Mennen mennen


De duivel draagt soms een wit boordje onder een ogenschijnlijk onschuldig lachje.

Wat is dat toch met katholieke voormannen? De laatste tijd staat de ene na de andere fundamentalist op om homoseksuelen (en genderandersen) het (geloofs)leven zuur te maken. Een paus die zegt dat transgenders een bedreiging voor het voortbestaan van de mensheid zijn (alsof niet de katholieke kerk zelf honderdduizenden en misschien wel miljoenen doden op haar vrome geweten heeft).

Een Nederlandse bisschop Hurkmans die aangeeft geen hostie te willen geven aan een homoseksuele man en dan on top of it all een adviseur van diezelfde bisschop, docent canoniek recht en pastoor die de meest vreselijke uitspraken doet.

Mensen die seks hebben voor het huwelijk, die aan geboortebeperking doen (seks met condoom of pil, abortus), gescheiden en hertrouwd zijn, homo-, bi, of transseksueel zijn en dronkaards en druggebruikers verdienen de verdrinkingsdood, zo schrijft pastoor Mennen, adviseur van bisschop Hurkmans en docent canoniek recht aan het seminarie van Den Bosch in een brief aan zijn bidsom.

Dat laatste is natuurlijk de druppel de emmer van discriminatie en mensenhaat moet doen overlopen voor ieder weldenkend mens. De uitspraken van deze hater die hij frequent op zijn website doet zijn voor mij voldoende reden om een melding te doen bij het Meldpunt Discriminatie Internet. De man roept naar mijn mening op een nauwelijks verhulde manier op tot geweld. Het is een grof schandaal dat de katholieke kerk in Nederland deze man handhaaft als pastoor en adviseur van een bisschop. Een ieder die zijn website bestudeert zal er achter komen dat het niet om een incident gaat bij deze man. Daarmee wordt meteen duidelijk hoe verrot de moraal in de top van de Nederlandse katholieke kerk is. Want welke bisschop haalt het in zijn hoofd om iemand die uitspraken doet als deze pastoor Mennen in dienst te nemen als adviseur?

Discriminatie is strafbaar in Nederland. Oproepen tot haat en geweld ook. Mensen publiekelijk een verdrinkingsdood toewensen is voor mij exact dat. Ik ben een transgender vrouw en ik ben lesbisch. Ik ben en voel mij geschoffeerd, beledigd en bedreigd door deze meneer Mennen. Ik voel me niet welkom in wat hij zijn kerk noemt en ben dat ook niet. Gelukkig ben ik katholiek noch gelovig in traditionele zin. Ik weet dat ik niet mag oproepen tot geweld en doe dat dus ook niet maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die deze walgelijke pastoor van de aardbodem willen doen verdwijnen. Wat mij betreft is er maar één plaats waar deze man thuis hoort en dat is de koepelgevangenis in Breda, tussen andere criminelen.

Een ieder die ook vindt dat alle mensen die door Mennen de verdrinkingsdood gewenst worden wél een lang, gezond en gelukkig leven hebben roep ik dus op om ook een melding te doen bij het meldpunt discriminatie om deze man te verhinderen zijn gif nog langer te spuwen via internet.
Binnen zijn kerk wordt hem alle ruimte geboden helaas maar dat is de verantwoordelijkheid van zijn kerk. In wezen is die kerk nu handlanger van de man en daarmee wat mij betreft net zo aan te klagen als deze engerd zelf. Maatschappelijke excommunicatie lijkt mij zo langzamerhand de enige juiste aanpak van dit slag haatzaaiers.

Helpt Mennen mennen! En tegelijk de invloed van de katholieke kerk op de burgerlijke wetgeving te ontnemen.

Alice Verheij © 2010

8 thoughts on “Mennen mennen

  1. @Frederique
    niet mee eens. Negeren heeft nog nooit iets opgeleverd, niet in de kerk en niet in de politiek. Kwaad zichtbaar maken blijft nodig. Wat dat betreft vind ik de reacties van COC en Gay Krant prima.

    Overigens ben ik volgens mij al weer zo’n zes blogs verder.

  2. Maak je ‘m werkelijk het leven zuur? Of help je hem sterker te maken? Zou hij door dit soort acties niet het gevoel krijgen dat hij een punt heeft – juist OMDAT hij weerstand krijgt in wat hij zegt? Hoe zou het voor hem zijn als hij stelselmatig genegeerd wordt onder het motto “laat maar lullen”?

    Zelf weten😉

  3. @Frederique
    Ik ben schrijfster en dus schrijf ik. Ook over idioten als ik dat nodig vind. Het indienen van een melding over discriminatie is erg eenvoudig en weinig werk. Een simpel middel om het de betreffende mafketel het leven zuur te maken. Dat is heel wat anders dan serieus bestrijden.
    In tegenstelling tot jou vind ik het wel belangrijk om verschijnselen als deze man zichtbaar te maken. We leven in een land waar iedere idioot denkt alles te kunnen zeggen en dat bevalt met niet. In dat opzicht onderschrijf ik de uitspraak van Cohen dat de eigen vrijheid begrenst wordt door de vrijheid van de ander. Mennen en ook mensen als Wilders overschrijden die grens met een lelijke achteloosheid.

  4. @Alice (en ook Helena): de vraag is waarom je iemand wil bestrijden die zichzelf onmogelijk belachelijk maakt in zijn standpunten. Wie help je daarmee? Hem – omdat hij zich dan martelaar voelt (en nog ‘sterkere’ standpunten in zal nemen om te laten zien dat ‘hij niet buigt’)? Jezelf – omdat je het gevoel hebt een bijdrage te leveren aan – ja, aan wat? Ik neem de man niet serieus en wil ook geen tijd steken in het bestrijden van mensen die ik niet serieus neem. Ik deel liever mijn gedachten met iemand die ik wel heel serieus neem😉. Wie ook maar een beetje nadenkt snapt heel goed dat deze mens niets te bieden heeft. En laat ‘m links liggen.

    En ‘tuurlijk mag je schrijven wat je wilt. Ik zal ’t blijven lezen😉

  5. ik heb deze “mijnheer” een mail gestuurd naar zijn persoonlijk email-adres en hem eens met bijbelteksten “om zijn oren gesmeten” en gevraagd of hij zich daar ook ff aan zou willen houden of in ieder geval tot zich wou nemen. Kijken of ik een antwoord krijg……………

  6. @frederique volgens mij begrijp je me niet helemaal. Die idioot valt niet serieus te nemen maar wel degelijk te bestrijden. Vooral omdat dit de laatste tijd te vaak voorkomt. Ik snap het voorbehoud niet om dit soort mensen gewoon te veroordelen voor wat ze doen.
    Daarbij – ik bepaal zelf natuurlijk wel over welke zaken en mensen ik schrijf, in positieve zin. Ik hoef niet af te koelen want dan zou ik eerst verhit moeten zijn. Dat ben ik niet. Wel ben ik duidelijk in mijn positiekeuze.

  7. @Alice: neem je de man niet -veel- te serieus? Cool down, neem een ice-tea… En ja, hij wenst mij ook een verdrinkingsdood. So what? Zoiets geeft alleen die man z’n domheid en bekrompenheid weer… De katholieke kerk heeft netzoveel macht over mensen als de hoeveelheid macht die de mensen de katholieke kerk geven. In die zin is het belangrijker om volksvertegenwoordigers te leren om zelf na te denken en niet blind een kerk te volgen dan om iets met die kerk te willen doen. Laat maar schreeuwen, die gasten, en zorg ervoor dat je ze niet tot “martelaars” maakt, want dat martelaargevoel voelt voor die mensen raar genoeg -heel- erg goed.

  8. Zou ‘onze lieve Heer’ zich daarboven nou weleens afvragen waar het is misgegaan? Ik begrijp dat hij zich al eeuwen niet meer hier beneden durft te laten zien met mensen als Mennen die menen uit zijn naam dit soort onzin te moeten verkondigen.

Reacties zijn gesloten.