Ziekenhuis komt terug op besluit

Gisteren heb ik op deze plek een stuk geplaatst over de dreigende ongewenste verplaatsing van mijn stervende moeder van het ziekenhuis waar zij ligt naar een hospice. Het stuk is ook verstuurd naar het de afdeling Maatschappelijk Werk en een lid van de Raad van Bestuur en om de druk te verhogen naar de plaatselijke krant. Op Twitter is er stevig gereageerd en hebben de nodige mensen hun adhesie betuigd waarvoor dank.

Vanmorgen heb ik contact gehad met de patiënten vertrouwenspersoon van het ziekenhuis. Direct werd mij verteld dat mijn mail in het ziekenhuis intern uitgebreid was besproken en de verantwoordelijk arts besloten heeft dat de geplande verplaatsing niet door zal gaan. Ik en de rest van de familie, en zeker mijn moeder die nu niet meer voor zichzelf kan spreken, zijn hier blij mee.

Vandaar dat ik het ziekenhuis bedank voor het terugkomen op het gisteren genomen besluit zodat mijn moeder conform haar laatste wens nu in alle rust kan overlijden in de liefdevolle en zorgzame handen van de uitstekende verpleging op de 9e etage van het Haga ziekenhuis. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is een mooi en waar gezegde.

Tegen iedereen die mij en de familie een hart onder de riem heeft gestoken spreek ik hier mijn welgemeende dank uit.

Alice Verheij

8 thoughts on “Ziekenhuis komt terug op besluit

  1. lieve Alice,
    mijn reactie was niet als kritiek bedoeld; sorry als dat zo is overgekomen.
    Fijn dat alles is opgelost naar jullie wens (dat is het belangrijkste).
    lieve groet

    • Lieve Mary,
      ik heb je reactie ook niet als kritiek opgevat hoor. Integendeel. Mijn antwoord was er vooral op gericht om duidelijk te geven over de situatie gisteren. Het is fijn dat het zo is opgelost uiteindelijk. Een mogelijk scherpe toon in mijn reactie zal eerder te maken hebben met mijn emotie over het onderwerp dan over de inhoud van je reactie.

      Lieve Fré,
      het vervelende was vooral dat die afstemming er wel was maar dat desondanks de betreffende artsen hun beslaat namen tegen de wens en gevoelens van mijn moeder, zus en mij in. Zich verschuilend achter ‘beleid’. Een argument dat doorgaans door mensen in een organisatie gebruikt wordt als andere concrete argumenten niet meer voorhanden zijn. Gelukkig is men op hun schreden teruggekeerd.

      Alice

  2. Ja, dit lijkt inderdaad de beste oplossing. Overigens snap ik het ziekenhuis niet om met zo’n besluit te komen… Als men ’t met even met jullie hadden afgestemd was het hele gedoe niet nodig geweest…

  3. Lieve Alice,
    Fijn dat dit is opgelost naar jullie wens. Wij werden destijds ook voor die keuze gesteld en hebben, ondanks de geweldig lieve verzorging in het ziekenhuis, gekozen voor het hospice. Het beste wat we in haar allerlaatste levensfase hebben kunnen doen.

    Ik hoop dat je moeder vredig en waardig afscheid kan/mag nemen van het leven. Sterkte, meid

    • Het gaat niet om de keuze voor wel of niet een hospice. Het ging er om dat mijn moeder wilde dat er niet meer met haar gesold werd en dat ze dus op deze kamer wou blijven. Haar wens dus. Verplaatsen zou trouwens extra pijn opleveren.

      Ik heb niets tegen een hospice, maar toen het nog kon en mijn moeder wel wou weigerde het ziekenhuis en nu ze bedden nodig hadden wilden ze alsnog verplaatsen terwijl mijn moeder niet meer wou.

      Het is nu opgelost en dat is het belangrijkste.

  4. We moeten in dit leven vechten voor elke vierkante meter en en als je een vrouw bent mag je er niet eens boos bij kijken, want dan ben je een bitch.

    • Dat is misschien zo maar zal mijn nooit weerhouden te doen wat ik nodig vind om te doen. Dit is in ieder geval gelukt en daarmee is verder onnodig lijden voor mijn moeder voorkomen, waar ik heel gelukkig mee ben natuurlijk.
      De ademhaling is erg zwak geworden, het zal niet lang meer duren.

Reacties zijn gesloten.