijk zijn.

Alice Verheij © 2010