Journalistiek…

Als het een beetje tegen zit gaat het over niet al te lang bij de NOS er aan toe zoals in dit filmpje wordt geschetst…

Het punt is. De ‘publieke’ wil af van de huidige invulling van actualiteiten op hun zenders. Te links, te arrivé, te Clairy Polak, te NOVA, te Netwerk, kortom te…
Jarenlang commentaar van rechtse media (en politici) lijkt te hebben uitgewerkt tot op het niveau van omroepbonzen en netcoördinators. Vooral tot die laatsten. Dat zijn mensen die denken te weten wat u en ik op de buis wensen te zien, die rekening moeten houden met wat de minister besluit over wie er wel of niet op de zender mogen (géén LLink, wel de Telegraaf omroep Wakker Nederland) en die almachtig zijn in het Hilversumse…

Het moest blijkbaar afgelopen zijn met die ‘linkse’ journalistiek. Naast de val van het kabinet is de val van de verantwoorde journalistiek bij de NOS iets wat die rare Wilders toch wel een geweldige winter moet bezorgen. Straks met een overdaad aan stemmen de mogelijkheid krijgen om onze samenleving nog strakker te organiseren. Zonder risico van al te kritische journalistiek. Het pad naar een dictatuur van de straat(taal) lijkt geëffend te worden voor Wilders en companen.

En ik maak me zorgen.

Ik ben geen fan van NOVA, Netwerk, Clairy Polak of wie of wat dan ook in journalistenland bij de publieke omroep maar ik weet wel wat ik heb. Een in de kern goede basis om informatie te krijgen die dan misschien niet altijd objectief is maar die ik wel kan vertrouwen. En met de reshuffeling die voorgesteld wordt heb ik daar geen vertrouwen in. Een Wakker Nederland spreekbuis van het niveau Telegraaf? Geen goed idee. Brandpunt terug met het oude hoge Elsevier gehalte? Pompompompom pedadapompom. Nee, ook geen goed idee. Straks zitten er weer hoofden in zakken en komt er weer een Willibrord om de hoek kijken. Thanks, but no thanks.

Maar wat dan wel?

Ik ben het wel eens met de noodzaak om te veranderen als het gaat om de invulling van de actualiteiten op de tv. Maar niet door de vermeende linkse journalistiek af te breken maar door juist een lans te breken voor geëngageerde journalistiek. Wat? Jaha. Journalistiek die engagement heeft. Journalisten met meningen die daar niet voor weglopen onder het mom van ‘objectiviteit’. Iets wat strikt filosofisch gezien toch al een onmogelijk is maar waarmee helaas de journalisten van tegenwoordig mee worden geïndoctrineerd. Ik wil graag journalisten zien die ook weleens boos kunnen worden omdat ze een misstand verslaan. Of journalisten die gewoon tegen de mannetjes uit het gevallen kabinetje eens uitspreken dat die de kluit belazeren en niet oprecht zijn. Gewoon journalisten die laten merken dat ze zelf ook nog iets vinden van het onderwerp dat ze verslaan. Geen Telegraaf papegaaien die foute politici nababbelen en meewerken aan een nog verder inperking van de rechten van de burger. Ik wil journalisten die gedegen onderzoeksjournalistiek uitvoeren en misstanden aan de kaak stellen en dat in scherpe programma’s op de buis brengen. Wat mij betreft een soort Groene Amsterdammer tv. Actualiteiten met intellect.

Maar ik vrees dat er een verdere vertrutting komt bij de publieke omroep, zeker nu het restantkabinetje een Gereformeerd/Katholiek kabinet wordt dat zich niet bepaald zal inzetten voor een open samenleving ook al mogen ze dan niet veel belangrijke zaken doordrukken voor de verkiezingen. Vertrutting in de samenleving op het niveau van de stalen stippen aan de buitenkant van de kroegen op het plaveisel om te zorgen dat mensen hun stoeltje niet te ver van de gevel zetten. Buiten niet mogen staan drinken maar wel roken, binnen wel mogen staan drinken maar niet roken en meer van dat soort bulkende nonsens. Ik vrees voor een samenleving die murw wordt gemaakt door stupide politici en middle of the road journalisten die kritiekloos die vertrutting bespreken of zelfs aanmoedigen.

Ik vrees voor journalistiek van het Angelsaksische niveau. Tabloid journalistiek, ook op de televisie. Ik moet er niet aan denken.

Alice Verheij © 2010