The day after

Labcane (Jamilla en begeleiding)

Ze beten het spits af. Labcane (Jamilla en twee van haar bandleden). Op mijn eerste Literaire Salon Saarein afgelopen zondag. En de kenners weten, dan kan het niet meer stuk. Want wat was het een geweldige Salon de 31e januari. Een middag met een voor mijn ongehoord hoog adrenalinegehalte. Het was een gok en natuurlijk gierden de zenuwen me door het lijf. Klopte het geluid wel? Ja dus, maar wel op het laatste nippertje. Was het programma aantrekkelijk genoeg? O dat gegeven de reacties. Zou er wel publiek zijn? Nou reken maar, het werd steeds drukker naarmate het programma vorderde. Zou de sfeer wel kloppen? Nou die kon niet beter? En last but not least, zou ik niet dichtklappen en stotterend en struikelend over mijn woorden super amateuristisch de boel aan elkaar presenteren. Ik geloof niet dat dat gebeurt is.

De Literaire Salon Saarein, de eerste in een reeks, was dus een succes. Dank zij het publiek en de geweldige gasten. Labcane die de toon zetten met een geweldig akoestisch optreden dat beslist naar meer smaakt. (O hemel, hoe kan ik ze verleiden to vaker spelen?) Maar ook de heerlijke Wanda Reisel die me de primeur gunde van haar nieuwste boek ‘Plattegrond van een jeugd’ en de magie gunde van het vasthouden van het eerste exemplaar. Een eer, want hoe vaak kan je met zo’n geweldige schrijfster een mooi interview houden over een prachtige creatie. Maar ook Kater Sheridan van boekhandel Vrolijk die ons op reis nam langs een aantal boeken uit de selectie van Vrolijk.

Poëtisch perfomer Jet Valk

En Jet Valk, die weer heerlijke lesbisch erotische gedichten de lucht in slingerde en me toch weer verleidde tot het mee voordragen. En dan Her Curving Landscape. De mooi en zoetgevooisde Kimm die niet alleen mij maar het hele publiek betoverde met haar heerlijke muziek, de mooise teksten en het lekkere gitaarspel.

Wanda Reisel vertelt over ‘Plattegrond van een jeugd.’

Het was onvergetelijk en voor mij een soort droom die in vervulling gaat en geen mooiere start kon hebben dan deze. Ook voor Saarein is het een geslaagde middag geweest en dat was natuurlijk ook de bedoeling want met dit soort events willen we Saarein ‘the place to be’ laten worden voor iedereen die zich niet laat beperken door de ingewikkelde hokjesgeest maar gewoon geprikkeld wil worden door een leuke middag of avond, door onverwachte belevenissen, muziek, literatuur en nog veel meer. Ik ben nog lang blijven hangen en ik was niet de enige. Een paar keer poolen, plezier maken met de meiden, het hoort er allemaal bij en maakte het zondag een knaller. Iedereen, en dan bedoel ik echt iedereen die er was en/of meegewerkt heeft: heel erg bedankt en op naar de volgende Literaire Salon op zondag 28 februari. Minstens even leuk, misschien nog wel leuker en beter en in ieder geval meer dan de moeite waard om te komen.

Her Curving Landscape (de heerlijke Kimm Boum Bletterman)

Ik hoop dat iedereen die geweest is genoten heeft en iets van haar / zijn gading heeft gehoord. En als dat zo is, kom de volgende keer weer en neem iedereen mee die geïnteresseerd is in de combinatie vrouwen en woorden.

ondergetekende

Iedereen is welkom en iedereen is welkom om ideeën aan te dragen. Heb je een idee of ken je iemand die een podium verdiend voor haar / zijn woordkunsten in welke vorm dan ook, laat het me weten via literaire.salon@xs4all.nl.

Tot de volgende Literaire Salon Saarein op 28 februari. Zet het in je agenda!

Alice Verheij © 2010