Oude stijl make up

Ik hou van de jaren dertig, veertig en vijftig. Als het om de mode en styling gaat. De rest is beduidend minder denk ik maar die mode en de stijl die vrouwen (en mannen) uitstraalden vind ik geweldig. Zowel de kleding als de make-up is prachtig. De vrouwen zijn erg vrouwelijk en de mannen mannelijk. Lekker duidelijk allemaal. Het is natuurlijk helemaal in tegenspraak met die andere voorliefde van me voor de androgyne mens. Of toch niet helemaal? Ik ben een fan van Marlene Dietrich vooral in die films waarin ze androgyn en soms rechtstreeks lesbisch in uiterlijk en gedrag is. Het was de eerste vrouw die een andere vrouw zoende in een speelfilm er er zonder gedoe mee weg kwam. Haar kledingstijl was uitdagend en ze maakte volop gebruik van mannelijke kledingstukken. Het was niet alleen haar kleding maar ook haar houding. Het Berlijn in de dertiger jaren schijnt er ook alle ruimte voor gegeven te hebben. De meest iconografische foto is wat mij betreft onderstaande waarbij met een mannelijke ‘wacht maar ik kom je zo versieren’ houding Marlene nonchalant cool staat te zijn en kijkt naar ongetwijfeld een vrouw.

Marlene Dietrich in ‘Morocco’ uit 1930

De make up van de diva is passend bij die tijd. Dunne wenkbrauwen, lichte kleuren, geen donkerrode lippen maar rustige tinten. Een stijl die eind jaren veertig nadrukkelijk verlaten werd en vervangen door uitbundige felle make up. Die rustige stijl onderstreept de vrouwelijkheid op een subtiele manier. Een leuke les voor diegenen die willen experimenteren is in deze video te zien.

In de vijftiger jaren werd alles uitbundig, de kleding, de muziek en dus ook de make up. Tegenwoordig is vooral Dita von Teese (ja ja lekker ondeugende dame maar ik vind haar zo leuk) iemand die tot in perfectie weet hoe je dat uiterlijk uit die tijd kan creëren.

Zo af en toe kan ik mezelf blij maken door lekker los te gaan en een poging te wagen om zowel kleding als looks naar die prachtige dertiger tot vijftiger jaren stijlen te brengen. Gewoon omdat het leuk is.

Alice © 2010