Stupide websites

Je kent ze vast wel. Websites die opgezet zijn met een goed doel voor ogen en die uiteindelijk zodanig stom zijn uitgevoerd dat ze precies dat niet doen wat je er wel van zou verwachten. Ik irriteer me daar aan en ik ben vast de enige niet.
Zo ben ik nu al een tijdje een OV-er. Bus, tram, trein, metro (als ze niet botsen) enzovoort, ze worden me steeds vertrouwder. Om ervoor te zorgen dat ik niet nodeloos lang met dit rotweer bij een halte sta te kleumen probeer ik van tevoren een idee te krijgen hoe laat ik bij een halte of station moet zijn en wat de optimale route is om van A naar B te komen. Net als heel veel anderen.

Alleen, ik woon in Den Haag. Dat is een extra probleem want het is de stad die op veel fronten nogal knullig met openbaar vervoer om gaat. Kijk de dekkingsgraad van de lijnen in de gemeente is prima hoor. De frequentie van de lijnen redelijk en de betrouwbaarheid goed. Behalve als je met de Randstadlijn te maken hebt want dat blijft een door kinderziektes getroffen zusterbedrijf van de HTM, de good old Haagse Tramweg Maatschappij (die overigens ook buslijnen laat rijden). Maar ach daar gaat dit commentaar niet over. Het gaat over stupide websites en met stip op één staat die van de HTM wat mij betreft.

Kijk, als een mens een OV route wil bepalen dan doe je dat met http://www.ov9292.nl en dat werkt goed. Zelfs de iPhone applicatie die naar de mobiele site van OV9292 gaat werkt redelijk goed. Niet snel, wel betrouwbaar. Maar dan de HTM.

Stel je woont in Den Haag of je bent er om de een of andere reden en je wilt naar een andere plek in Den Haag, een station of zo. Of je moeder. Dan zou je verwachten dat de HTM je helpt om een goede route te vinden in de lijnenbrij en je aan zal geven hoe laat je op welke halte moet zijn. Zo ongeveer zoals die andere OV site dat dus doet. Maar nee hoor, de HTM denkt het beter te weten en geeft je een dialoogscherm om een route te bepalen waarbij je een aantal dingen vooraf moet weten. Een paar kleine dingetjes.

De HTM verwacht eigenlijk dat om een route te bepalen ja van tevoren weet welke lijnen er zijn, van waar naar waar die rijden en welke haltes die allemaal hebben. Simpel gezegd de HTM stelt zich op als de vervoerder van menselijke lading die via lijnen van de ene halte naar de andere halte vervoerd moet worden. Maar dat wil ik helemaal niet beste website knutselaars van de HTM. Ik reis van een adres naar een adres. Zoals iedereen. Gewoon van een straat – huisnummer combinatie naar een straat – huisnummer combinatie. Waarbij ik natuurlijk verwacht dat jullie me kunnen vertellen welke lijn of lijnen ik moet gebruiken en bij welke halte ik moet instappen en bij welke halte ik er weer uit moet. Is dat nu zo vreemd dat jullie dat niet begrijpen?

Het is niet te geloven maar de website van de HTM biedt me precies dat wat ik niet wil. Een systeem waarmee reizen geplanned kunnen worden van de ene halte van een lijn naar een andere. Of en waar je moet overstappen moet je zelf maar uitzoeken en wat de beste route is om mee te reizen? Ach bekijk het maar reiziger. Stamp die lijnennetkaart (die op de website staat) maar in je hoofd en dan, ja dan mag je zien wanneer er een trammetje of busje vertrekt van de halte die je zelf kiest. Het is een volslagen onwerkbaar monster die site waarmee ik als reiziger geen bal op schiet. En wat doe je dan als Hagenees? Precies, je laat de website van de HTM links liggen en maakt toch maar weer gebruik van die andere OV website. Die site die gemaakt is door mensen die begrijpen wat een reiziger wil.

Het is triest maar er zijn teveel van dat soort websites. Aardig idee, stupide uitwerking. Gewoon net als bij de HTM ontspoord. Net zo dommig als het twee jaar van tevoren de tramstellen van de Randstadlijnen 3 en 4 uitrusten met OV kaart apparaten en dan die lijnen als allerlaatste ook daadwerkelijk met die kaarten laten werken. Onbegrijpelijk, niet uit te leggen en gewoon niet slim. Veel organisaties zijn er goed in geworden, het laten maken van websites die niet handig zijn, niet aansluiten bij de behoefte en simpelweg slecht gemaakt.

Alice © 2010

3 thoughts on “Stupide websites

  1. Haha, dat is toevallig. Precies gisteren kwam ik op deze site terecht. Ik moest uitzoeken hoe je zo snel mogelijk van een stations (cs/hs) naar de Dedemsvaartweg vlakbij het Zuiderpark komt. Maar ik ken Den Haag helemaal niet. Na lang ploeteren begreep ik dat je dan lijn 27 moet hebben, startende bij Leyenburg. Maar waar ligt dat nou weer? Ik heb het opgegeven.
    Anno 2010 verwacht je in te kunnen vullen: Den Haag CS – Dedemsvaartweg en dan krijg je precies de lijn(en) die je moet hebben. Hier ligt een uitdaging.

    • Tsja, toevallig. Ik heb medelijden met mensen die hier naar toekomen en via het OV hopen hun bestemming te vinden. Tenminste via dit monsterlijke stukje internet flauwekul van die rare HTM. Ik ga die lui maar eens wakker schudden denk ik.
      Maarre, het is je toch nog wel gelukt om op de Dedemsvaartweg te komen hopelijk?

Reacties zijn gesloten.