Rot ervaring in stamkroeg

Het was de 36 jarige neef van de huidige eigenaar. Deze heeft me gebeld en was laaiend. Er is een kroegverbod voor een paar maanden. De jongen bleek er ook te werken in de keuken en is nét niet ontslagen. Dat had ik ook niet gewild overigens. Wel heeft hij een zware waarschuwing gekregen. Vanmiddag ben ik langs gegaan en heeft hij in een gesprek omstandig zijn excuses aangeboden die ik geaccepteerd heb. Hij had geen goed woord vor zichzelf over en was heel klein geworden.
Iedereen in de kroeg staat achter mij en voorzien van bloemen en heel veel lieve steun van de mensen is me gevraagd om toch vooral te blijven komen. Een volgende keer, mocht dat ooit gebeuren, is het beleid dat de dader per direct verwijderd wordt. Waarmee Mondriaan serieus moeite wil doen om toch vooral een gay/trans-friendly kroeg te blijven of worden.
Het is goed zo wat mij betreft.

Al sinds ik in Den Haag woon ga ik naar Brasserie Mondriaan. Iedereen kent me daar en ik ga er met veel plezier naar toe. Met zoveel plezier dat ik zelfs vanavond besloot maar niet alleen thuis te blijven maar de gezelligheid op te zoeken. Nou dat pakte dus slecht uit.

Een goed deel van de avond heb ik met de andere stamgasten doorgebracht in een prima sfeer ondanks de geregelde irritante opmerkingen van één van de gasten die ergens aan een tafeltje achter me zat. De man wist dat ik een vrouw met een transseksuele achtergrond ben en probeerde me lange tijd uit de tent te lokken. Het personeel waarschuwde hem ermee op te houden maar dat gebeurde niet.

Tegen het einde van de voetbalwedstrijd werden de opmerkingen en beschimpingen erger en uiteindelijk begon meneer een rottig en beledigend liedje te zingen op een manier dat ik en de mensen direct naast mij het konden horen. Ik vroeg hem ermee op te houden maar dat weigerde hij en begon me nog nadrukkelijker te beledigen. Toen ik het personeel vroeg om de man te verwijderen was de reactie niet veel meer dan de opmerking dat dit gevolgen voor hem zou hebben. Maar hij bleef wel in de zaak. Ik kon het niet langer aanhoren en mijn avond was grondig verpest. Uiteindelijk ben ik verdrietig en gekwetst naar huis gegaan.

Toch zinde de oplossing om aan het kortste eind te trekken me niet. Het was weliswaar verstandig omdat ik het liefste de klootzak een ongelooflijke opdonder had gegeven maar zin in een kroeggevecht had ik niet. Aan de andere kant vond ik dat ik het er niet bij moest laten zitten. Eenmaal thuis heb ik een melding gedaan bij het Meldpunt Discriminatie in Den Haag (dat kan gelukkig gemakkelijk via Internet) maar niet eerder dan nadat ik Brasserie Mondriaan had gebeld en de naam van de betreffende idioot had gevraagd en gekregen. Het personeel zit in de maag met het voorval en doordat ik de zaak uit liep was de avond, zo hoorde ik, voor iedereen acuut afgelopen. De sfeer zou goed naar de kloten zijn toen ik belde en inderdaad hoorde ik niemand meer op de achtergrond.

Er is nu dus een melding met naam en toenaam gedaan en de uitbater heeft toegezegd alle medewerking te geven aan de klacht. Waarmee ik kan zeggen dat ze gelukkig achteraf juist handelen. Jammer dat dat niet gebeurde op het moment dat het eigenlijk moest. De enige reden waarom het niet op geweld is uitgelopen is omdat ik zelf gedeëscaleerd heb en naar huis ben gegaan omdat ik dat verstandig vond. Maar eigenlijk had ik er liever op geslagen. De melding is door het meldpunt discriminatie in behandeling genomen en ik laat onderzoeken in hoeverre publieke beschimping en discriminatie wegens geslacht strafbaar is. Omdat ik overal hoor dat homogeweld toeneemt (en mogelijk het transgendergeweld ook) kies ik er voor om in dit geval door te zetten, juist omdat de betreffende meneer het nodig vond me nadrukkelijk uit te dagen en doorging met beschimpen.

Mijn gevoelens zijn divers. Aan de ene kant voel ik me strijdbaar omdat ik het personeel achter me heb gekregen (tenminste dat zeggen ze) en aan de andere kant voel ik me bijzonder gekwetst en erg verdrietig. Het fijne gevoel dat ik bij Brasserie Mondriaan had is in één klap verdwenen en ik betwijfel op dat nog terug komt. Aangezien de dader dezelfde achternaam heeft als de eigenaar van de zaak en hij al lang in de zaak komt is er natuurlijk gerede kans dat hij familiebanden met de eigenaar heeft. Toch zal dat me niet weerhouden om deze meneer net zo publiekelijk als transfoob en discriminerend te brandmerken als hij mij beschimpt heeft. In de zaak heeft hij het in ieder geval behoorlijk verbruid nu. Ik twijfel er wel over of ik me nog wel zal laten zien daar en als dat al gebeurt en deze meneer komt de zaak in zal ik in ieder geval direct weg gaan.

Ik neem het personeel natuurlijk niet kwalijk dat er een idioot in de zaak is. Maar ik had wel een duidelijker optreden verwacht en bij het doorzetten van de beschimpingen verwijdering van deze kerel. Jammer genoeg, misschien wel gelukkig, heeft men te weinig ervaring met dit soort situaties waardoor het resultaat was dat mijn avond naar de knoppen ging.

Het is niet goed natuurlijk maar ik heb zin in een potje ‘transfoben rammen’.

Alice Verheij © 2010

10 thoughts on “Rot ervaring in stamkroeg

  1. ‘Transfoben Rammen’, lijkt me wel leuk, als we met velen zijn natuurlijk. Mooie blog, Lara.

    • ik ben tegen geweld in welke voor en tegen wie dan ook.
      Transfoben rammen vind ik niet zo’n goed idee.
      Belachelijk maken is wel goed genoeg denk ik.

  2. Als het de broer van de eigenaar is, dan sturen ze hem niet weg. Maar ik vind dat je het goed hebt aangepakt.
    Gewoon weggaan. Familie van de eigenaar? Misschien is het de eigenaar zelf wel. Hoe dan ook, het is een persoon die op dit moment niet goed in zijn vel zit. Waarschijnlijk liefdesverdriet heeft of iets dergelijks, en op iets in gaat in hakken waarvan hij denkt dat het nog lager op de sociale ladder staat dan hij. Jammer dat hij de sfeer zo verpest maar het is een meelijwekkend figuur. Ik denk niet dat de man dit deed omdat hij zo trots was op zichzelf.

    Ik ben trots op je dat jij jezelf zo kwetsbaar opstelt en naar plekken gaat waar dit kan gebeuren en dan ook nog zo lang blijft hangen. Ik kom niet op zulke plaatsen en ik ben weg bij het eerste teken en ben er twee weken ziek van. Dus, wat ben je toch een stoer wijf!!!

  3. 10.000xxxx (genoeg?) en weet dat er zo heel veel mensen net zoals ik ECHT van je houden om wat je als MENS bent.
    Gelukkig was IK er niet bij, want IK ga altijd heel erg gemeen terugdoen.

  4. @vreer thanks! x
    Ik ga inderdaad aangifte doen. Ik ben er vrij zeker van dat bij navraag degene die de verantwoording voor de zaak droegen op dat moment mijn verhaal zullen bevestigen. Het punt is dat ze niet verwacht hadden dat ik weg zou gaan maar ze zijn behoorlijk boos op deze Dennis Mondriaan. Er is me toegezegd dat ze mijn lezing bevestigen. Ik heb het ook direct vastgelegd natuurlijk.

    Ofwel: don’t fuck with Alice, she might become (a) Malice!

    I’ll survive. Het was nu slechts intimidatie en met woorden.

  5. Ik zou aangifte doen morgen. En checken of andere aanwezigenstamgasten bereid zijn zich ook uit te spreken. Het personeel zou het met je eens zijn. Vuurproef heet zo iest (voor hen)

    {{alice}}

  6. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx zo genoeg???? Er zijn zoveel mensen die echt heel veel om je geven.
    En één zo een pest-joch zal zelf wel gefrustreerd zijn of i.d.

    • Jaja. Maar ik ben ook gewoon behoorlijk boos hierover. Die zaak is een plek waar ik heel vaak kom en tot nu toe met plezier. Maar hij heeft het bij de verkeerde gedaan. Deze dame pikt dit namelijk niet en dus is er een melding gedaan bij het meldpunt discriminatie en morgen bij de politie. Deze ‘meneer’ gaat hier nog wel het nodige van horen als het aan mij ligt. Ik ga niet meer opzij voor dit soort lieden, hoogstens om geweld te voorkomen maar dan heb ik andere manieren om hem op zijn nummer te zetten.

  7. Dank je Lucas.
    Je zult begrijpen dat ik me zwaar klote voel.

    Overigens heb ik melding gedaan bij het meldpunt discriminatie tegen Dennis Mondriaan, de mafketel waar het om gaat. Morgenochtend volgt melding bij de politie.

  8. Wat klote weer.. Als ik jou was had ik al lang een vuvuzela in z’n *ja daar* geduwd. Als ik aangenomen ben op m’n nieuwe school gaan we naar een bar waar ’t gezellig is!🙂

Reacties zijn gesloten.