Gegrilde burgers tegenover het parlement

Ik kwam hem tegen op mijn iPhone. Eigenlijk was ik al vergeten dat ik hem gemaakt had. De foto van de poster die ik een tijdje terug zag. De lokale hamburgerketenvestiging (ik krijg acuut zin om te scrabbelen) in het centrum van Den Haag is gevestigd recht tegenover de achterzijde van het gebouw van de Tweede Kamer. Vanuit de wandelgang aan de buitenkant van de zaal is er vrij uitzicht op de overzijde van het Spui waar naast Dudok, de ingang van de Passage en een vestiging van Meddens dus die hamburgerbakker zit. Het is blijkens de mansgrote poster die er nu al een lange tijd hangt eentje met gevoel voor humor en gevoel voor de verhoudingen tussen parlement en burger.

Alsof de boodschap aan de dames en heren parlementariërs is dat ze de burger maar beter kunnen grillen én het allemaal op hun manier mogen doen. Een signaal dat door een aantal politici gezien hun manipulatieve omgang met de burgers opgepikt is. De burger en de democratie, het blijft een vreemde combinatie. Met de tekst op de poster lijkt de huidige politieke mores kernachtig geschetst. Grillen die burgers!

Zou de poster na de komende verkiezingen kunnen verdwijnen? Zou het straks anders toegaan op het Binnenhof? Zou de politiek naar de burgers gaan luisteren?

Ik heb zo mijn twijfels, dus geniet ik voorlopig maar van de poster die een milde vorm van protest aan de politici in de kamer laat zien. Een vingerwijzing naar hoe steeds meer burgers zich voelen. Gegrild door de politiek. Misschien zelfs wel aangebrand.

Alice © 2010

One thought on “Gegrilde burgers tegenover het parlement

  1. Ha! Ja, die leverde bij tweetn ook al d enodige sarcastisch reacties op :o)
    De juiste poster op de juiste plaats op het juiste moment ;o)

Reacties zijn gesloten.