De rode baret

NB Opnieuw gepubliceerd, nu met een registratie van het lied tijdens een repetitie. Samen met Max Douw is er muziek gecomponeerd voor dit lied. Een ruwe opname van het resultaat is hier te beluisteren.

Later dit jaar is er een gedenkdag. Een transgender gedenkdag. Ter voorbereiding heb ik een liedje geschreven opgedragen aan de, voor zover bekend, laatste vermoorde vlinder in Nederland. Gewoon omdat ik op tijd iets passends beschikbaar wil hebben en in de hoop dat dit jaar Den Haag wordt aangedaan door de tribe. Hopelijk komt er een gelegenheid om het ten gehore te brengen zodra er passende muziek voor is geschreven. Die muziek komt er in ieder geval.

Het lied gaat over een man of vrouw, geen mens zal het ooit weten en dat hoeft ook niet, die ik jaren bij de bus tegenkwam. Soms extravagant gekleed. Zoals in die ene winter waarin we bijna dagelijks de busrit deelden. In een rode jas met een rode baret, een strakke zwarte broek en koket rood truitje. Wat verlangde ik er toen naar om het lef te hebben van dat mooie mens. Later, veel later, kreeg ik die lef en werd ik wie ik altijd al was. De korte ontmoetingen met deze imposante vlinder hebben zeker invloed gehad op het ontstaan van mijn tweede leven.

De rode baret

Zonnig Voorburg boog.
De straten dansten als
jij er over bewoog
als in een Weense wals.
Rode baret op je oor.
Een rode jas met glans.
Statig ging jij me voor,
soepel als in een dans.

Je bent geen vrouw maar ook geen man,
je bent jij omdat het kan.
Je bent geen vrouw, je bent geen man,
je bent jij omdat dat kan.

Jaren zag ik je lopen,
herkende mij in jou.
Durfde zelfs te hopen
en zwoor mezelf trouw.
Rode baret op je oor,
in rode jas met glans.
Statig ging je er voor
en ik greep ook mijn kans.

Ik ben geen vrouw maar ook geen man,
ik ben ik omdat het kan.
Ik ben geen vrouw, ik ben geen man,
ik ben ik omdat ik dat kan.

Donker Den Haag boog
de straten huilden omdat
jij niet meer bewoog,
kapot gemaakte schat.
Rode baret van je oor.
Rode jas, bebloede glans.
Op ’t Spui ben je vermoord
en ontsprong daar niet de dans.

Je was geen vrouw maar ook geen man,
jij was jij totdat ’t niet kon.
Ik ben geen vrouw, en ook geen man,
ik ben ik en weet niet waarom.

Je was geen vrouw maar ook geen man,
jij was jij totdat het niet kon.
Ik ben geen vrouw, ik ben geen man
en ik wou dat het anders kon.

Zonnig Voorburg boog.
De straten dansten als
jij er over bewoog
als in een Weense wals.
Rode baret op je oor.
Een rode jas met glans.
Statig ging jij me voor,
soepel als in een dans.

Tekst: Alice Verheij, muziek: Max Douw
© 2010, Alice Verheij

8 thoughts on “De rode baret

  1. Ik vind het ook een mooi en ontroerend lied. Erg passend bij de gedenkdag.

  2. Jazeker, misschien dat je haar kent: Anke van den Berg. Zij was ook aanwezig op de BiTransdag vorig jaar juni.

    Groet,
    Renate

  3. Goed nieuws Alice,

    Afgelopen donderdag hebben COC Haaglanden en TNN, vertegenwoordigd door de coördinator van de Transgender Gedenkdag, afgesproken om de Transgender Gedenkdag dit jaar in Den Haag (de Internationale stad van Vrede en Recht) te houden en wel op zaterdag 20 november. Ik denk, eigenlijk ik weet wel zeker, dat er in het programma ruimte is, om met dit lied stil te staan bij dat verschrikkelijke gebeuren in maart 2007. Uitgerekend op de dag dat ik werd opgenomen werd in het VUmc. e

    • Hoi Renate,

      Ik treedt samen met Max Douw graag op. Het lied is een onderdeel van ons gezamenlijke programma dat we aan het schrijven zijn en is zowel voor Max als ik heel dichtbij onze eigen ervaring. Beiden kenden we de persoon waarom het gaat, beiden op een vergelijkbare manier zonder het van elkaar te weten. Max en ik hadden behoefte om een lied als monument te maken.
      We vinden het belangrijk om het juist de 20e dit ten gehore te brengen en zijn aan het kijken of dat op het Spui kan gebeuren in de hal van het gemeentehuis.

      Heeft die coördinator ook een naam overigens?

      groet,
      Alice

  4. Alice, je bent GGGGGGGGOOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEED, keigoed, steengoed en alles wat je maar bedenken kan qua goed zijn in het schrijven van teksten. (en de rest ook hoor!)xx

    • @helena
      De tekst was niet goed genoeg hoor. Probleempjes met het metrum, op onderdelen niet direct genoeg en nog niet lekker zingbaar. Allemaal aangepast in de huidige versie. Er is zelfs al rudimentair muziek onder gezet door me.
      Dit weekend probeer ik het in te zingen / spelen.
      Later deze week aan de slag met Max, de zanger/pianist/kleinkunstenaar om het echt goed te maken.

Reacties zijn gesloten.