Mopperkont

Ik doe het niet meer. Ik vertik het gewoon. Het moet maar eens afgelopen zijn. Constant dat gezeur in je kop.

Dan is er weer een website niet naar je zin. Even later een stel tv presentatoren. Of een ambtenaar aan de telefoon doet stupide. Of één van je exen, of allemaal van mijn part.

Weet je, je bent een aarts mopperkont Alice. Ja, het moet maar eens gezegd worden. Een aarts – mop – per – kont. Vetgedrukt, cursief, onderstreept in rood geschreven met op elke lettergreep de klemtoon. Het is gewoon nooit goed in die wereld waar jij in leeft en zelf maak je er een potje van. Je bent chaotisch, egoïstisch, compleet knetter, manisch, depressief, extatisch en terneergeslagen en dat nog allemaal tegelijk ook. Niet te volgen voor een normaal mens. Je lult teveel en je schrijft teveel. Zelfreflectie? Je kent het woord niet eens.

Weet je, ik wordt zo langzamerhand compleet gestoord van je. Het is gewoon nooit goed. Je draait alles om, je wilt altijd gelijk hebben, bent stronteigenwijs, denkt dat je zo ongeveer alles kan en alles kunt maken, en rotzooit er een eind op los. Dan weer een boek hier, of een project daar. Of een toneelstuk of een cabaretact. Het is om doodmoe van te worden. Weet je wat jij zou moeten doen? Nee, niet naar de Kamer van Koophandel gaan want dat is al een keer niet zo goed verlopen. Je zou eens wat rustiger moeten worden. Je niet meer over van alles opwinden. Niet halsoverkop in vriendschappen duiken. Niet twintig dingen tegelijk doen. Van mijn part neem je afwisselend uppers en downers als je er maar voor zorgt eindelijk eens normaal te worden.

Je weet niet wat normaal is? Ach kom nou toch. Normaal is toch gewoon normaal. Dat wat andere mensen doen en zo.

Wat? Die andere mensen stemmen op Geert Wilders straks? Of Balkenende? O, en ze gaan van negen tot vijf naar hun werk? Zijn gelukkig getrouwd? O die hebben hun leven op orde. Die drinken niet af en toe een stukje in hun kraagje? Die rollen niet over een podium onder het uitschreeuwen van oerkreten? Staan ook niet te zingen en acteren? Die hebben twee en een half kind, een eengezinswoning in een Vinexwijk en kijken ’s avonds naar De Wereld Draait Door. En die hebben zich tegen alles verzekerd wat er maar zou kunnen gebeuren. Ja ja. En dat wil jij dus niet?

Aha, dus dat vindt jij niet normaal? Moet ik dat begrijpen van je? Moet ik begrijpen dat jij dat dus niet wilt of zo? Of kunt? O en dus mopper je over van alles en over iedereen. Juist ja. Dus dat mopperen van jou is eigenlijk gericht tegen wat anderen normaal vinden? Hm. Geen wonder dat je zo’n gefrustreerd typje bent. Ik begrijp wel waarom je zo moppert dan hoor. Gewoon omdat je al die dingen dus niet voor elkaar hebt. Gewoon omdat je er een puinhoopje van gemaakt hebt. Ja dan begrijp ik het wel dat je moppert. Verdikkeme je zou toch maar met jou moeten samenleven.

Maar eh, kan je er nu niet eens een keer mee ophouden? Gewoon lieve liedjes en gedichtjes schrijven? En bundeltjes met verhaaltjes en romannetjes. Of kinderboeken van mijn part. En als je zo nodig het toneel op moet dat alsjeblieft in het theater doen? Zonder publiek alsjeblieft. En zou je dan alsjeblieft toch eindelijk eens willen ophouden met dat gezeur over van alles en nog wat dat je niet bevalt op opvalt. Ik wordt er zo moe van weet je. Altijd maar die kritiek op de wereld alsof je zelf het zo geweldig doet. Nou, dat doe je dus niet. Eigenlijk vind ik je soms een enorme prutser weet je, iemand die van alles roept maar niet veel klaar maakt.

Wat? Oh, nou mopper ik? Nee nou wordt ie mooi zeg. Je draait de boel weer eens feilloos om. Nu ben ik de pineut dus, nu ben ik ineens de mopperaar. Het is ook altijd hetzelfde met jou hè? Eerst lopen mopperen en als ik er dan wat van zeg dan ben ik de mopperaar. Lekker ding ben je.

Huh, o je vind jezelf inderdaad een lekker ding. Allemachtig! Er is ook echt geen land te bezeilen met jou hè?

Malice – eh – Alice Verheij © 2010

5 thoughts on “Mopperkont

  1. Je bent goed zoals je bent. En jij bent heel ‘normaal’. Want niemand is ‘de norm’.

    Ah, je wil de norm niet zijn? Mooi😉 Want je bent zo al helemaal geweldig. Mèt chaos in je kop.

  2. niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen niet veranderen PLEASE PLEASE PLEASE.

Reacties zijn gesloten.