Kiezen

Ik ben nu een paar dagen bezig om mijn gedichtenbundel Passiezeren samen te stellen. toen ik er aan begon twijfelde of ik wel materiaal heb voor een bundel en dus heb ik gisteren – ik heb toch griep immers – alle gedichten van de afgelopen drie jaar bij elkaar geveegd in één document. En nu heb ik een probleem. Honderd en twee gedichten, hoe kan ik daar nu uit kiezen. In Passiezeren kunnen er ongeveer twintig geplaatst worden. Twintig met als thema vrouwen, liefde en liefdesverdriet. Cliché wellicht maar het blijkt nu eenmaal een rode draad in mijn werk te zijn. Zesenzestigtig gedichten hebben er mee te maken.

De komende dagen zal ik dus twee op de drie gedichten moeten laten vallen. Voor een deel is dat niet zo moeilijk want er zit echt minder werk tussen. Maar toch, het blijft een uitvergrote ‘kill your darlings’ situatie voor me. Misschien dat ik een vriendin mijn selectie laat doorlezen om te horen of het resultaat mooi genoeg is om uit te geven. Maar misschien durf ik dat juist niet en kies ik er voor om de bundel gewoonweg samen te stellen en te drukken. Ik weet het nog niet.

Lastig hoor, kiezen. Eigelijk schrijf ik liever.

Alice © 2010