Ik kwam een tekst tegen en kon het niet laten.

Bij het beluisteren van de American Recordings van Johnny Cash, voor wie ik al van jongs af aan een grenzenloze bewondering koester, kwam ik de song ‘Nobody’ tegen. Dit is de song:

En dit zijn de lyrics:

verse
When life seems full
Of clouds and rain
And I’m full
Of nothin’ but pain
Who soothes my thumpin’, bumpin’ brain?
Nobody

When Wintertime comes
With its snow and sleet
And me with hunger
And cold feet
Who says “Here’s two bits, go and eat”?
Nobody

chorus
Well, I ain’t never done nothin’ to nobody
I ain’t never got nothin’ from nobody, no time
And until I get something from somebody, sometime
I don’t intend to do nothin’ for nobody, no time

verse
When Summertime comes
All warm and clear
And my friends see me
Drawin’ near
Who says “come on in and have a beer”?
Nobody

Well one time when things was
Lookin’ bright
I started to whittlin’ on a stick one night
Who said “Hey! That’s dynamite!”?
Nobody

chorus
Mmmm, I ain’t never done nothin’ to nobody
I ain’t never got nothin’ from nobody, no time
And until I get something from somebody, sometime
I don’t intend to do nothin’ for nobody, no time

chorus
I ain’t never done nothin’ to nobody
I ain’t never got nothin’ from nobody, no time
And until I get something from somebody, sometime
I don’t intend to do nothin’ for nobody, no time

Natuurlijk kon ik het niet laten er een hertaling tegen aan te gooien. Er is nog wat schaafwerk nodig maar het resultaat is wel aardig denk ik. Dit is mijn versie:

couplet
Wanneer ‘t leven bestaat uit één berg shit
en ik er zomaar ergens midden in zit,
wie dempt dan de donder in mijn kersenpit?
Da’s niemand.

couplet
Wanneer de winter komt met sneeuw en slaap
en ik krijg honger en kou in mijn raap,
wie zegt dan ‘hier heb je wat, kom op knaap!’
Da’s niemand.

refrein
Ach, ik deed nooit iemand iets rots aan, echt niemand.
Ik kreeg ook nooit wat poen van niemand, echt nooit
en zolang ik nooit eens iets krijg van iemand ooit
ga ik echt niks doen, niks voor niemand, echt nooit.

couplet
Als de zomer komt en ‘t is lekker hier
en ik heb wel dorst voor een man of vier,
wie zegt dan ‘kom heb je zin in een bier?’
Da’s niemand.

couplet
Vroeger toen het nog goed met me ging
rommelde ik een keer eens wat aan dat ding,
wie zei er toen ‘let op joh, spring!’?
‘t was niemand.

refrein
Mmm, ik deed nooit iemand iets rots aan, echt niemand.
Ik kreeg ook nooit wat poen van niemand, echt nooit
en zolang ik nooit eens iets krijg van iemand ooit
ga ik echt niks doen, niks voor niemand, echt nooit.

refrein
Ik deed nooit iemand iets rots aan, echt niemand.
Ik kreeg ook nooit wat poen van niemand, echt nooit
en zolang ik nooit eens iets krijg van iemand ooit
ga ik echt niks doen, niks voor niemand, echt nooit.

Het haalt denk ik nog niet het niveau van ‘Mijn eigen persoonlijke Jezus’ van Spigt maar het begint te komen denk ik. Er zullen nog wel meer Cash liedjes volgen want de man heeft een absolute goudmijn aan songs nagelaten. Zo toch maar weer kijken naar ‘Walk the line’. Met de muziek keihard.

Alice © 2010