Neeeeeeeee!

Oh my God!

Het schijnt dat de gierigheid van Disney de oorzaak wordt van een boycot van bioscopen tegen de nieuwe film van Tim Burton die deze maand in de bioscopen had moeten komen. De nieuwe Alice in Wonderland. In 3D uitvoering. Het kan niet waar zijn! Uitgerekend de film die voor mij zo belangrijk is, de creatie van Tim Burton waarin Alice (ik dus!) terugkeert in het konijnenhol en een soort van ingewikkelde reprise meemaakt van haar avonturen als jong meisje. Het logische vervolg op Alice in Wonderland en Through the Looking Glass. De boeken die alles over mij en mijn leven zeggen. De boeken die me mijn naam hebben gegeven.

Eindelijk, eindelijk komt er dan een nieuwe film uit en ik had zo graag met mijn liefste vriendinnen een Alice in Wonderland avond gemaakt met alles er op en er aan. Maar nu gooit Disney dus roet in het eten. Gewoon botweg alle afspraken in filmland aan de laars lappend kiezen de gierigaards (hé Steve Jobs waar ben je nu?) er voor om de dvd van de film veel eerder in de winkels te leggen dat gebruikelijk. De afspraken tussen filmindustrie en dvd handel worden geschonden door Disney, ongetwijfeld om meer geld te verdienen. Wat doen de bioscopen als reactie? Precies: boycotten. Ook in Nederland dus. Er komt zoals het er nu naar uit ziet geen Alice in Wonderland van Tim Burton in de Nederlandse bioscopen. De kans om de film ooit in 3D te kunnen zien is daarmee minimaal en het feestje dat ik al bijna een jaar in gedachten heb wordt in het water gegooid.

Het kan niet waar zijn! Natuurlijk moet Disney op haar schreden terugkomen. Natuurlijk moeten de bioscopen niet naar het ultiem publieksonvriendelijke boycot middel grijpen en natuurlijk moet ik met mijn liefste vriendinnen die film in de bios kunnen bekijken. Of het er nog van gaat komen is dus heel erg twijfelachtig en mij rest de gedachte dat weer het grote geld kunst en creativiteit dwarsboomt. Dat weer het grote geld bepaald wat wij wel of niet mogen zien. Dat weer het grote geld de grote censor is waardoor de wereld nog armer wordt dan die al was.

Disney, ga je schamen! Bioscopen, wees er voor je klanten en boycot geen bijzondere films maar verzin iets intelligenters om Disney aan te pakken. In de hoek met jullie allemaal!

Alice (nu even niet in Wonderland maar in de lelijke werkelijkheid) Verheij © 2010

3 thoughts on “Neeeeeeeee!

  1. ja zeker en vast=gewoon vast en zeker hoor; maar hier draaien ze dat om. Heeft wel wat dat Vlaams vind ik zelf.

  2. Ik zal eens navragen of het in België ook geboycot wordt. Gaan jullie gewoon met een weekend-biljet van de NS naar Antwerpen, film kijken en daarna naar café de Hopper http://www.cafehopper.be/ Kom je nog heel veel leuke mensen tegen ook. Ben het wel eens met u. SH.zooi, altijd die commercie en $$$$

Reacties zijn gesloten.