Over televisieseries, hate crimes, transgenders en Kate Moennig

Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om er over te schrijven, maar laten kan ik het ook niet. Misschien omdat ik met het onderwerp bezig ben voor het toneelscript waar ik aan werk. Of omdat het onderwerp nog te nadrukkelijk aan mij vastzit. En dat misschien wel altijd zal blijven. Of omdat ik Kate Moennig sinds the L Word een geweldige goeie en mooie actrice vind? Of omdat ik me kan vereenzelvigen met de persoon waar het in de aflevering van Law & Order Special Victims Unit vanavond om ging?

Cheryl Avery, gespeeld door Kate Moennig, in het nauw gedreven door de broer van de man waar ze verliefd op was en die zich na een leven van vernedering en geweld eindelijk verdedigd. Haar vriend pleegde zelfmoord nadat hij er achter kwam dat Cheryl transseksueel was en zijn broer dood gevonden. De broer kwam om het leven na een gevecht met Cheryl die voor haar eigen geluk moest voorkomen dat ze ‘verraden’ werd aan haar geliefde die van niets wist. Een soort complexe hate crime waar een transgender om te voorkomen dat haar leven kapot gemaakt wordt niet anders kan dan zichzelf verdedigen en uiteindelijk als moordenares de gevangenis is moet. In de mannengevangenis vindt een groepsverkrachting plaats, precies waar ze bang voor was.

Het is natuurlijk een televisieserie, een bedachte aflevering van een door Hollywood gemaakte politie en advocatenserie. Toch is het een verhaal dat qua thema en structuur niet snel terug zou vinden wat er voor de Nederlandse televisie gemaakt wordt. Zo vooruitstrevend om dit soort thema’s aan te pakken in een televisieserie zonder dat het meteen een platgetreden verhaal met een overmannelijke transvrouw in de hoofdrol is de Nederlandse televisie niet.

Kate Moennig, die in The L Word een stoere, coole maar ook behoorlijk relationeel onhandige lesbische meid speelde, heeft in de ze aflevering de rol van de transgender vrouw. Ik herkende haar aan haar blik en haar karakteristieke fysiek. Androgyn mannelijk. Dat me dat opvalt zegt waarschijnlijk meer over mij dan over haar maar daar gaat het niet om. Kate speelt de rol op een mooie en integere manier. Nergens wordt de rol een karikatuur, nergens wordt ze de stereotype trans zoals die in veel Nederlandse media geschetst wordt. Het blijft een Amerikaanse serie uiteindelijk gemaakt door Dick Wolf die met grote regelmaat in zijn realistisch gespeelde Law & Order series maatschappelijke thema’s aanpakt. Natuurlijk verloopt de aflevering zoals de meeste afleveringen van de Law & Order Special Victims Unit serie strak volgens het format. Zowel de verhaalstructuur als scèneopbouw en zelfs de muziek zijn in dat format gevangen. Ken je het dan weet je meteen hoe de afleveringen verlopen en kan je je gemakkelijk concentreren op het spel van de acteurs. In deze aflevering van 2003 zet Moennig een kwetsbare vrouw neer die de bekende angst had om haar geliefde te verliezen zodra die te weten zou komen dat ze als man geboren was. Het is een herkenbare angst die op een nette manier wordt gevisualiseerd.  De rest van het verhaal is vooral een hard verloop waarbij uiteindelijk de vrouw het slachtoffer wordt van de situatie. Niet verrassend, wel goed verfilmd.

Los van de acteerprestatie en de mooie regie is het een verhaal dat me raakt omdat er zoveel elementen in verwerkt zijn die me bekend zijn of op zijn minst herkenbaar zijn. Uit eigen ervaring of die van anderen dicht bij me. Gelukkig niet met het geweld in de vorm die in de serie aan bod komt. Maar dat is omdat ik in Nederland woon en tot nu toe geluk heb gehad denk ik dan maar want vanzelfsprekend is dat niet.

Alice © 2010