QR-codes, BEEtags en zo meer

De meeste mensen hebben geen idee wat het plaatje hierboven voorstelt. De meeste mensen weten wel wat een barcode is. Het plaatje hierboven is een zogenaamde QR code. Een moderne variant van de barcode waar veel meer mee kan dan met de toch wel eenvoudige barcode die we overal aantreffen. QR codes en varianten er van als de BEEtag komen we steeds vaker tegen.

De grap is dat met een programma op je mobieltje met camera een scan van het plaatje gemaakt kan worden en dat programma daar vervolgens van alles mee kan laten gebeuren. Bovenstaande code is een verwijzing naar de website van de Literaire Salon die ik organiseer in Den Haag en Amsterdam. Het is een url. Het voordeel van scannen en automatisch linken is dat er niets hoeft te worden overgeschreven. Fouten uitgesloten dus. Het is een technologie die inmiddels dus ook voor de consument beschikbaar is gekomen, waardoor een bron van creatief gebruik van deze technologie is aangeboord die zijn weerga niet kent.

De toepassingen zijn in combinatie met internet legio. We zullen steeds meer toepassingen tegen komen waarin een brug geslagen wordt tussen drukwerk of ander grafisch materiaal en internet. Integratie met Web 2.0 ligt voor de hand. Ik kan me voorstellen dat er blogs ontstaan waarin door middel van dit soort grafische codes teksten worden gemaakt, gedichten zelfs.

Sterker nog, dat is er zelfs al. Kijk maar eens hier:

http://2d-code.co.uk/category/asides/

en hier:

en bij de Pet Shop Boys:

en tot slot het gedicht ‘Dichtermij’ van mijzelf:

Wanneer de dichter dicht komt ie dichterbij mij.
 Wanneer de dichter dicht komt ie.
 Komt ie dichterbij mij.
 Dichterbij mij.
 Dichterbij.
 Mij.

Alice © 2010

2 thoughts on “QR-codes, BEEtags en zo meer

  1. Ja ik weet het. Heb ze al eens gezien en ze zijn geweldig.
    Het aardige is dat deze technologie nu eindelijk een beetje mainstream aan het worden is. Zelfs de website van OV9292.nl gebruikt ze nu al om eenvoudig je favoriete reizen op te slaan zonder gedoe van uitprinten of zo.

  2. Bij mij in de buurt hangen al een jaar of zo posters met allerlei gedichten en uitsprraken in QR. Loop een blokje om bij mij en je ziet ze

Reacties zijn gesloten.