Self supporting?

Natuurlijk denk ik er al langer over, het bloed kruipt waar het niet gaan kan immers. Eigenlijk wilde ik er niet meer aan beginnen na een historie waarin ik verschillende bedrijven heb gehad. Maar ja, als mijn nieuwe werk bestaat uit het leveren van teksten, boeken, bundels, scripts, het maken van websites en het organiseren van culturele events dan kan ik niet anders dan dat dan maar te doen zoals het hoort. Als free lancer en dus als eenmanszaak. Eenvrouwszaak in dit geval.

Ik zie het niet zitten om weer alles op eigen benen te moeten doen want dat gaat me helemaal niet meevallen. Niet dat ik het rot vind om hard te werken, integendeel. Maar vanuit een situatie van arbeidsongeschiktheid en een financiële startpositie die ronduit negatief is, is de haalbaarheid van welke bedrijfsactiviteit dan ook een hopeloze zaak. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn.

In overleg met het UWV en vooral het werkbedrijf van de gemeente mag ik mezelf vanaf eind juni weer ‘starter’ gaan noemen. Simpelweg omdat ik in een andere sector ga werken dan wat ik tot mijn arbeidsongeschiktheid deed. Geen zakelijke dienstverlening, organisatieadvies of projectmanagement meer maar schrijven, tekstcreatie, organisatie van culturele events en het zorgen voor web presence van creatieven. Kortom, in de organisatie van de kunsten én als kunstenaar. Dat zorgt dat ik ondersteuning ga krijgen vanaf eind half juni. Ondersteuning bij het organiseren van de formele kanten van die eenvrouwszaak én financiële ondersteuning om mezelf een realistische kans te geven bij de start.

Het zal spannend worden maar het is voor mij de kroon op de verandering die ik de laatste jaren heb doorgemaakt. Veranderingen van man naar vrouw, van zelfstandig naar loondienst naar arbeidsongeschikt naar weer zelfstandig, van depressie naar een nieuwe toekomst, van adviseur naar artiest en eventsorganisator, van het hoofd naar het hart, van meelopen in de ratrace naar mijn eigen plekje en weg, van oude media en ICT naar nieuwe media en kunst.

Ik begin er zin in te krijgen, sterker nog: ik popel om te beginnen. Omdat op basis van de regels voor starters vanuit een arbeidsongeschiktheid situatie ik pas in juni de eerste formele stappen mag zetten (aanvragen belastingnummer, inschrijving KvK) heb ik nog even de tijd voor voorbereiding. Bouwen van een website, ontwikkelen van leveringsvoorwaarden, proefprojectjes uitvoeren, maken van marketing materiaal, schrijven van een eenvoudig businessplan en zo meer. Gewoon het traditionele gedoe bij de opzet van een nieuw bedrijfje. Alles om als free lancer op een verantwoorde manier aan het werk te gaan. De eerste zaken zijn er al. De naam, de proefsite, beschrijvingen van wat ik ga leveren en doen én de eerste projectjes op niet commerciële basis zodat ik kan laten zien wat ik kan leveren.

En misschien, heel misschien, ben ik dan over een tijdje weer self supporting. Gewoon omdat ik er niet tegen kan om niet mijn leven in eigen hand te hebben, zowel privé als zakelijk.

Iedereen die tegen lage kosten een mooie website nodig heeft, een tekstschrijver zoekt of ondersteuning wil bij de organisatie van een cultureel event kan me inschakelen. Niet in juni pas, maar nu al. Gewoon omdat ik extra ervaring wil opdoen.

Alice © 2010

4 thoughts on “Self supporting?

  1. Veel plezier, geluk en innerlijke rust gewenst.
    ’t Gaat je lukken, je bent ’n doorzetter!

    Groetjes,

    Frederique

  2. Beste Alice,

    Via twitter volg ik je al een tijdje en natuurlijk lees ik zo af en toe je blogs.
    Hartstikke leuk wat je nu gaat doen. Wens je ontzettend veel plezier en geluk in het opzetten van deze nieuwe activiteit.

    Geniet, José

Reacties zijn gesloten.