Privacy

Voor degenen die het filmpje nog niet gezien hebben moet het schrikken zijn. Privacy Matters… but does it really?

Het is een achterhoedegevecht geworden. Helaas. Om de een of andere reden zijn er te weinig mensen in Nederland ongerust geworden over de manier waarop de overheid onze privacy schendt. Nederland is bang gemaakt. Bang voor terreur en terroristen, bang voor criminaliteit, bang voor de ‘boogie man’. Sinds enige tijd slaan telecombedrijven in opdracht van de overheid allerhande gegevens op over onze communicatie. Het lijstje dat bewaard moet worden voor minimaal zes maanden is schokkend omdat het de overheid de mogelijkheid geeft om al onze gangen na te gaan.

Het plaatst de opmerkingen van Beatrix over sociale netwerken in een onprettig daglicht. Niet het gebrek aan contact door het gebruikmaken van social networks bedreigt een gezonde samenleving maar de door de overheid bewaarde informatie over de persoonlijke communicatie doet dat. Zoals met alles loopt die overheid gelukkig mijlen achter de feiten aan en richt zich vooralsnog alleen op die gegevens die te maken hebben met de internet- en telefoonverbindingen. Gebruik je Skype en sociale netwerken om te communiceren dan is niet meer traceerbaar met wie je communiceert. Juist die ongebreidelde overheidcontrole is een uitstekend argument om gewoon telefoonverkeer te vervangen door bijvoorbeeld Skype en email door de mogelijkheden die Twitter en dergelijke leveren. Die communicatie wordt immers niet tweezijdig vastgelegd en dus heeft die overheid geen inzicht met wie je via die mogelijkheden contact hebt.

Ik ben een via Internet erg gemakkelijk vindbaar mens. Het is niet moeilijk om ontzettend veel over mij te weten te komen en dat is een door mij geaccepteerd gevolg van een keuze die ik al jaren terug maakte. Het is mijn keuze en niet die van de overheid om me heen. Ik wil niet dat de overheid zelf bepaald wat ze allemaal van mij mogen vastleggen. Ik ben niet blij met de persoonsgebonden OV kaart en prefereer de anonieme. Ik ben niet blij met de registratie van telefoongesprekken waarbij ook wordt vastgelegd met wie ik bel of sms. Ik ben niet blij met het bewaren van mijn email. Het is verdorie alsof de overheid continu mijn briefgeheim schendt en stiekem kopietjes trekt van alle past die ik ontvang en verzend. Ze doet het bij email nog niet eens stiekem trouwens. Ik wil niet op voorhand als crimineel gezien worden omdat Nederland Paranoialand is geworden.

Natuurlijk is die overheid doorgeschoten in de controle behoefte. Natuurlijk kan een machteloze burger er niets meer tegen doen. Maar ik weiger dit allemaal te aanvaarden als een logische consequentie van technologische vooruitgang. Voor diegenen die denken dat dit allemaal niet zoveel voorstelt is het wellicht handig het volgende lijstje eens na te lezen. En dan te bedenken hoeveel die overheid in het afgelopen jaar over je te weten is gekomen. En of je dat dan wel wil.

Opgeslagen gegevens van individuele communicatie volgens de telecomwet:

Bij internettoegang:
– Inlognaam (toegewezen gebruikersidentificatie)
– IP adres (gebruikersidentificatie van elke communicatie met het netwerk)
– NAW gegevens van de gebruiker en NAW gegevens van de beoogde ontvanger
– Datum en tijdstip van de log-on en log-off van een internetsessie (gebaseerd op bepaalde tijdzone)
– De gebruikte internetdienst
– Inbelnummer in het geval van inbelverbinding
– DSL of ander eindpunt van de initiatiefnemer van de communicatie, zoals bij:
* Inbellen – telefoonnummer waarmee wordt gebeld;
* WIFI – MAC-adres;
* DSL – telefoonnummer en/of poortnummer.

Bij e-mail, per mailbericht:
– IP-adres (waarmee mail wordt opgehaald en verstuurd)
– User ID
– E-mail adres verzender (ook het “FROM” veld) en e-mail adres beoogde ontvanger (ook het “TO”, “CC” en ” BCC” veld)
– Andere e-mailadressen/aliassen van de gebruiker
– Datum en tijdstip van communicatie
– NAW gegevens (indien aanwezig)
– Wijze waarop mail wordt verzonden/ontvangen (POP, webmail, etc.)

Bij internettelefonie:
– Telefoonnummer beller
– Telefoonnummer ontvanger
– IP adressen
– NAW gegevens
– Datum en tijdstip start en einde communicatie
– Welke protocol/telefoondienst wordt gebruikt
– Zowel van geslaagde verbindingen als van pogingen tot verbinden

Tsja, privacy. Het is een twintigste eeuws begrip geworden, helaas. Trouwens, al die data moet worden opgeslagen. Op hardware, heel veel hardware die bij de internetproviders staat opgesteld. Dat kost geld wat door de gebruikers opgehoest moet worden dus we betalen het ook nog zelf. En het belast het milieu met spullen die alleen maar nodig zijn om tegemoet te komen aan de paranoia van een volk.

Alice © 2010

4 thoughts on “Privacy

  1. en geheel toevallig??? Zojuist kreeg ik op mijn gsm het bericht van Proximus Goed nieuws! Vanaf nu kunt u uw biljet van de Lijn betalen via gsm. Sms DL naar 4884 bij het opstappen. 1 u geldig
    Meer info http://www.delijn.be bij het gebruik maken van het openbaar vervoer…………..
    ……………………

    • ‘Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.’ Benjamin Franklin, ‘Pennsylvania Assembly: Reply to the Governor,’ November 11, 1755.”

  2. Right on. Ik leef aardig ‘off the grid’. Grotendeels strippenkaarten in het OV, 2 mobiele nummers, surf op het web via proxies en via Tor, etc. Nu nog een mobieltje waarmee je kunt skypen🙂

    Ook kan de Albert Heijn mijn koopgedrag niet vastleggen want ik gebruik niet minder dan 4 bonuskaarten (zou ze eigenlijk aan m’n sleutelhanger moeten doen ipv portemonnee).🙂

    Noem me gek. Het wordt je niet makkelijk gemaakt als je gehecht bent aan je privacy , maar als je een beetje tech-savvy bent en het alternatieve nieuws kijkt is het al een stuk simpeler.

Reacties zijn gesloten.