Voor mijn moeder

Vandaag is mijn kindertijd voorbij.

Het mag dan zijn dat ik mezelf volwassen vind
maar ik ben nog steeds gewoon jouw kind.
Ik zie je blik als ik je haren streel of nagels knip
een onverwachte trilling van je bovenlip
wanneer je me zacht laat weten dat deze morgen
het mijn beurt is om voor jou te zorgen.

Vandaag is mijn kindertijd voorbij,
vandaag ben jij een kind van mij.
Vandaag was ik je handen en kam je haar
en denk ach kwam die morgen maar
dat zoals jij wilt ik je kan laten gaan
uit dit lief maar lijdend leven vandaan.

Het zal zo zijn dat ik nog steeds een toekomst zie
plannen maak en dromen droom en die
ik met de lust in mijn leven toch na blijf jagen
terwijl de jouwe nu bestaan uit gelijke dagen.
En je me zacht laat weten dat ook deze morgen
het mijn beurt is om voor jou te zorgen.

Vandaag is mijn kindertijd voorbij,
vandaag ben jij een kind van mij.
Vandaag was ik je handen en kam je haar
en denk ach kwam die morgen maar
dat zoals jij wilt ik je kan laten gaan
uit dit lief maar lijdend leven vandaan.

Het kan ook zijn dat het zo moet eindigen mam,
jij afhankelijk van je eigen kind en dan
tevreden zijn met een glimlach en een blik
een oude zieke vrouw in bed, een kam en ik.
En ik zacht je weer laat weten dat deze morgen
het mijn beurt is om voor jou te zorgen.

Vandaag is mijn kindertijd voorbij,
vandaag ben jij een kind van mij.
Vandaag was ik je handen en kam je haar
en denk ach kwam die morgen maar
dat zoals jij wilt ik je kan laten gaan
uit dit lief maar lijdend leven vandaan.

Vandaag is mijn kindertijd voorbij,
vandaag ben jij een kind van mij.
Vandaag was ik je handen en kam je haar
en bedenk ineens ach gelukkig maar
kan ik nu nog even bij je langs gaan
nog even met je lachen en naast je staan.

Alice Verheij © 2010