Oranje jurkjes, taalverloedering en huiselijk geweld

Het is weer zover. Er wordt gevoetbald en het Nederlands elftal doet mee met een toernooi dat mensen (vooral mannen) belangrijk vinden. Alsof voetbal iets bijdraagt aan de wereld.

Nu ik het schrijf bedenk ik me dat voetbal inderdaad het nodige bijdraagt aan de wereld. Niet in gunstige zin wat mij betreft maar op een bepaald bedenkelijke wijze. Zo kwam ik vandaag deze poster tegen.

Rammen als er verloren is. Losers.

Het schijnt dat zodra het Nederlands elftal verliest het aantal meldingen van huiselijk geweld toeneemt. Vrouw en kinderen als boksbal om de frustratie van de mannen op uit te leven. De suggestie die de campagne inhoudt doet me rillen en maakt me boos. Alsof het alleen mannen zijn die huiselijk geweld niet schuwen. Maar ook alsof voetbalfrustratie een rechtvaardiging is van het rammen op vrouw en kinderen. Het moet niet veel gekker worden.

O, hoor ik U denken, het is al veel gekker. Neem nu die oranje jurkjes. Kijk, ik heb een pesthekel aan voetbal maar ik hou van vrouwen en jurkjes. Vooral van vrouwen in oranje jurkjes. Het schijnt dat er mannen zijn die dat nu juist verschrikkelijk vinden. Vooral bondsbonzen schijnen allergisch te zijn voor vrouwen in oranje jurkjes. Of misschien alleen voor de oranje jurkjes. Het schijnt dat in de huidige maatschappij sport (en dan vooral futjebol) verheven is boven de wet. Sterker nog, er zijn landen die hun wetten dus aanpassen omwille van de commerciële belangen van de internationale voetbalbond, de FIFA. Diezelfde FIFA die zuid-Afrikanen weet van het terrein in de buurt van het grootste stadion want het ziet er zo slecht uit voor het oog van de wereld al die stalletjes met armoedzaaiers. Dezelfde FIFA die ondanks andere promotieverhalen een wereldkampioenschap organiseert en de promotiespulletjes vervolgens laat maken in Azië. Want stel je voor dat die zuid-Afrikanen iets verdienen aan dat kampioenschap.

En dus worden er vrouwen in oranje jurkjes opgepakt en in de gevangenis gegooid omdat ze oranje jurkjes dragen. Los van de guerillamarketing truuk van Bavaria is er simpelweg niets anders aan de hand dan een groepje vrouwen die in de nationale kleur hun elftal aanmoedigen, trots op hun uiterlijk zijn en dat in de strijd gooien. Niks mis mee. Maar eerlijk is eerlijk, als die zuid-Afrikanen zo graag overheerst worden door de neokoloniale FIFA, als ze zich zo graag laten knechten door het geld van het voetbal, laten ze dan consequent zijn. Dus ook oranje jasjes en broeken verbieden, en blauwe en gele en groene en rode en witte. Zodat bij alle volgende wedstrijden het publiek niets anders rest dan poedelnaakt plaats te nemen op de tribunes van het meest onsportieve en moreel failliete voetbaltoernooi ooit gehouden. Dus hierbij stel ik voor dat alle landen waar in de komende decennia een wereldkampioenschap wordt georganiseerd het volgende artikel in hun wetboeken opnemen om de kleurdiscriminatie te bestrijden:

Artikel 1 FIFA kledingvoorschrift
Het is een ieder verboden om kleding te dragen in welke kleur dan ook die verbonden is aan een deelnemend land. De enige toegestane ‘kleuren’ zijn: kleurloos of huidskleur naar keuze. Een ieder die dit verbod overtreedt kan veroordeeld worden tot een half jaar eenzame opsluiting.

Lieve mensen van de FIFA, als jullie bestaan, doe normaal! Verkracht de sport en de sportbeleving van al die mensen die wél geven om het voetbal als sport niet langer. Houdt je verre van idiote regelgeving, dam de commerciële belangen in. Leer bescheidenheid. Want, zoals al in bijbelse tijden gesteld werd: hoogmoed komt voor de val.
Lieve oranjesupporters, als jullie het begrip solidariteit nog kennen, ga naar de zuid-Afrikaanse ambassade wanneer er een veroordeling voor de meisjes in hun oranje jurkjes aan de orde is. Kom allemaal gekleed in oranje jurkjes en neem FIFA vlaggen mee om te verbranden.
Lieve brouwer Bavaria, toon lef. Laat je directie afreizen naar zuid-Afrika met als doel een gevangenenruil. Ruil de dames in en ga zelf in de zuid-Afrikaanse bak zitten. Immers, jullie zijn gevangen door commercieel belang en zei door een regering die het spoor volledig bijster is.
Lieve vrouwen van zuid-Afrika, Nederland, Argentinië en alle andere deelnemende landen, draag oranje jurkjes naar alle wedstrijden. Massaal, met zijn allen. Zorg ervoor dat de zuid-Afrikaanse FIFA-polisie en de gevangeniswezen, de toestroom van vrouwelijke kledinggevangenen niet meer aan kan.

Eindelijk iets moois bij het voetbal en dan mag het niet van de FIFA…

Het gedoe rond die oranje jurkjes en het onbeschaamd uitmelken van de plaatselijke bevolking, het bedriegen van honderden stewards door ze nog geen twintigste deel te geven van het inkomen dan hun is voorgespiegeld en ga zo maar door. Het ergste van al is dat door het vermaledijde wereldkampioenschap (dat economisch niet meer dan een eerste en tweede wereld kampioenschap is) onze mooi taal verkracht wordt. Er komen voetbalwoorden bij. Helaas. Taalverrijking kan ik die woorden niet noemen. ‘Vuvuzela’ is gewoon Afrikaans voor roeptoeter maar zal wel landen in de van Dale en ‘bavariameisjes,’ nou ja, you wish. Eigenlijk vind ik stiekem die bavariameisjes juist heel erg leuk. Doe mij er ook maar eentje. Niet zo’n te strak jurkje want mijn lijf kan dat niet echt hebben maar wel zo’n bavariameisje want dat kan mijn lijf juist wel hebben. Inclusief de gilletjes en de giechels.

Maar goed, het ging over taalverloedering in plaats van sportverzustering. Het punt is een beetje dat ik de meeste voetbalwoorden anders hoor dan ze bedoeld zijn. Mijn hersenen werken simpelweg anders. Zo zijn ‘voetbalvrouwen’ doorgaans wel rond maar niet samengesteld uit vijf- en zeshoekige lapjes leer. Vuvuzela klinkt mij eerder als een dans in de oren dan een ordinaire toeter. Zo zullen er denk ik weinig mensen zijn die FIFA als afkorting kunnen verklaren en voor mij klinkt het als een verbastering van Fyffes, een bananenmerk. In die zin kan ik via associatieve weg nog wel iets pogen te verklaren maar daar zal ik maar niet al te ver op doorgaan. Een bavariameisje is in mijn hoofd een meisje uit Beieren in een koket Dirndl jurkje, geen loops hitje in een te strak oranje jurkje. Ik begrijp gewoon niet zoveel van dat deel van de samenleving dat het nodig vindt om naar aanleiding van een sportfeestje van de wereldwijde economische elite woorden te verzinnen.

Als het aan mij ligt wordt dat hele voetbalfeestje in de ban gedaan. Het geld dat er aan uitgegeven wordt doneren we dan aan de bevolking van Afrika en aan de Taal Unie. Opdat we ervoor zorgen dat onze zo mooie taal niet nog verder verknalt wordt. Een deel van het geld wordt gebruikt om te procederen tegen die idioten die de vuvuzela bedacht hebben. Mocht er nog wat overblijven dan kan dat besteed worden aan het volgende wereldkampioenschap Korfbal. Gewoon omdat dat tenminste nog een sport is met een mooie balans tussen de vrouwelijke en mannelijke sporters.

‘Taalwonder’ van Gaal

O, enne, ik weet dat het me niet staat maar heeft iemand een Bavariajurkje voor me?

Alice Verheij © 2010