ASR verzekeringen stigmatiseert transgenders.

Wellicht ken je de posters van ASR verzekeringen die de wachthuisjes van het OV in Nederland sinds enige tijd sieren. Posters waarop een travestie staat afgebeeld met de begeleidende tekst: ‘Wij zeggen zij als hij dat wil’.

ASR is een verzekeringsmaatschappij die als ik het wel heb vroeger van Fortis was. Ik heb er zelf verzekeringen lopen. De zomercampagne die ze voeren moet de boodschap van tolerantie en flexibiliteit uitdragen. Maar ik neem er aanstoot aan en ik zal uitleggen waarom.

Op de poster van ASR staat een als vrouw verklede man. Slecht opgemaakt zodat het vooral erg duidelijk is dat we met een travestiet te maken hebben. Het moet blijkbaar duidelijk zijn dat we te maken hebben met iemand die zich als vrouw voordoet, waarbij dat niet helemaal lukt en waarbij ASR zo lief is om die persoon dan toch maar als ‘zij’ aan te spreken. Uit tolerantie en beleefdheid maar gegeven de manier waarop deze persoon is afgebeeld dus niet omdat men die persoon ook vrouw vindt. Nee ze noemen hem een zij. Het blijft een hij.

Nu is het zo dat travestieten in overgrote meerderheid in het dagelijks leven gewoon als man gekleed gaan en leven en de situatie dat een verzekeringsmaatschappij die persoon dus als vrouw zou moeten behandelen eigenlijk niet voorkomt. Wat echter wel voorkomt is dat er andere transgenders zijn, bijvoorbeeld transseksuele vrouwen als ik, die niet een verklede man zijn maar een vrouw die een geslachtscorrectie ondergaan heeft. Vaak zelfs medisch maar soms ook slechts maatschappelijk.

Transseksuele vrouwen zijn geen mannen die zich verkleden in vrouwenkleren, het zijn geen travestieten. In de maatschappij echter worden zij wel regelmatig door mensen als zodanig behandeld en aangesproken. Tegen hun zin en op soms uiterst discriminerende wijze. Recent heb ik nog een dergelijk akkefietje meegemaakt. Veel mensen weten het onderscheid niet te maken tussen travestie en transseksualiteit en dus komt het voor dat mensen onterecht transseksuelen zien als mensen die zich als iemand van het andere geslacht gedragen maar dat niet zijn.

Zo ongeveer als ASR met de poster dus laat zien. En dat klopt niet. De poster van ASR stigmatiseert transgender vrouwen die niet aan travestie doen maar die blijkbaar door ASR wel worden gezien als man omdat ze wellicht zich niet perfect als vrouw presenteren. Voor de snelle blik kan iemand dan een travestiet zijn maar is dat dus niet. ASR is dan zo ‘tolerant’ om die persoon dan toch maar gewoon als mevrouw te behandelen. Maar menen doen ze het niet want indachtig hun eigen postercampagne is het nog steeds een ‘hij’.

Daarmee richt de ASR campagne schade aan de emancipatie van transgenders en in het bijzonder die van transseksuele vrouwen aan. Ze bereiken het tegendeel van wat ze pretenderen uit te dragen want ze onderstrepen dat het blijkbaar maatschappelijk aanvaardbaar is iemand als man te blijven ervaren. De vrouw in kwestie blijft in het oordeel dat de ASR poster impliceert een ‘verklede vent’. Die stigmatisering zit me ernstig in de weg. Niet alleen op grond van mijn eigen emoties maar ook op grond van die van vrienden die me een mening over die poster vroegen en zich ergerden aan het opgeroepen beeld en op grond van die van mijn kinderen die ronduit kwaad werden toen ze de poster zagen hangen.

Maar er is meer. Op de bushalte recht voor de deur van PsyQ in Voorburg, een instelling die op die vestiging ook transgenders begeleid in hun integratie in de voor hun vaak vijandige samenleving hangt ook zo’n poster. Op zo ongeveer de slechtste plek die je maar kunt bedenken. De mensen die met alle moeite die ze al door hun genderidentiteit moeten ervaren daar voor begeleiding komen worden ongevraagd geconfronteerd met een voor hun traumatische stigmatisering van mensen als zij zelf.

Het maatschappelijk beeld rond transgenders is slecht. Men weet amper het verschil tussen travestie en transseksualiteit en van transseksuelen spreekt men in termen van ‘omgebouwde mensen’. Zeer regelmatig is dat de terminologie die gebruikt wordt in media en in persoonlijke contacten. Die terminologie is grievend, de wijze waarop een groot deel van de maatschappij omgaat met transseksuelen is bedroevend slecht. De campagne van ASR maakt het er niet beter op.

Ik maak grote bezwaren tegen het om commerciële doelen misbruik maken van gender gerelateerde uitingen ten kostevan een groep die het in de samenleving sowieso al te verduren heeft. Ik maak bezwaar tegen de campagne van ASR die ik als grievend en stigmatiserend ervaar. Ik ben daar niet alleen in. Maar omdat ik tot op heden nog nergens een initiatief heb gezien om deze posters te laten verwijderen roep ik iedereen op die met mij vindt dat er sprake is van (mogelijke) stigmatisering van de kwetsbare groep transgenders omwille van een commercieel doel zich te melden.

Meldt je bij TNN, het Transgender Netwerk Nederland of bij mij zodat in plaats van een individuele klacht door mij er een gezamenlijke klacht kan worden ingediend bij de reclame code commissie en desnoods bij het meldpunt discriminatie. Ik vind dat deze posters uit het straatbeeld moeten verdwijnen. Ik voel me gekwetst door ASR Verzekeringen en ervaar hun poster als een negatieve uiting rond genderdiversiteit. Niet omwille van de boodschap maar omwille van de combinatie van de tekst met de vormgeving van de poster die, en daar is genoeg bewijs voor, in de huidige maatschappij foute associaties oproept ten koste van mensen als ik.

Ik doe er liever via een klacht bij de juiste instanties wat aan dan dat ik met een bus roze verf tijdens de Gay Pride de posters roze te schilder of van mijn part in alle kleuren van de regenboog. Maar het is een beslist aanlokkelijk idee om komend weekend de verfroller ter hand te nemen en dat nu juist wel te doen.

Vind je ook dat deze ASR campagne moet stoppen? Mail TNN op info@transgendernetwerk.nl of mij op alice.schrijft@xs4all.nl. Je kunt ook een klacht indienen bij de reclame code commissie. Ik ga dat in ieder geval aanstaande vrijdag doen in de hoop dat ik dat niet alleen hoef te doen maar dat er meerdere zijn die deze klacht mede onderschrijven.

Uiteraard is dit al gebeurt:

Alice Verheij © 2010

11 thoughts on “ASR verzekeringen stigmatiseert transgenders.

  1. Een poster als deze zet mensen niet tot nadenken aan. En een relatie met een paspoortdiscussie zie ik al helemaal niet. Contraproductief is wat mij betreft het woord.
    Trouwens een travestiet zal toch zeker geen ander geslacht in zijn paspoort willen zien?
    Het gaat mij er om dat ik nu juist van die gedachte af wil dat mensen iemand als een verklede man zien. Gegeven wat de mensen van dit soort dingen afweten is dat nl. een idee dat veel mensen toch echt hebben, ook bij transseksuele vrouwen en transgenders. Voor veel mensen is er geen verschil met travestie. Mensen denken over dit soort dingen doorgaans niet al te ver door.

  2. In alle eerlijkheid had ik bij de poster een dubbel gevoel. De ene kant is de kant die jij beschrijft, de andere kant was: “zou het nu -echt- zo slecht zijn voor de beeldvorming? Of zou het ook zo kunnen zijn dat meer mensen na gaan denken over wat er nog aan transgender-zijn anders moet dan het nu gaat en kan het ons ook helpen in -bijvoorbeeld- discussies over M/V in paspoorten waar ook een liberaler beleid over ‘wij zetten in het paspoort wat u wilt, ook als wij u als een verklede man zien terwijl u zichzelf als vrouw ziet/voelt’?”

  3. De frustratie zit je wel erg hoog hè. Het is maar een poster hoor. Denk je nou echt dat Nederland wakker ligt van deze poster? Alle argumenten die jij erbij haalt schieten echt z’n doel voorbij en hebben totaal niets meer met de gedachte achter deze reclame te maken. Het maakt ASR namelijk niet uit wie je bent of wat je doet en hoe je eruit ziet. Iedereen is welkom en als hij met zij wil worden aangesproken (of andersom) dan kan dat maar alleen als hij/zij dat wil.
    Ook de manier waarop je reageert op bovenstaande reacties geeft aan dat hier sprake is van enige frustratie. Ik zou zeggen, geniet van het leven en neem het niet te zwaar op allemaal. Get a live Alice

  4. Het lijkt mij persoonlijk beter wanneer je je mening naar ASR toe wat meer onderbouwt in een persoonlijke mail of ze belt. Dit als eerste stap.
    ASR zal misschien wel denken: “Hoezo stigmatiserend? De bedoeling was toch goed?”

    Hoewel ik natuurlijk ook wel zie dat het beeld niet klopt, zie ik het wel als een voorzichtig beginnetje naar tolerantie. ASR is begonnen om in ieder geval na te denken over transgenders (iets wat velen niet doen).

    Dat betekent niet dat je daar genoegen mee moet nemen, voorlichting over transgenders is op z’n plaats om het beeld wat ze hebben bij te sturen. Een uitgebreider persoonlijk contact heeft in zo’n situatie echter m’n voorkeur als eerste stap.
    Daarna kun je die andere maatregelen altijd nog nemen.

    • We praten hier over een commercieel bedrijf en over reclame. Niet over een tolerantie campagne. Dan had ASR bijvoorbeeld TNN maar beter kunnen sponsoren. Overigens is er contact met ASR geweest en die begrepen het probleem niet.
      Dus is een weg naar de Reclame Code Commissie een logische.

      Met goed bedoelingen en slechte uitvoering wordt gemakkelijk een tegengesteld doel bereikt. Deze campagne doet dat wat mij betreft ook dus ik wil dat de posters uit het straatbeeld verdwijnen. Ik zie het als een ontsporing van ASR verzekeringen. Ik doe geen uitspraak over de mening of intenties van ASR, ik stel wel dat zij stigmatiseren, onbedoeld wellicht.

      Als ASR dit een tolerant beginnetje zou vinden naar meer tolerantie rond transgenders dan is een dergelijke poster ronduit stupide. En voorzichtig kan ik het zeker niet noemen, integendeel. Maar ASR wil gewoon verzekeringen verkopen, dat is het doel van hun campagne, niks meer en niks minder.

      Overigens vind ik mijn onderbouwing goed genoeg en zie ik niet welke onderbouwing ik nog meer zou moeten geven, min argumenten tegen de ze poster heb ik uitgebreid verwoord. Tegenargumenten heb ik nog nergens gelezen. De bal ligt wat mij betreft bij ASR en de Reclame Code Commissie.

  5. Ik vind het juist een originele poster, de dame in kwestie is Desiree Della Stiletto en mag van mij met ‘zij’ aangesproken worden als ze (in het dagelijks leven hij) dat wil. Iedereen moet toch kunnen worden aangesproken zoals men dat wil? Of iemand nou toevallig een transgender is of niet. Ik zie de poster, met mooie maar overdreven make-up, juist als een knipoog. Straks willen transgender nog travo’s tijdens de gay-pride verbieden, net zoals moslims het liefst varkens willen verbieden😉

    • Je leest mijn overwegingen niet goed denk ik dan maar. Ik ken de man in kwestie overigens ook wel maar daar gaat het helemaal niet om. Deze meneer wordt in het dagelijks leven overigens gewoon met ‘hij’ aangesproken want het is een man en uit zich ook als zodanig.

      Mij gaat het om het beeld dat opgeroepen wordt en dat negatief afstraalt op al die andere transgenders die zich wel hierdoor gekwetst voelen. Dat jij dat niet zo ziet of voelt is je goed recht. Maar er zijn anderen die dat wel vinden. Het is een stigmatiserend beeld omdat het aanhaakt bij een breed in de maatschappij aanwezig fout idee rond transgenders. Lang niet iedereen in deze samenleving weet (of wil) het onderscheid te maken tussen travestieten en transseksuelen, dat weet jij volgens mij ook heel goed. De poster van ASR helpt hier bepaald niet bij en is dus afkeurenswaardig.

      In mijn reactie geef ik trouwens NERGENS aan dat transseksuelen iets tegen travestieten zouden hebben maar daar gaat het ook helemaal niet om. Dus je laatste zin kan, wil en zal ik niet koppelen aan mijn bezwaren tegen de poster van ASR. Je weet volgens mij ook heel goed dat ik met travestieten totaal geen probleem heb, dus ik begrijp je opmerking ook niet. Travestie uitingen zijn doorgaans leuk maar als het gebruik voor commerciële doelen zou zijn dat jij als man wordt gezien maar wel heel ASR-tolerant met zij wordt aangesproken denk ik niet dat jij dat echt nog zo leuk en tolerant vindt. Tenzij je natuurlijk blij bent met window dressing in relatie tot de omgang met transgenders.

      De poster van ASR suggereert zoals ik schreef een ongemeende wijze van aanspreken want het blijft wat hun betreft een hij en het is zeker niet vreemd te veronderstellen dat in de maatschappij daarbij wel degelijk nadrukkelijk aan transseksuelen wordt gedacht. Hoe verklaar je anders dat ik al een aantal keren vragen heb gekregen over deze poster?

    • Vrouwen of vrouwelijkheid in reclame is per definitie stigmatiserend. Ik vraag me af of ASR en de reclamecodecommisie ook naar het belang van één individu kijken of dat juist een groep mensen wordt benadeeld. Nogmaals, jij neemt de poster heel serieus en hoog op, ik zie het nog steeds als een knipoog. Mijn vorige laatste zin ging overigens niet over jou, maar over transgenders als een groep die iets tegen travestieten zouden hebben. Daarnaast varen er zaterdag enkele transgenders mee tijdens de gay-pride in travestie😉

Reacties zijn gesloten.