Den Haag en de OV chipkaart

Naast fietsen ‘OV’ ik veel tegenwoordig. Sinds mijn oude auto aan de kant staat omdat ik het niet kan veroorloven er in te rijden gebruik ik de oude bekende alternatieven voor de auto. Eerlijk is eerlijk, het bevalt me eigenlijk wel. Hoewel, dat van die OV chipkaart is toch nog steeds wel een gedoe hoor.

Ik leef zoals bekend in Amsterdam terwijl ik in Den Haag woon. Dat betekend dat ik mezelf regelmatig van hot naar her en vice versa transporteer per OV. In Amsterdam is dat prima te doen. Er rijdt een metro langs een aantal voor mij strategische punten en dat schiet lekker op en er zijn gelukkig heel veel OV oplaadpunten in de stad. Eigenlijk is er altijd wel een oplaadpunt in de buurt als ik het GVB moet geloven. De Google OV map staat bomvol met die plekken. Komt bij dat de Amsterdamse trams keihard rijden met als gevolg dat ik als een soort milkshake uitstap maar wel lekker vlot op plaats van bestemming ben. Zelfs de aanleg van die idiote noord-zuid lijn gaat gepaard zonder al teveel omleidingen van trams en bussen.

Maar dan Den Haag. Alles gaat langzaam in Den Haag en in ieder geval de trams. Ondanks de overwegend vrije trambanen sukkelen de HTM trams in vergelijking met de Amsterdamse racemonsters. Een beetje tramrit duurt over gelijke afstand zeker anderhalf keer zo lang in Den Haag. Daarbij is de invoering van de OV chipkaart op typisch Haagse, lees: HTMse wijze gegaan. Het aantal oplaadpunten is schokkend laag zoals de Google OV kaarten kaart laat zien. In totaal zo’n 24 stuks ik me beperk tot Den Haag zelf. Vierentwintig voor een stad met een kleine half miljoen inwoners. Eén oplaadpunt per grof genomen 20.000 inwoners. Kom op zeg.

De grap in Den Haag is natuurlijk ook lijn 3 en 4 inclusief de verkorte 3k en 4k lijnen. Randstadrail dus. In naam metropolisch, in uitvoering hartstikke modern maar een voorbeeld van hoe het ook helemaal mis kan gaan. De trams hebben de eerste jaren uitgeblonken in ontsporingen omdat veel bochten te krap bleken voor het ding. Ze zijn zo ontworpen dat de gangpaden op veel plekken in de tram zo smal zijn dat er met een beetje drukte geen doorkomen aan is en je kunt er ook nog eens alleen maar met een OV kaart in want strippenkaartstempelautomaten (I love scrabble) zitten er niet in, die staan op de perrons. De OV kaart automaten zijn op die lijnen het laatst ingeschakeld en hebben zeker twee jaar de reizigers aangekeken met een grote sticker ‘buiten gebruik’ er op. Komt bij dat de automaten in Den Haag, in tegenstelling tot die in Amsterdam, het met grote regelmaat laten afweten. Grof genomen 1 op de 10 ritjes kom ik in een tram met niet werkende OV automaten. Je kunt er dan eer kaartje kopen in automaat in de tram maar ook die zijn vaker buiten bedrijf dan in bedrijf wat resulteert in een free ride. Mij hoor je daar niet over klagen overigens.

Maar goed, wat me dus wel bijzonder irriteert is dat belachelijk lage aantal oplaadpunten in Den Haag. Bij mij in de buurt is de dichtsbijzijnde zeker twee haltes met de bus verder. Maar dat is niet alles.

Ik dacht bijvoorbeeld slim te zijn en mijn OV kaart thuis via internet op te laden. Aangezien het ding eigenlijk een creditkaart is moet dat simpel zijn en dat is het ook. Tenminste zo lijkt dat. Dus ik ging naar de website van de OV chipkaart, logde in en voldeed aan alle stapjes en invulschermpjes om saldo op die kaart te krijgen. Klaar is Alice dacht ik. Maar niet dus. Het briljante systeem verteld me braaf dat ik de ‘bestelling’ kan ophalen bij – jawel – een ophaalpunt. Dat is op dezelfde plek als dat oplaadpunt (om het simpel te houden zijn opladen en ophalen verschillende zaken) en dus kan ik alsnog op de fiets klimmen en die paar haltes fietsen totdat ik bij het winkeltje ben waar ik mijn ‘bestelling’ kan ophalen. Hoe gemakkelijk… not!

Dan komt er nog bij dat ik deels een nachtvlinder ben en lang niet altijd reis als het dag is. Dat is in Nederland sowieso al lastig maar met een beetje gedoe en heel veel geduld valt er nog wel te reizen in de randstad steden, er zijn gelukkig nachtbussen. Maar je OV kaartje opladen is dan wel een flink stuk lastiger omdat die oplaadpuntjes gesloten zijn. Nog steeds snap ik niet waarom het niet mogelijk is gewoon in tram of bus je kaartje ter plekke op te laden, zo moeilijk kan dat toch niet zijn in deze internet-wereld?

On top of it all. Kom ik vandaag in het Centraal Station bij de NS om mijn ‘bestelling’ op te halen. Zeggen de NS automaten dat er helemaal geen bestelling klaarstaat (terwijl mijn OV kaart notabene van de NS komt). Kom ik even later bij de stations Appie en meldt het apparaat daar doodleuk dat de bestelling er wel staat en opgehaald wordt.

OV-kaart en internet: een lachertje!

Alice © 2010

4 thoughts on “Den Haag en de OV chipkaart

  1. Als je een persoonlijke kaart hebt kun je deze ook automatisch laten opladen. Bijzonder handig, maar denk wel om je banksaldo. Niet kunnen incasseren betekent blokkeren = onderweg stranden = (zonder de kaart) naar een servicepunt (bv station Centraal) om alsnog te betalen en de kaart te laten deblokkeren.
    Wat betreft opladen en ophalen in de bus. Het is al mogelijk bij veel streekbussen van bv Connexxion en Qbus. Officieel moet je wel eerst inchecken, want zonder te betalen mag je de bus niet in.
    Verder kan ik je (bijna) verzekeren dat het snel went. Het uitchecken is in het begin opletten, maar als je het iedereen ziet doen (we blijven kuddedieren) gaat ook dit na twee weken vanzelf. In Rotterdam nu al een jaar verplicht en iedereen weet al niet beter.
    Veel reisplezier.

  2. Komt er nog een tijd dat je gewoon met een identiteitskaart mag reizen.
    Gewoon omdat je in Nederland mag zijn, mag je ook (gratis) reizen met het Openbaar Vervoer in Nederland.

    Persoonlijk erger ik mij aan het aantal OV-chipkaarten.
    GVB-chipkaart met autoload en NS-chip Kortingskaart.
    De combinatie maakt het onmogelijk om in te checken.

    Er is blijkbaar nog veel NAdenkwerk nodig. Terwijl nadenken ook VOORaf kan.

    Op robalberts.punt.nl heb ik vanmorgen een erg enthousiast blog over het OV geschreven.

    Groet uit Amsterdam-ZuidOost van Rob Alberts.

  3. ………………..en onze toeristen snappen er al helemaal NIETS van.
    Heeeeeeeeeeeel “goed” over nagedacht…………….

  4. Het is en blijft een ongelofelijk klotesysteem.

    2 stappen:
    Strippenkaart kopen
    Afstempelen in tram of bus

    4 stappen:
    OV-chipkaart kopen
    OV-chipkaart opladen
    inchecken
    uitchecken

    ‘nuff said.

Reacties zijn gesloten.