Over logo’s

In de loop van de jaren heb ik een serie bedrijven gehad. Bij elk bedrijf is het zo geweest dat ik zelf de logo’s ontworpen heb of in een enkel geval laten ontwerpen. Slechts éénmaal heb ik er een professional bijgehaald. Het was niet lang mijn bedrijf want zelfbedrog zit in een klein hondje – eh – hoekje. De logo’s die ik ontworpen of heb laten ontwerpen staan in de tijd waarin ze ontworpen werden. Hier zijn ze:

NineDotNine bv: de eerste. Mooie gedachte met diepe achtergrond maar te onbegrijpelijk. Iets over buiten de box denken. Zolang terug dat de files niet gevonden zijn. Morgen komt het hierbij te staan.

pso.pro: het ultieme compromis zoals dat in een maatschap ontstaat. Een flut naam met een flut styling omdat iedereen ‘mee moest lullen’.

Xcella bv: het coole logo voor een cool bedrijf. Ontworpen door DBOD, het branding top bureau in Nederland.

It’s alive: het luie logo met dank aan Vistaprint. Een mens maakt fouten nietwaar?

Woordenstorm: de nieuwste, eindelijk volwassen.

Het woordenstorm logo is een uitdaging geweest om te ontwerpen. De gedachten achter dit logo en het resultaat dat je voor je ziet zijn een goed voorbeeld van de manier waarop ik werk.

De naam woordenstorm is de in tekst gevangen verwoording van het proces dat zich in mijn hoofd afspeelt. Een straffe zuidwester met woorden. Het gekozen lettertype straalt de eenvoud uit omdat veel van wat ik doe en maak vooral op de vanzelfsprekendheid van eenvoud berust. De kleuren in het logo (omfloerst rood, gedempt groen, versleten paars en grijs) staan voor nauwelijks verhulde passie, gedempt groen voor actie, emotie maar ook zorg en tot slot paars voor spiritualiteit en mysterie en tot slot grijs omdat de wereld niet zwart-wit is en de nuance van de tussenkleur in het leben een premisse voor geluk is. Kleuren en woorden die bij me passen en me beschrijven. Uiteraard is het symbool van de vulpen achter het woord de essentie waar het om gaat: de woorden, de boodschap en het vangen er van in inkt op papier of het licht van het scherm waar je nu naar kijkt. Het kleine cirkeltje op de w maakt dat de letter er uit ziet als een mens met de armen zo dat de handen omhoog gericht zijn om te ontvangen wat er zich aandient en representeert de manier waarop ik in het leven sta. De vierkante punt onder de S is van geen betekenis, hij past daar eenvoudig omdat er soms een punt gezet moet worden.

Alice © 2010